Business Internaţional

General Motors plateste 1,5 miliarde de euro pentru a nu achizitiona Fiat Auto

15.02.2005, 00:00 34



Fiat va primi de la General Motors 1,55 miliarde euro pentru a incheia disputa referitoare la optiunea de vanzare a diviziei auto italiene catre producatorul american, informeaza Bloomberg. GM a evitat astfel cumpararea diviziei auto Fiat, aflate in dificultate.



Fiat, care va primi imediat un miliard de euro din suma negociata, restul de 550 milioane urmand sa fie platiti in decurs de 90 de zile, a anuntat ca intentioneaza sa caute parteneri in diferite domenii industriale, pentru a putea restructura divizia auto.



"Am invatat despre aliante in ultimii cinci ani", a declarat Sergio Marchionne, CEO al companiei italiene, dupa anuntarea intelegerii cu GM. "In viitor vom pune accentul pe aliante", a continuat el.



General Motors a fost de acord sa plateasca suma de 1,55 miliarde euro (2 miliarde dolari) pentru a nu fi nevoita sa cumpere divizia auto a celui mai mare producator din Italia, divizie care opereaza pe pierderi din 2000. Cele doua companii au anuntat de asemenea ca vor pune punct parteneriatelor prin intermediul carora au produs, timp de cinci ani, motoare si parti de automobile.



Marchionne a insistat pentru plata unei sume cash pentru a salva Fiat Auto, care a inregistrat pierderi timp de 12 trimestre consecutiv. Marchionne, care a fost numit in functia de director executiv de catre familia Agnelli in luna iunie a anului trecut, incearca in prezent sa propulseze profitul net al Fiat pe 2006 prin incurajarea vanzarilor de noi modele si eficientizarea activitatii producatorului italian.



"Nu e destul pentru a rezolva problemele companiei, dar ii va oferi putin spatiu sa respire", a comentat Sandro Capotosti, presedinte si director executiv al Banca Profilo- banca de investitii din Milano- suma oferita de gigantul american. "Cele 1,55 miliarde trebuie utilizate pentru a cumpara timp si a opera restructurari", a mai opinat Capotosti, care este de parere ca Fiat va cauta un nou aliat in Asia. "Sunt miliarde de oameni acolo care vor avea nevoie de masini, in India, China si Rusia". "Este o ocazie uriasa", potrivit lui Capotosti.



"Plata de 2 miliarde de dolari ar putea atrage un alt producator auto sa cumpere divizia cu probleme a Fiat, pentru ca aceasta sa se poata concentra pe activitati mai productive", a comentat si Sean Egan, managing director la Egan-Jones Ratings, din Pennsylvania.



Intelegerea incheiata in acest weekend de Fiat si GM mai presupune si returnarea celor 10 procente din capitalul Fiat, pe care le detine compania americana. Aceasta va inregistra in situatia sa financiara o cheltuiala aditionala de 840 milioane dolari (653 milioane euro), ca rezultat al acordului incheiat cu Fiat.



"Daca Marchionne nu ar fi reusit sa ajunga la aceasta intelegere cu GM, am fi avut inainte o batalie juridica indelungata, pentru ca in aceasta saptamana am fi inceput procesul de exercitare al optiunii put", a precizat Luca Cordero di Montezemolo, presedintele Fiat.



GM a obtinut, in urma acordului, 50% din capitalul unei fabrici producatoare de motoare diesel din Polonia si dreptul de a folosi tehnologia diesel a Fiat.



GM a cumparat in 2000 20% din capitalul Fiat, ca parte a unui plan de cooperare in domeniul producerii si dezvoltarii de motoare si autoturisme. In 2003, datorita unei majorari de capital, procentul detinut de compania americana s-a redus la 10%.



Fiat este cel mai mare angajator privat din Italia, cu 85.000 de salariati. Multa lume a rasuflat usurata la anuntarea deznodamantului, de teama ca o eventuala preluare a controlului de catre GM ar fi avut ca rezultat concedieri in masa. ioana.leaua@zf.ro