Business Internaţional

Cu lansarea propriilor maşini electrice, producătorii chinezi de smartphone-uri Xiaomi şi Huawei aruncă piaţa auto în viitor. Puternic nu va mai fi doar cel care controlează producţia de litiu şi de baterii, ci şi cel care stăpâneşte inteligenţa artificială

Obiectivul CEO-ului de la Xiaomi Lei Jun este de a face din compania sa unul din primii cinci producători auto la nivel global în următorii 15-20 de ani. Un as în mânecă este experienţa cu software-ul. Executivul a prezentat anul trecut un sistem de operare propriu, numit  HyperOS, care poate conecta smartphone-urile Xiaomi cu dispozitivele ce pot folosi Internetul Lucrurilor (Internet of Things) şi cu maşinile. Lei a precizat că pentru dezvoltarea unui astfel de sistem de operare a fost nevoie de 13 ani de explorare, de şapte ani de cercetare şi de peste 5.000 de ingineri. 
Foto: K.I.T.T, prima maşină „smart“ cunoscută de publicul est-european.

Obiectivul CEO-ului de la Xiaomi Lei Jun este de a face din compania sa unul din primii cinci producători auto la nivel global în următorii 15-20 de ani. Un as în mânecă este experienţa cu software-ul. Executivul a prezentat anul trecut un sistem de operare propriu, numit HyperOS, care poate conecta smartphone-urile Xiaomi cu dispozitivele ce pot folosi Internetul Lucrurilor (Internet of Things) şi cu maşinile. Lei a precizat că pentru dezvoltarea unui astfel de sistem de operare a fost nevoie de 13 ani de explorare, de şapte ani de cercetare şi de peste 5.000 de ingineri. Foto: K.I.T.T, prima maşină „smart“ cunoscută de publicul est-european.

Autor: Bogdan Cojocaru

24.03.2024, 15:25 356

Ceea ce Apple n-a reuşit în zece ani Xiaomi a făcut în trei. Este una din reacţiile care au urmat anunţului lansării de către pro­ducătorul chinez de smartphone-uri şi electrocasnice inteligente a primei sale maşini electrice. Nu este o simplă maşină electrică, un şasiu cu baterii pe roţi. Este incursiunea pe o piaţă din ce în ce mai competitivă a unei com­panii al cărei CEO crede că maşinile prezen­tului nu sunt doar banale mijloace de transport, ci „centre de date mobile“ şi că industria auto a viitorului va produce „spaţii smart“ avansate şi conectate.

Xiaomi nu este singurul producător de tele­foane mobile şi dispozitive inteligente din China care se aventurează în sectorul maşinilor elec­tri­ce. Huawei este un al­tul, iar împreună îm­ping piaţa la un alt nivel: când construc­torii auto europeni se chinuie să-i ajungă din urmă pe cei chi­nezi la electromobili­ta­te, producătorii de smartphone-uri din China lansează vehicule electrice care combină datele şi inteligenţa artificială.

Un alt producător de maşini electrice din China, NIO, şi-a descris vehiculele ca fiind „sufragerii pe roţi“. Şi de ce n-ar fi aşa maşinile? Omul modern îşi petrece o parte tot mai mare din timp în faţa computerului şi a ecranului telefonului mobil inteligent, conectat la orice, de la ştiri la frigider şi GPS-ul câinelui. În oraşele mari, omul modern îşi consumă o parte tot mai mare din timp în trafic, în maşină. Acasă îl aşteaptă ecrane enorme, conectate şi ele la internet. De ce maşina n-ar fi şi ea un uriaş smartphone pe roţi care oferă mobili­tate, conectivitate şi divertisment?

Xiaomi îşi va lansa pe piaţa chinezească maşina, un sedan premium numit SU7 (SU ve­nind de la „speed ultra“) pe 28 martie, la trei ani după ce a anunţat că vrea să adauge la por­to­foliul său de produse o maşină sport cu bate­rii, scrie Deutsche Welle. Vehiculul poate acce­lera de la 0 la 100 km/h în mai puţin de trei secun­de. Autonomia maximă la o încărcare completă a bateriilor este de 800 km. Preţul de bază al SU7 este de circa 33.000 de euro, o treime din cel al unui Porsche Taycan şi comparabil cu cel al Tesla model 3. CEO-ul de la Xiaomi Lei Jun îi are în vizor pe concurenţii din SUA şi Ger­mania. „Nu vrem compromisuri şi nici medio­critate. Vrem să construim o maşină de vis care să poată înfrunta Tesla şi Porsche“, a spus el. SU7 nu este produsă de companie în sine, ci de un constructor consacrat, BAIC.

Însă Xiaomi, de când şi-a anunţat planurile de a intra în industria auto, şi-a construit o fabrică de maşini electrice lângă Beijing cu o capacitate de livrare 200.000-300.000 de unităţi pe an. Cifra diferă în presa asiatică, unde se mai spune că grupul chinez va investi 10 miliarde de dolari în dezvoltarea operaţiunilor auto în următorul deceniu şi că are o echipă de 3.400 de ingineri cu experienţă la branduri precum BMW şi Mercedes Benz.

Produsul final, SU7, şi cele care vor urma re­flectă parteneriate pe care Xiaomi le are cu giganţi de tehnologie ca Nvidia, Qualcomm şi Bosch. Mai recent, Xiaomi, CATL şi BAIC au anunţat că vor construi împreună o uzină de baterii pentru maşini electrice în China. Obiectivul CEO-ului Lei este de a face din compania sa unul din primii cinci producători auto la nivel global în următorii 15-20 de ani. Un as în mânecă este experienţa cu software-ul. Executivul a prezentat anul trecut un sistem de operare propriu, numit HyperOS, care poate conecta smartphone-urile Xiaomi cu dispozitivele ce pot folosi Internetul Lucrurilor (Internet of Things) şi cu maşinile.

Lei a precizat că pentru dezvoltarea unui astfel de sistem de operare a fost nevoie de 13 ani de explorare, de şapte ani de cercetare şi de peste 5.000 de ingineri. Xiaomi şi Huawei, care s-a aruncat în cursa maşinilor electrice în 2021, vin dintr-o ţară care este de mult timp liderul mondial al industriei. China a ajuns aici cu subvenţii guvernamentale, atât de criticate în Vest, şi apoi, după ce acestea s-au terminat, cu stimulente din partea autorităţilor locale.

China stăpâneşte şi lanţurile globale de aprovizionare, de la producerea şi rafinarea litiului la producţia de baterii. Astăzi, electro-mobilitatea este de neimaginat fără inovaţiile companiilor chineze, produse de jucători dintre care mulţi n-au fost de la început orientaţi spre industria auto.

Competiţia dintre companiile chineze este acerbă, atât pentru piaţa chienză, cât şi pentru cea internaţională. Cine nu inovează riscă să fie înghiţit de producătorii mai puternici. În ianuarie, BYD, un constructor auto chinez susţinut financar de Warren Buffett, a atras atenţia lumii prezentând propriul sistem software bazat pe Inteligenţă Artificială pentru maşini smart, Xuanji. Acesta permite funcţii precum parcare automată şi recunoaşterea vocii.

„Pentru producţia şi vehiculul viitorului, «smart» este următorul mare pas“, a declarat Jürgen Unser, care a fost preşedintele Audi China până în ianuarie 2024. Acestea includ maşini inteligente, producţie inteligentă şi infrastructură inteligentă. Producţia va fi în curând controlată de date şi de Inteligenţa Artificială. „Este foarte important pentru societatea noastră să devenim mult mai deschişi în modul în care gestionăm şi utilizăm datele“, a adăugat el.

În comparaţie cu alte ţări, şoferii chinezi nu sunt sensibili la colectarea de date private. Prin utilizarea datelor, industria digitală inovatoare este capabilă să dezvolte algoritmi pentru aplicarea inteligenţei artificiale pentru dezvoltarea instrumentelor viitoare. „Inteligenţa Artificială va contribui la progresul şi prosperitatea noastră“, a spus Unser. „Trebuie să fim rapizi, deschişi şi flexibili“. Cu toate acestea, datele colectate trebuie să fie tranzacţionate într-o manieră reglementată.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO