Business Internaţional

Indicatoarele confuze au devenit o adevarata problema pentru aeroporturile internationale

Indicatoarele confuze au devenit o adevarata problema pentru aeroporturile internationale

Cresterea numarului de curse aeriene creeaza probleme pasagerilor care trebuie sa alerge dintr-o parte in alta a aeroporturilor unde fac escala

15.10.2007, 23:43 58

Inca din 2001 conducerea Aeroportului International din Miami a fost atentionata asupra ambiguitatii indicatoarelor menite sa ghideze calatorii spre avioane. Semnele, al caror scop initial era fluidizarea traficului spre terminalele de imbarcare, nu fac decat sa incurce calatorii si asa destul de grabiti, scrie cotidianul The Wall Street Journal. De-a lungul anilor, indicatoarele si semnele de pe culoarele aeroporturilor s-au inmultit, facand descifrarea directiilor corecte o adevarata aventura.
Pentru a solutiona problema, conducerea aeroportului din Miami a angajat o echipa de consultanta din cadrul Carter & Burgess, firma texana specializata pe design grafic sau pe scurt "detectori de directii".
Primele observatii facute de David Roberts, membru al echipei trimise la Miami, au fost mesajele nepotrivite de pe indicatoarele de iesire din incinta aeroportului. Pe unul dintre ele se putea citi "Scapare catre oras" (Escape to the city). "Ne-am gandit: 'Uau, sa fie chiar atat de rau acolo inauntru?'", isi aminteste David Roberts. Din punctul de vedere al unui expert in semne, situatia era cat se poate de rea.
"Pe un indicator informatiile erau scrise intr-o singura limba, pe un al doilea, exista o traducere, iar pe cel de-al treilea, mesajul era afisat in trei limbi diferite. Doua dintre parcarile aeroportului se numeau "Flamingo" si "Delfin". Ce rost au aceste nume in indicarea stradala?", s-a intrebat Roberts.
De cand au fost contractati, echipa Carter & Burgess a schimbat numele parcarilor in "Nord" si "Sud" , iar semnul de "scapare" a devenit "Iesire din aeroport" (Airport Exit).
Intr-o perioada in care aeroporturile se confrunta cu tot mai multi calatori, iar mare parte dintre acestia se pierd printre terminale si porti din cauza semnelor neclare, acuratetea informatiilor de pe indicatoare este un detaliu vital, conform lui Andreas Schimm, purtator de cuvant al Consiliului International al Aeroporturilor.
De asemenea, Schimm puncteaza gravitatea situatiei in care clientii nemultumiti se transforma intr-o afacere proasta, mai ales in contextul concurentei acerbe la nivel local aparute odata cu noile aeroporturi orasenesti.
Chintu Pandya, om de afaceri newyorkez care calatoreste mai mult de 300.000 de kilometri pe an, acuza lipsa semnelor indicatoare de pe Aeroportul Dulles din Washington, care i-a provocat pierderi irecuperabile ca urmare a unei intarzieri la o intalnire de afaceri. Din acea clipa, de cate ori calatoreste la Washington, Chintu Pandya alege aeroporturile Baltimore sau Reagan si incearca pe cat posibil sa evite Londra din cauza incurcaturilor produse pe Aeroportul Heathrow.
"Nu am destul timp sa ma lamuresc singur pe unde sa o iau, mai ales daca e vorba de escale", declara Chintu Pandya.
Semnalizarile corecte costa insa destul de mult. Un terminal nou in valoare de 2 miliarde de dolari (1,4 miliarde de euro) poate inghiti un buget de 12 milioane de dolari (8,5 milioane de euro) destinat semnalizarii, din care 1,5 milioane de dolari (1 milion de euro) sunt doar comisioanele consultantilor. Conducerea aeroportului din Miami planuieste o investitie de 30 de milioane de dolari (21 de milioane euro).
In ciuda costurilor ridicate, expertii in semnalizare sunt foarte cautati. In schimbul unei remuneratii substantiale, consultantii au de infruntat mii de implicatii culturale, politice si ordonante de constructie.
Toata lumea are ceva de spus in privinta semnelor, de aceea consultantii trebuie sa treaca peste o multitudine de interese si opinii divergente.
Angajatii insarcinati cu intretinerea doresc indicatoare usor de curatat, care nu contin becuri, deoarece acestea ar trebui schimbate des. Directorii aeroportului doresc indicatoare usor de vazut si inteles de catre calatori, care sa ii directioneze eficient spre portile respective. Arhitectii doresc semne care nu afecteaza designul constructiei, iar avocatii indicatoare care sa avertizeze asupra eventualelor pericole.
In ultima vreme, tot mai multi calatori au suferit accidente minore din cauza nesemnalizarii. Un calator a suferit rani usoare dupa ce papucii lui flip-flop s-au agatat in scarile rulante, iar astfel de incidente pot fi evitate cu ajutorul indicatoarelor potrivite.
O a doua problema este alegerea limbilor pentru informatiile traduse si acuratetea acestora. Delta Air Lines, o companie aeriana care s-a extins de curand in America Latina, a expus panouri bilingve, continand anunturi atat in engleza, cat si in spaniola. La putin timp dupa aparitia panourilor, calatorii s-au plans de alegerea termenilor pentru "poarta", deoarece Delta Air a optat pentru "salida", care s-ar traduce prin "iesire". Calatorii au cerut termenul de "puerta" (usa, poarta). Detalii de acest gen pot parea neinsemnate, dar deosebirile dintre "iesire" si "poarta" pot face diferenta intre a prinde sau nu avionul.
Consultantii si oficialii aeroporturilor pun in discutie stabilirea unor standarde comune pentru indicatoare si semne de directionare la nivel global. S-a discutat chiar alegerea unor culori specifice pentru anumite anunturi, dupa modelul european, care tinde sa se foloseasca de galben, verde si negru.
Consultantii sunt de parere ca uniformizarea semnelor nu este neaparat o idee buna. "Cred ca acest demers nu ar face decat sa simplifice prea tare sistemul", a declarat Wayne McCutcheon, coproprietar al Canada's Entro Communications, firma de design grafic pentru mediul inconjurator.
Joe Labozan de la Carter & Burgess pune accentul pe inconsistenta mesajelor. De exemplu, se intreaba de ce pe unele semne scrie "toaleta" si pe altele "WC" .
Labozan nu este de acord nici cu prea multe indicatoare pentru acelasi mesaj de-a lungul culoarelor, in vreme ce puncte esentiale ca un capat de scara rulanta nu ofera niciun fel de ghidare.
US Airways a apelat de curand la serviciile lui Joe Labozan, deoarece labirintul de coridoare al aeroportului din Philadelphia necesita angajarea unui ghid in interiorul cladirii.
Cea mai grava neregula a fost gasita intr-o sala de transfer. Pe un indicator scria "catre toate portile C", in directia opusa, un alt panou indica "pentru terminalul F folositi poarta C16", iar intre cele doua se gasea un panou care indica drept inainte "pentru portile C". Expertul insusi a fost confuz: "De ce este necesara atata informatie? De ce nu exista un singur indicator care sa trimita calatorii la terminalul F si inca unul catre portile C?".
La iesirea din aeroport, indicatoarele pot face o mare parte din calatori sa se piarda, ceea ce in cazul unor zboruri cu escala poate fi foarte grav. Labozan a descoperit ca un anunt pe care scria "parcare" trimitea calatorii intr-un labirint de sensuri giratorii.
Avand in vedere evolutia traficului aerian din ultima vreme, directorii executivi sunt nevoiti sa gaseasca cat mai urgent solutii pentru imbunatatirea traficului de pasageri din interiorul aeroporturilor. Variantele disponibile includ mesaje electronice, care se schimba in functie de cursele prezente intr-un anumit moment pe aeroport, piste rulante, iar cele mai noi idei fac referire la anunturi video si audio.
David Roberts propune folosirea tehnologiei disponibile fiecarui calator pana la reformele de pe marile aeroporturi. "Apasati C11 pe tastatura PDA-ului dumneavoastra si veti primi indicatii sigure si eficiente", recomanda Roberts.

Ce trebuie facut

Alegerea atenta a limbilor pentru informatiile traduse si o acuratete sporita a acestora.
Stabilirea unor standarde comune pentru indicatoare si semne de directionare la nivel global.
Amplasarea de indicatoare in puncte esentiale, precum capatul de scara rulanta sau la intersectia mai multor culoare.
Implementarea unor sisteme de mesaje electronice care se schimba in functie de cursele prezente intr-un anumit moment pe aeroport.