Business Internaţional

De pe terenul de tenis pe culmile marketing-ului

30.05.2005, 21:01 15

Tenisul a devenit si el un fel de show-biz cu program non-stop, din care nu au scapare nici cele mai renumite nume, scrie Financial Times, descriind odiseea campioanei Maria Sharapova de la copil-minune al acestui sport la vedeta internationala.

A doua zi dupa petrecerea de 18 ani, care s-a prelungit pana tarziu intr-o discoteca newyorkeza, rusoaica de la Wimbledon a dat nenumarate interviuri. A urmat o sedinta foto pentru revista People, de care a fost aleasa printre cei mai frumosi 50 de oameni din lume - laolalta cu Julia Roberts si Penelope Cruz.

Nimic pentru distractie, totul pentru business. Chiar si petrecerea din seara precedenta fusese data de Sony Ericsson, noul sponsor al Women''s Tennis Association Tour. Interviurile si sedinta foto au fost organizate de IMG, firma de marketing care il reprezinta si pe Tiger Woods, in efortul de a impune imaginea tinerei rusoaice pe piata.

Tot acest tur de forta dovedeste ca Women''s Tennis Association (WTA) vrea ca starurile sale sa fie mai disponibile ca niciodata pentru activitatea de promovare in afara terenului de joc.

Maria Sharapova s-a nascut in Siberia si a emigrat la sase ani in Statele Unite, pentru a se antrena la renumita academie de tenis a lui Nick Bollettieri. Dupa victoria sa de anul trecut de la Wimbledon, a fost catapultata deodata in lumea publicitatii. De atunci a obtinut circa 23 de milioane de dolari (18,3 milioane de euro) din sponsorizari oferite de companii precum Motorola, Canon si Honda. Potentialul ei de marketing a ajutat WTA sa incheie un contract cu Sony Ericsson, pentru suma record de 88 de milioane de dolari (70 mil. euro).

Rusoaica nu pare sa fi avut dificultati de adaptare la noua situatie, desi recunoaste ca este "foarte ciudat" sa se gandeasca la propria persoana ca la o marca. Ea are insa o idee foarte clara despre ce inseamna "brandul Sharapova". "Vreau sa fie cum sunt si eu", a declarat sportiva. "Este vorba despre a avea calitatile unui campion."

Maria Sharapova prefera sa-si scoata in evidenta jocul si mai putin look-ul. Ea evita astfel comparatiile cu o alta rusoaica, Anna Kournikova, care a obtinut contracte de promovare profitabile, in ciuda faptului ca nu a castigat niciodata vreun turneu de tenis.

Sharapova nu incearca sa-si ascunda ambitiile sau dorinta de concurenta si din acest motiv este admirata atat de fanii sportului, cat si de oamenii de afaceri.

La varsta de 16 ani, a obiectat impotriva regulamentului WTA, care limiteaza numarul de turnee in care au voie sa joace sportivele sub 18 ani. "Daca exista o linie, atunci vreau sa o depasesc", s-a exprimat Sharapova.

Cu toate ca ofertele de sponsorizare s-au revarsat dupa Wimbledon, managerii ei au fost selectivi. Strategia IMG a fost sa incheie contracte cu numai cativa sponsori, lasandu-i timp sa se concentreze asupra jocului.

In prezent, Maria Sharapova este clasata pe locul al doilea in circuitul WTA, in urma sportivei Lindsay Davenport.

Rusoaica a castigat in acest an premii in valoare de 805.527 de dolari (640.664 de euro), ceea ce o plaseaza pe pozitia a treia din acest punct de vedere, dupa Lindsay Davenport si Serena Williams.

Sharapova nu este insa numai o jucatoare foarte buna, este in acelasi timp si o femeie frumoasa - visul oricarui sponsor. Faptul ca ea castiga mai mult din promovare decat din turneele de tenis este o indicatie a importantei angajamentelor sale de business.

Ceea ce inseamna ca pentru Larry Scott, directorul executiv al circuitului WTA, sarcina de a face mai cunoscute sportivele este mai usoara. "Este epoca de glorie a tenisului feminin", a declarat Larry Scott.

Women''s Tennis Association profita la maximum de popularitatea si atractivitatea sportivelor sale, precum si de rivalitatile dintre ele. Lumea tenisului a inceput tot mai mult sa se orienteze dupa castigurile deloc neglijabile aduse de marketing. ioana.leaua@zf.ro