Business Internaţional

Ecclestone a pierdut lupta pentru Formula 1

28.03.2005, 00:00 12

Promotorul Formulei 1, Bernie Ecclestone a pierdut batalia legala cu una dintre cele trei banci creditoare. Acest rezultat ar putea pune bancile in pozitia de a prelua conducerea Formulei 1 si de a obtine despagubiri din partea lui Ecclestone si a trustului sau, Bambino, relateaza Financial Times.


In urma celor doua audieri de saptamana trecuta, judecatorul Inaltei Curti de Justitie Peter Smith a dat castig de cauza celor trei banci creditoare: Bayerische Landesbank, Lehman Brothers si JPMorgan.

Prin aceasta hotarare, bancile au reusit sa declare invalida decizia lui Ecclestone si Bambino de a numi membrii in consiliile de administratie ale companiilor detinatoare ale drepturilor comerciale F1, Formula One Management si Formula One Administration. Aceste companii sunt mai importante pentru Ecclestone decat Formula One Holdings sau compania-mama a acesteia SLEC deoarece prin ele spera sa pastreze drepturile comerciale ale F1. Iar aceasta hotarare judecatoreasca l-a fortat sa se declare infrant in lupta impotriva bancilor.


Atat FOA, cat si FOM aveau un Consiliu de Administratie format din trei membri: Ecclestone, vechiul sau asociat si consilier al trustului Bambino, Stephen Mullens si un singur membru din partea bancilor, Gerhard Gribkowsky, un director de la Bayerische Landesbank. Bancile au contestat conducerea curenta a FOA si FOM, care nu a actionat potrivit celor mai favorabile interese comerciale intr-o afacere in care institutiile financiare detin un pachet de 75% din actiuni.


Pana acum, celor trei banci nu li s-a permis formarea unei echipe care sa preia managementul F1, cu toate ca acestea detin peste 75% din actiunile companiilor care au drepturile comerciale ale F1. Prin decizia Inaltei Curti de a da castig de cauza bancilor, Ecclestone va fi fortat sa plateasca si cheltuielile lor de judecata. Dupa ce intelegerea Concorde care reglementeaza relatiile dintre echipe si Ecclestone va expira la sfarsitul lui 2007, s-ar putea ca producatorii din Formula 1, influentati de evenimentele curente, sa-si continue planul de a crea Grand Prix World Championship.


Inca nu se stie care va fi reactia oficialilor Grand Prix World Championship (GPWC), companie infiintata de gigantii auto implicati in F1 - Ferrari, DaimlerChrysler, BMW si Renault - pentru lansarea unui campionat mondial incepand cu 2008. Aceasta alternativa la F1 a fost pusa la cale de cei patru granzi (plus Ford, care s-a retras ulterior din F1) dupa ce nu au reusit sa convinga administratia F1 sa le distribuie o pondere mai mare din veniturile obtinute. "Verdictul pare a constitui un punct de cotitura in ceea ce priveste viitorul F1. GPWC sustine orice evolutie in beneficiul stabilitatii pe termen lung a acestui sport", a declarat un purtator de cuvant al companiei.


Gigantii auto ai F1 au pus bazele GPWC acum doi ani, pentru a protesta fata de sumele de 600 milioane de dolari (462,30 milioane euro) oferite companiilor care detin drepturile comerciale. Ei au considerat ca aceste sume nu sunt proportionale cu serviciile prestate de companiile in cauza. In urma acestor evenimente,  Ford a vandut echipa Jaguar si s-a retras din F1, iar Ferrari a semnat recent o intelegere separata cu Ecclestone, in dauna celorlalte echipe de Formula1.


Cursele de Formula Unu se bucura de un succes imens la public: peste 800 de milioane de oameni au urmarit una dintre cele 17 mari premii F1, potrivit lui Kevin Alavy, analist la o societate independenta de monitorizare a audientelor. La aceasta cifra ar trebui adaugate alte sute de milioane de telespectatori "incidentali" care au urmarit rezumate si stiri ce au relatat desfasurarea evenimentelor si rezultatele acelei curse, afirma el.


Companiile multinationale, intre timp, se axeaza din ce in ce mai mult pe F1 ca platforma globala de marketing, depasita ca valoare doar de Campionatul Mondial de Fotbal si de Jocurile Olimpice. Formula Unu a venit in intampinarea dorintei sponsorilor si companiilor de publicitate de a-si globaliza brandurile prin organizarea unui numar mai mare de curse pe piete emergente cum ar fi Asia - anul acesta avand loc primul Grand Prix pe un circuit din China.