Business Internaţional

Europa de Est, miraj investitional

16.09.2004, 00:00 7

Europa de Est va deveni cea mai mare piata de fuziuni si achizitii in domeniul utilitatilor (electricitate si gaze), datorita necesitatii tarilor eventuale membre ale UE de a se conforma politicilor de liberalizare a sectorului energetic.
Mai multe studii efectuate separat au identificat tarile care au aderat la structurile Uniunii Europene in 2004, ca fiind cele mai probabile beneficiare ale grosului celor 60 miliarde $ care se asteapta sa fie investite in sectorul energetic din pietele est-europene, pana in 2018.
Datele furnizate publicatiei Financial Times de catre PriceWatehouseCooper's arata ca valoarea pietei achizitiilor si fuziunilor din utilitati, din Europa, si-a revenit in primele sase luni ale acestui an, ajungand la 6,6 miliarde $, dupa ce anul trecut au atins doar 2,5 miliarde $, in perioada similara.
Achizitiile activelor din sectorul energetic au fost, insa, cu mult sub nivelul maxim din 2002, cand marile companii furnizoare au cheltuit mai mult de 65 miliarde $ pentru a-si consolida pozitiile pe pietele liberalizate vest-europene.
Mark Hughes, seful echipei de specialisti pe probleme de utilitati din Eurpa de la PwC, este de parere ca marile fuziuni care ar fi putut beneficia de reformele pietelor vest-europene au fost realizate. "Centrul de gravitate se va muta, foarte probabil, spre est, unde liberalizarea pietelor este inca in plina desfasurare."
Consolidarea de pe pietele est-europene va produce, deasemenea, si noi competitori, precum CEZ, din Cehia, care a platiti recent 339 milioane $ pentru achizitionarea a trei distribuitori din Bulgaria.
Marile companii de utilitati, cum ar fi Electricite de France sau RWE din Germania, au cheltuit masiv in ultimii ani pentru a-si intari pozitiile pe piata vest-europeana. Aflate in imposibilitatea de a mai efectua achizitii, din cauza lipsei de fonduri, acestea fac loc altor operatori care vor sa isi consolideze pozitia pe piata est-europeana, cum ar fi CEZ, Enel, sau Verbund din Austria.
Un raport separat, efectuat de consultantii de la London Economics International, a concluzionat ca cele 10 tari care au aderat la UE anul acesta vor fi, foarte probabil, tinta celor peste 60 de miliarde $ care vor fi investite in sectorul energetic european in urmatorii 15 ani.
AJ Goulding, presedintele London Economics Consultants, a afirmat: "Ce este surprinzator este faptul ca cele mai avansate tari din grupul celor 10-Cehia, Slovacia si Polonia-recupereaza repede si vor ajunge sa fie la un nivel similar cu unii din membrii UE, in termeni de deschidere a pietei si a nivelului de competitivitate. Intr-adevar, nivelurile de deschidere a pietei sunt comparabile-Cehia avand 30%, Polonia 51% si Slovacia 41%."
Valoarea totala a fuziunilor de pe piata furnizorilor de utilitati, la nivel global, a crescut de peste 2 ori, la 31,4 miliarde $, incluzand preluarea datoriilor, de la 13,4 miliarde $, pe prima jumatate din 2003.
Cresterea activitatii a fost stimulata, partial, de vanzarea unor active de catre companiile americane. Cea mai mare tranzactie din domeniu, pe prima jumatate a anului, a fost vanzarea unor active din Australia ale companiei TXU. Valoarea tranzactiei a fost de 3,7 miliarde $, iar beneficiarul a fost Singapore Power. Valoarea pietei achizitiilor a crescut si in Statele Unite, de la 2,2 la 9 miliarde $.
Europa de Est apare si in planurile producatorilor de componente auto
In prezent, fiecare al doilea producator de accesorii si componente auto din Germania planuieste sa-si mute capacitatile de productie in Europa de Est sau in China, relateaza Handelsblatt.
Acesta este rezultatul unui studiu realizat despre piata automobilelor din Germania, prezentat de firma de consultanta Ernst & Young.
Pentru companiile care iau decizia de a-si transfera capacitatile de productie, factorii decisivi sunt costurile scazute de productie si salariale in aceste regiuni. Forta de munca bine pregatita si flexibila fac din China si din Europa de Est locatii atractive pentru intreprinderi. Trebuie luate, de asemenea, in calcul, aspectele referitoare la sistemul de impozitare.
"Germania ca locatie pentru industria de automobile este in mare pericol", se arata in raportul Ernst & Young.
Concurenta acerba se face simtita si in domeniul cercetarii si dezvoltarii. In Germania sunt necesare investitii in educatie, pentru a mentine pe termen lung avantajul oferit de aceste domenii.
Presiunea exercitata de costuri in industria auto este enorma, in conditiile conjuncturii economice actuale. Apropierea de producatorii de automobile in conditiile deschiderii de noi piete nu este cel mai important factor. Companiile care livreaza componente sau accesorii nu mai sunt nevoite sa urmeze producatorul in strainatate.
In prezent, unul din trei producatori de componente si accesorii auto germani dispune de capacitati de productie in Europa de Est, iar unul din sase in China, se arata in studiul prezentat de Ernst & Young. "Delocalizarea productiei reprezinta ultima sansa de a reduce costurile si de a putea rezista in continuare concurentei".
Potrivit studiului, producatorii de accesorii si componente auto pun pe primele locuri China si Cehia, ca locatii preferate de productie, dupa care urmeaza Ungaria si Polonia.
Europa de Est are avantajul costurilor reduse si a apropierii de piata occidentala. Aproximativ 39% din intreprinderile luate in calcul au proiecte concrete pentru relocalizarea unei parti a productiei in aceasta regiune, in timp ce aproape fiecare al patrulea producator (23%) planifica o astfel de investitie in China, sustine raportul Ernst & Young.
Compania de consultanta a intervievat pentru realizarea acestui studiu 200 de intreprinderi germane de pe acest segment de piata.
alexandru.cerchez@zf.ro ; ioana.leaua@zf.ro