Business Internaţional

Noi directori executivi pentru Volkswagen si Peugeot

09.11.2006, 17:37 19

Volkswagen si PSA Peugeot Citro?n, cei mai mari doi producatori de automobile din Europa, si-au numit noi directori executivi in incercarea de
a-si apara pietele interne in fata competitiei venite din partea Toyota si Honda, scrie Bloomberg.
Volkswagen a luat decizia surprinzatoare de a-l numi pe Martin Winterkorn, director al celei mai profitabile divizii a companiei, Audi, in locul lui Bernd Pischetsrieder in pozitia de CEO. Peugeot l-a ales pe Christian Streiff, fost director al Airbus, sa-l inlocuiasca pe Jean-Martin Folz, care se retrage.
Toyota, Honda si Nissan, cei mai mari trei producatori japonezi de automobile, lanseaza noi modele diesel pentru a-si spori cota detinuta pe piata europeana. Volkswagen si Peugeot sunt in curs de a elimina 30.000 de locuri de munca pentru a-si reduce costurile de productie.
Actiunile Toyota au atins un nivel record recent dupa ce compania si-a majorat tinta anuala de profit. Toyota detine 15,2% din piata americana, iar presedintele acesteia a luat acum in vizor piata europeana. Compania si-a majorat cota detinuta din piata europeana de la 5,4% anul trecut la 5,9% in primele noua luni ale acestui an.
"Sectorul auto este foarte instabil in acest moment. Acesta isi modifica modelul de business de baza si de aceea este normal sa ne asteptam la astfel de schimbari de management", arata David Cole, presedinte al Center for Automotive Research din Michigan.
Valoarea actiunile Volkswagen a scazut cu 1,49 euro, sau 1,8%, pana la 79,76 euro. Actiunile au inregistrat o crestere de 84% in acest an, cea mai buna performanta din cadrul indicelui german DAX, pe fondul increderii ca masurile de reducere a costurilor luate de Pischetsrieder vor spori profitul principalei marci.
Pischetsrieder, in varsta de 58 de ani, va parasi compania pe 31 decembrie, a anuntat Volkswagen, fara a oferi vreo explicatie referitoare la plecarea acestuia. "Oamenii vor dori sa stie ce a determinat aceasta plecare neasteptata. Va fi oare o schimbare radicala de directie pentru Volkswagen si va avea aceasta un efect destabilizator asupra pretului actiunilor?", se intreaba Stephen Pope, din cadrul Canton Fitzgerald din Londra.
Presedintele Volkswagen, Ferdinand Piech, care l-a angajat pe Pischetsrieder in 2000, a ridicat la inceputul acestui an unele semne de intrebare cu privire la reinnoirea contractului de CEO al acestuia avand in vedere conflictul acestuia cu sindicatele cu privire la eliminarea a 20.000 de locuri de munca in Germania.
Pieschetsrieder este de asemenea implicat intr-o batalie de preluare dintre MAN, cel mai mare producator de camioane din Germania, si Scania din Suedia. Volkswagen, cel mai mare actionar in cadrul celor doua companii, doreste ca MAN sa renunte la oferta ostila pentru Scania si sa caute o solutie "amiabila" care ar include si divizia braziliana de camioane grele a VW, ceea ce ar duce la crearea celui mai mare producator european de vehicule comerciale.
Winterkorn, in varsta de 59 de ani, a condus divizia Audi din martie 2002. Acesta s-a alaturat echipei Audi in 1981 in cadrul departamentului de control al calitatii, preluand conducerea acestui departament in 1990. Din iulie 2000 pana cand a devenit CEO al Audi, acesta a fost membru al board-ului Volkswagen, responsabil pentru cercetare si dezvoltare.
De cealalta parte, Peugeot l-a ales pe Streiff, in varsta de 52 de ani, la numai o luna dupa ce acesta a parasit pozitia de director al Airbus SAS. Streiff a parasit Airbus la o saptamana dupa ce a anuntat planuri de reducere a cheltuielilor cu 30% si reduceri de personal pe fondul intarzierilor de livrare a A380.
Streiff va prelua in luna februarie o companie care va raporta al patrulea an consecutiv de profit in scadere in 2006. Peugeot isi reduce cheltuielile si numarul locurilor de munca pe fondul scaderii vanzarilor in Europa.