Business Internaţional

Noi idei în Franţa: într-o economie nouă intervenţionismul statului trebuie reinventat

Juliette Méadel este avocat, doctor în drept privat şi licenţiată a Institutului de Studii Politice de la Paris, a Şcolii Naţionale de Administraţie şi în filozofie.

Juliette Méadel este avocat, doctor în drept privat şi licenţiată a Institutului de Studii Politice de la Paris, a Şcolii Naţionale de Administraţie şi în filozofie.

Autor: Bogdan Cojocaru

29.10.2014, 00:05 795
Juliette Méadel, în vârstă de 39 de ani, se­cre­tarul naţional al Partidului Socialist francez pen­tru politică industrială, propune în contextul glo­balizării pieţelor reinven­tarea intervenţionis­mului statului în eco­nomie pe trei direcţii: statul să nu dea nimic gratuit, mai ales companiilor, să re­con­figureze politica industrială la nivel local şi să insiste pe investiţii în transport şi locuinţe.

Criza de identitate prin care trece spec­trul po­li­tic de stânga din Franţa are la bază o presupusă slă­bire a intervenţiei puterii pu­blice în economie. De la mijlocul anilor ’90, dezvoltarea pieţei finan­cia­re mondiale şi globalizarea comerţului au avut ca efect reducerea impactului intervenţiilor sta­tu­lui în economie, scrie Méadel pentru Le Monde.

Pârghiile tradiţionale ale intervenţiei pu­terii publice, anume legislaţia, investiţiile publice şi impozitele, pot fi ocolite de actorii eco­nomici care au cum să se mute în altă par­te, acolo unde mediul juridic şi fiscal este mai favorabil intere­se­lor lor, continuă Méadel.

Înseamnă oare aceas­ta că statul nu mai are mijloace prin care să poată con­tra­cara aceste forţe care se manifestă la nivel modial?

În contextul în care cea mai gravă criză a se­colului nu s-a ter­mi­nat, liberalizarea pie­ţelor, la care stânga a contribuit semnificativ în anii ’80, apare astăzi ca inamicul numărul unu al interesului general. Din 2008, pentru a face faţă prăbuşirii încrederii în urma crizei subprime, cea mai mare parte a instituţiilor in­ternaţionale – FMI, OCDE – şi a gu­ver­ne­lor europene au recu­nos­cut că in­tervenţia statului era necesară şi că jucătorii „nebuni” de pe pieţele finan­ciare ar fi trebuit supra­vegheaţi mai strict.

 

Intervenţionismul trebuie reinventat

Americanii au fost primii care au intervenit pentru a-şi salva companiile ame­ninţate de criză, apoi au fost ţările euro­pene. Franţa a acceptat să garanteze pentru datoriile băncilor sub mandatul lui Nicolas Sarkozy, dovadă că stânga nu este singura care crede că, fără puterea publică, piaţa duce economia la pierzanie.

Intervenţia statului, nici planificare şi nici dereglementare, intervenţionismul tre­bu­ie să se reinventeze la nivelul mijloacelor şi al structurii în trei feluri. În primul rând, făcând cel mai important principiul „îţi dau, îmi dai”. Deoarece puterea publică (statul şi colectivităţile locale) a dat ajutoare publice de 40 de miliarde de euro companiilor, ea trebuie să poată obţine compensaţii pentru interesul general.

Spre exemplu, niciun cent de subvenţii publice nu ar trebui oferit fără ca acordul să cuprindă obligaţii privind formarea profesională permanentă şi investiţii pentru viitor. Nerespectarea acestor obligaţii ar trebui să declanşeze sancţiuni.

 

Locuinţele şi transportul

În al doilea rând, intervenţionismul ar trebui să se reinventeze în sensul reconfigurării politicii industriale la nivel local. Statul trebuie să joace un rol, dar de asemenea trebuie să ştie cum să delege mai bine pentru a putea distribui mai bine. Actorii locali trebuie implicaţi, iar statul trebuie să le ofere mai multă putere mai ales în privinţa supravegherii contractelor de tipul „eu te formez, dar trebuie să munceşti pentru mine un timp pentru a-mi recupera investiţia” încheiate cu companiile.

În al treilea rând, prin investiţii în două sectoare cheie bogate în locuri de muncă nerelocabile: locuinţele şi transportul. În primul rând sectorul imobiliar, deoarece acesta este prima condiţia a unei vieţi decente şi permite fiecăruia să aibă mobilitatea geografică găsirii locului de muncă pe care-l caută. Apoi transporturile, deoarece un sistem de transport funcţional şi eficient permite salariaţilor să se deplaseze spre locul de muncă şi favorizează crearea de locuri de mncă şi dezvoltarea economică.

Totodată, statul trebuie, prin acorduri bilaterale, regionale şi mondiale, să protejeze depozitelor particularilor contra manevrelor financiare riscante. Băncile vor mai puţin control, legislaţie mai laxă, pentru a putea face pariurile financiare care le-au reuşit atunci când totul a fost bine.

Toate ştiu însă că, atunci când vine pericolul, statul este cel căruia îi cer ajutor. Puterea pe care băncile o deţin este imensă. Ele au puterea de a se opune intervenţiei statului cu evocând prăbuşirea sistemului. Unele state au cedat şi au naţionalizat pierderile băncilor în detrimentul contribuabilului. A venit timpul ca acest şantaj să înceteze şi ca statul să forţeze respectarea interesului general, chiar dacă aceasta ar fi împotriva intereselor pieţei financiare.