Business Internaţional

Daimler renunta la recompensarea prin optiuni

06.04.2004, 00:00 11



DaimlerChrysler nu va mai recompensa directorii executivi ai companiei prin acordarea de optiuni (actiuni care pot fi vandute ulterior la un pret fix), valorile mobiliare respective urmand sa fie inlocuite de un plan de bonusuri legate de cotatia de pe piata a actiunilor, potrivit afirmatiilor facute de persoane apropiate producatorului de automobile.



Hilmar Kopper, presedintele consiliului de supraveghere, este asteptat sa prezinte noul plan miercuri, in cadrul intalnirii anuale la care sunt invitati sa participe toti actionarii, scrie Financial Times.



Daimler a fost criticata din cauza generozitatii fostului plan de optiuni, care, in ultimii patru ani, a acordat directorilor executivi dreptul la 10% din numarul total de actiuni.



Compania, unul din principalii producatori de automobile din lume, si-a consultat actionarii majoritari si crede ca va avea sustinerea necesara adoptarii si implementarii noilor masuri.



Daimler intentioneaza sa renunte la recompensarea prin optiuni desi compania germana a fost implicata intr-un proces care a durat trei ani, proces prin intermediul caruia un actionar contesta tocmai legalitatea planului de optiuni. Cazul a fost respins anul trecut de curtea constitutionala.



DaimlerChrysler, ca si alte companii mari din Germania, a refuzat sa dezvaluie remuneratiile platite directorilor, argumentand ca "factorul decisiv (in luarea deciziei de a nu prezenta sumele de bani respective - n.red) este determinat de faptul ca board-ul functioneaza pe principiul responsabilitatii colective, in aceasta situatie recompensele fiind asigurate consiliului de conducere ca intreg ".



Anul trecut, remuneratiile totale ale board-ului si bonusurile pe termen scut au fost reduse cu 10 mil. euro pana la 40,8 mil. euro, ceea ce reprezinta o medie de 2,9 mil. euro pentru fiecare director. Optiuni in valoare totala de 3,14 mil. euro au fost acordate directorilor, in timp ce optiunile distribuite angajatilor s-au ridicat la 123 mil. euro.



Potrivit noului plan, jumatate din valoarea bonusurilor va fi determinata printr-o comparatie intre activele nete si costul capitalului, cealalta jumatate urmand sa depinda de performanta de pe piata a actiunilor companiei.



"Reevaluam programul actual" au declarat oficiali ai Daimler, care au mai adaugat ca "este posibil ca mai multe lucruri sa fie anuntate la intalnirea anuala". Compania a refuzat insa sa ofere detalii mai concrete.



In acelasi timp, Daimler este implicata intr-un proces de redresare a producatorului de automobile Mitsubishi Motors Corp., compania numindu-l pe Andreas Renschler, presedintele diviziei sale de automobile mini, Smart GmbH, in functia de director executiv la Mitsubishi. Renschler va conduce un program de reorganizare care va costa, potrivit estimarilor lui, 4,8 mld. dolari, au spus persoane familiare cu situatia.



Compania germana, care controleaza 37% din numarul total de actiuni ale Mitsubishi, nu s-a hotarat cu cat va contribui la planul de redresare. " Problemele cu Mitsubishi Motors nu sunt legate doar de bani. Compania nipona trebuie sa-si imbunatateasca fundamental produsele, staregiile de marketing si de management" a spus Yasuhiro Matsumoto, analist la BNP Paribas Securities in Tokyo.