Business Internaţional

Fiat Auto, optimista in ce priveste vanzarile

29.09.2004, 00:00 19



Compania se asteapta ca vanzarile sale sa se mentina pe un trend ascendent si pariaza pe reteua sa de dealeri, scrie Wall Street Journal.



Fiat Auto spera ca vanzarile sale sa creasca in continuare mai repede decat piata vest-europeana, si ca o retea reinnoita de dealeri va alimenta aceasta schimbare in bine.



Divizia de baza neprofitabila a Fiat, cea mai mare companie privata din industria italiana, si-a majorat vanzarile in Europa Occidentala cu 3% in primele opt luni si "spera sa continue in acest ritm", a declarat Herbert Demel, CEO.



Cererea pentru masini noi in Europa de Vest va creste probabil cu numai 1% in acest an, sustin analistii de la Morgan Stanley.



Cu toate ca in ultimii ani a fost criticata pentru franarea procesului de inovare, Fiat Auto inregistreaza in prezent o crestere mai accentuata decat rivalii sai, datorita noilor modele, introduse pe piata in ultimul an.



Mai importanta decat volumul este calitatea vanzarilor, a declarat Demel, care a adaugat ca versiunile mai scumpe ale masinilor Fiat, cum ar fi modelul Lancia Y, au avut rezultate bune.



In timp ce cotele de piata ale companiei in Italia si vestul Europei nu s-au refacut decat partial, compania isi reduce dependenta de discounturi si cere un pret mai mare pentru noile sale modele, inclusiv pentru modelul subcompact Panda, modelul compact Punto si cateva modele Alfa Romeo.



Demel, care a fost numit in urma cu mai putin de un an la conducerea companiei de 105 ani, care in 2003 a inregistrat o pierdere din activitatea de exploatare de aproape un miliard de euro, a afirmat ca se ocupa de problemele unei retele slabe de dealeri.



Potrivit lui Demel, circa 200 de dealeri din Germania sI Italia au participat la cursuri speciale si profitabilitatea lor din exloatare a crescut mai repede decat reteaua in ansamblul ei, ceea ce a determinat majorarea cu 0,4 puncte procentuale a marjei din exploatare. Directorul executiv se asteapta ca 700 de dealeri sa finalizeze cursurile pana la sfarsitul lui 2005.



Cifrele sugereaza ca dealerii instruiti vand masini mai repede, ceea ce reduce costurile companiei. " Este un semnal foarte pozitiv ", a declarat Gabriele Gambarova, analist la Rasbank.



Fiat Auto "isi sporeste marjele medii", a afirmat Demel, care a adaugat, "nu insa destul de rapid".



Compania preconizeaza chiar si pentru anul urmator o pierdere din exploatare redusa, a mai declarat Demel, reiterand avertismentul facut in luna iulie de Sergio Marchionne, noul CEO al grupului Fiat. In ansamblul sau, grupul Fiat incearca sa egalizeze in acest an cheltuielile cu veniturile la nivelul activitatii de exploatare, pe fondul profiturilor in crestere la divizia de camioane Iveco si respectiv la divizia de tractoare si echipamente de construtii CNH Global NV.



Potrivit lui Marchionne, faptul ca General Motors s-ar putea decide sa nu contribuie la o majorare de capital de 5 miliarde euro, nu ar avea nici un impact asupra Fiat Auto. Marchionne a afirmat ca Fiat considera ca optiunea de vanzare a diviziei auto catre General Motors, incepand cu anul viitor, este valabila.



GM a cumparat 20% din Fiat Auto in 1999. Acest procent va scadea la circa 4% in cazul in care compania americana nu va subscrie la emisiunea de drepturi.



Potrivit lui Demel, compania creata in regim de joint venture de Fiat si GM, in cadrul aliantei celor doua companii, a avut ca rezultat pana acum economii de peste un miliard de euro pentru fiecare parte.
ioana.leaua@zf.ro