Business Internaţional

Deschiderea Salonului Autode la Paris s-a facut pe fondul stagnarii pietei europene

29.09.2004, 00:00 19



Noile modele de masini prezentate la Salonul Auto Mondial, care si-a deschis duminica portile spre marele public, nu ar trebui sa produca un optimism exagerat: constructorii de masini se confrunta cu o perioada neagra pe piata europeana, ceea ce scoate in evidenta problema supra-capacitatii la anumiti producatori. Vanzarile de masini noi in Europa de Vest ar trebui sa atinga, anul acesta, in cel mai bun caz, un progres de doar doua procente, potrivit afirmatiilor patronului Renault.



Reflectare a procesului de fragmentare crescuta a pietei si a cererii, acest Salon Mondial a fost unul destul de bogat in modele noi, inaugurat sambata chiar de Jacques Chirac, cu o zi inainte de a fi deschis catre marele public.



In total, s-au prezentat cel putin 60 de modele ?an premiera", care includ diversele concepte inovatoare ale unor modele de masini si variante de modele deja existente, care vizeaza un numar de peste 1,5 milioane de vizitatori, de la deschiderea salonului si pana la 10 octombrie, cand acesta se va inchide. Printre modelele prezentate, marcile franceze vor scoate in fata ambitioasele modele de ultim moment, fie ca este vorba de modelul Modus de la Renault, sau de versiunea de lux a modelului Clio, de noua masina berlina C4 de la Citroen, propusa, de asemenea, si ca model coupe si de noile masini Peugeot 1007 (model de oras, cu portiere culisante, promis pentru anul viitor) si modelul Peugeot 407 in versiune break.





O oferta destul de larga



Oferta care va fi descoperita de public merge de la noul model BMW seria 1, de calibru mic, si pana la modelul Ferrari F430, inspirat de Formula 1, trecand pe la noul model cabriolet Opel Tigra si pe la modelul convenabil oferit de Kia, cel 4x4 Kia Sportage. Oare va reusi aceasta oferta variata si complexa de masini sa-si seduca vizitatorii astfel incat sa reuseasca sa iasa din fenomenul de latargie care exista pe piata? Nimic nu este mai nesigur, din acest punct de vedere. Intr-o scadere importanta din cauza importantelor piete din Germania si Franta, vanzarile de auroturisme noi din Europa de Vest ar trebui sa marcheze, anul acesta, o crestere de, cel mult, 2 procente, spune Louis Schweitzer, patronul de la Renault, sau sa ramana, in cel mai rau caz, ?mai mult sau mai putin in stagnare", dupa spusele omologului sau german de la Volkswagen, Bernd Pischetsrieder. Pentru anul viitor, se contureaza un anumit consens referitor la o noua stabilitate a pietei.



Chiar daca volumele de automobile puse la vanzare raman constante (vanzarile anuale au depasit, pe tot parcursul unei perioade de sase ani, limita de 14 milioane de autovehicule, fara sa fie luate in calcul pietele promitatoare si in crestere din fosta Europa de Est), constructorii de masini nu se resemneaza cu aceasta crestere inceata si prefera sa isi incerce norocul cu exportul de masini pe scara larga.



Multumita acestor piete externe, PSA Peugeot Citroen poare sa mizeze, de asemenea, si pentru anul acesta, pe un volum de vanzari superior celui existent in 2003 (3,286 milioane de autovehicule). Directorul general al grupuluiPeugeot-Citroen, Jean-Martin Folz, confirma obiectivul de 4 milioane de autovehicule, pana in anul 2006.





Numeroase oferte promotionale



Un subiect de larga preocupare ramane acela al promotiilor de tot felul (care afecteaza pretul de vanzare al masinii, sau acele oferte de echipament oferit gratuit), care schimba puternic marja stabilita de producatori. ?Ne aflam intr-o faza in de comert agresiv, motivanta pentru consumatori", spune Eric Saint-Frison, presedintele filialei Ford din Franta, care aminteste ca acest fenomen nu este deloc nou. Astfel, ofertele comerciale se dubleaza ?din momentul in care piata frantuzeasca atinge un numar de peste 2 milioane de inmatriculari in fiecare an", asa cum s-a intamplat anul trecut, dar ?cand se depaseste pragul de 2,1 milioane de unitati, presiunea poate scadea, diversele marci de masini au o mai mica nevoie de a se lupta intre ele".





General Motors si Ford intra cu greu pe piata din Europa



General Motors Europa, care a iesit cu greu din planul de reducere a capaciatilor sale de productie in Europa, se apropie de o reeditare a experientei si isi doreste disponibilizarea in numar mare a salariatior din Germania.



La dechiderea Salonului Auto Mondial de la Paris, patronul Nissan, Carlos Ghosn, a avut o declaratie foarte explicita: ?problema sectorului nostru este aceea ca exista multe persoane care pierd destui bani, dar raman pe piata. Noi suntem aici pentru a crea o oferta atragatoare pentru clienti, si din punct de vedere al valorii, si nu pentru a maximiza volumul productiei, scotand pe piata automobile mediocre". O aluzie cvasi-explicita la actori ca General Motors sau grupul Ford, in momentul in care acestia se forteaza sa rationalizeze, inca o data, activitatea lor din Europa, care functioneaza in deficit clar.



La General Motors Europa (care cuprinde marcile Opel, Saab si Vauxhall), situatia tine de "munca in zadar", dupa cum explica Carl-Peter Forster, director general al grupului si fost patron al Opel. Grupul a lasat clar sa se inteleaga ca ar trebui sa revizuiasca problema supracapacitatii si ca nu exculde inchiderea uneia dintre fabrici, care ar putea fi aleasa dintre uzina Saab sin Suedia si cea Opel din Russelheim (Germania). Supracapacitatile sunt flagrante mai ales in productia de motoare pe baza de benzina, dupa ce motorizarea de tip Diesel, realizata in colaborare cu trustul italian Fiat, s-au impus pe piata europeana. General Motors nu a mai avut un profit considerabil din 1999, in ciuda mai multor planuri succesive de reorganizare, dintre care ultimul existent nu a avut efectele scontate. Planul constase in reduceri cu 15 procente a capacitatii, sau 350.000 de autovehicule si 3.500 de reduceri de locuri de munca.





Prinsa pe picior gresit



O decizie asupra inchiderii de fabrici si a unei noi reduceri de personal si de capacitate (de ordinul a peste 150 de mii de automobile pe an) ar trebui sa fie nauntata de luna acesta pana in decembrie. Aceasta afacere interna constituie, in orice caz, o veritabila sabie a lui Damocles pentru grupurile sindicale de la Opel, in momentul in care se renegociaza cu conducerea companiei o profunda schimbare a nivelului salariilor si a conditiilor de munca.



Ramura europeana a General Motors refuza sa faca publice previziunile sale referitoare la pierderile pe care le vor avea in 2004. Carl-Peter Forster atribuie aceste dificultati cu care se confrunta compania cauzelor interne, dar si celor externe: ?Industria auto din Germania fabrica inca produse de buna calitate, cu o tehinca avansata, dar practica un pret foarte ridicat. Rentabilitatea operatiilor nu este de ajuns pentru a putea fi compensat acest pret",spune acesta, pentru a gasi o justificare dorintei sale de ?reduceri masive ale salariilor".



In plus, el estimeaza ca daca ar putea beneficia e puternica proximitate a fabricilor sale si a pietei nationale, in acelasi mod cu Renault sau Peugeot-Citroen, ar putea ?sa economiseasca usor intre 500 si 700 de milioane de euro in fiecare an".



Din contra, conjunctura defavorabila a pietei auto europene a contribuit intr-o maniera importanta la priderea pe picior gresit a generalistilor europeni: ?Noi am ratat in ultima vreme trei sau patru ani de crestere sustinuta pe piata, lucru care ne afecteaza profund acum, si aceasta problema este inteleasa de toti constructorii de masini".



La Ford, climatul este, de asemenea, tensionat. Marca amiral contribuie la aducerea pe linia de plutire a companiei, fiind prevazute pierderi intre 100 si 200 de milioane de dolari anul acesta pe piata europeana, in afara celor 50 de milioane aferente ?cauzelor exceptionale". Pierderile actuale se gasesc la un nivel mult inferior celor de 1,1 miliarde de dolari, de anul trecut.



In ceea ce priveste Land Rover, ?trebuie sa se imbunatateasca substantial calitatea produselor", subliniaza Jim Padilla, director general al grupului Ford Motor.



Un acord in acest sens, asupra metodelor de lucru, tocmai a fost incheiat cu sindicatele de la uzina britanica din Solihull.





Stoparea fabricarii Jaguar la Coventry



Pe de alta parte, Jaguar, uzina istorica de la Coventry, va fi inchisa pe parcursul acestui an, dar dificultatile generate de paritatea schimbului lirei cu dolarul, ca si cererea mediocra a modelului X-Type in Statele Unite, sunt inca foarte mari.



Ramura europeana a Ford si-a luat masuri de precautie din timp in ceea ce priveste supracapacitatile de productie. Cu exceptia uzinei din Southhampton, ?toate celelalte uzine functioneaza, acum, cu doar trei echipe de lucru pe zi", spune Lewis Booth, directorul general de la Ford Europa.