Business Internaţional

Noul terminal al aeroportului Ljubljana, o realizare mare pentru o tara mica

16.05.2005, 19:30 20

Primele semne ale unei noi revolutii in ceea ce priveste bugetele companiilor aeriene slovene sunt vizibile in afara terminalelor aeroportului din Ljubljana,

scrie Financial Times.

Un grup de tineri excursionisti, cu rucsacul in spate, sorb din cafea la mesele de sub cerul liber. Sunt primii sositi pentru un zbor low-cost care urmeaza sa decoleze mai tarziu. In partea opusa, in apropierea receptiei, se construieste in graba o parcare si un complex de birouri pentru a servi un nou terminal.

De noul terminal va fi nevoie in viitorul apropiat, conform previziunilor privind cresterea numarului de pasageri. De fapt, reprezinta o alta poveste de succes despre fenomenul constructiilor de aeroporturi finantate de buget.

Aerodrom Ljubljana, operatorul aeroportului, a inregistrat anul trecut o crestere cu 13% a traficului de pasageri, depasind nivelul de un milion de pasageri pentru prima data in istorie. Chiar daca principala companie aeriana ramane Adria Airways, un factor important al cresterii il reprezinta easyJet, companie ce ofera servicii de transport aerian low-cost. Aceasta si-a inceput zborurile spre London Stansted in aprilie 2004.

"Un milion de pasageri reprezinta o mare realizare pentru o tara mica. In industria aeroporturilor aceasta semnifica promovarea intr-o noua liga. Ne asteptam la o crestere de aproximativ 10 sau 15% in urmatorii ani si easyJet reprezinta un motor important al acestei cresteri", a spus Zmago Skobir, mana dreapta a directorului executiv al Aerodrom Ljubljana.

In timp ce Adria Airlines a reusit sa atraga cu 17.000 mai multi pasageri in 2004, reprezentand o crestere cu 2% fata de anul anterior, 70.000 de pasageri au zburat cu easyJet de la Ljubljana. "In acest an se anticipeaza ca numarul acestora va fi de aproximativ 185.000, pe fondul lansarii celei de-a doua destinatii, Berlin", a spus Yannis Capodistrias, manager regional la easyJet.

O veste foarte buna pentru operatorul aeroportului. Profitul realizat de Aerodrom Ljubljana a crescut anul trecut cu 12%, in comparatie cu rezultatele inregistrate in 2003, contribuind la dublarea pretului actiunilor companiei.

Insa nu toti pasagerii zborurilor de tip low-cost sunt tineri excursionisti. Un studiu realizat pe un esantion de 500 de pasageri ai companiei easyJet a relevat ca, in timp ce 14% dintre acestia s-au cazat in camine pentru tineret, de doua ori mai multi au stat in hoteluri de patru sau cinci stele, avand un impact semnificativ asupra veniturilor din turism.

"Aceste date nu sunt o consecinta a unei intamplari. Am negociat cu Ryanair si apoi cu easyJet timp de doi ani pentru a obtine aceste rezultate", a adaugat Skobir.

Aeroportul a inceput o colaborare cu Biroul de Turism din Slovenia si cu alte companii private din acest sector pentru a implementa proiectul SPOT (Slovenia Power of Tourism). Acesta consta dintr-o pagina de internet ce contine informatii despre tara si despre modalitatile de petrecere a vacantei, demonstrand astfel ca transportatorii aerieni low-cost intentioneaza sa promoveze serios imaginea Sloveniei.

Pentru aeroport, aceasta reprezinta doar o parte a planului de dezvoltare menit sa dubleze traficul in urmatorii zece ani.

Sosirea companiei easyJet a dus la o aglomerare a terminalului actual, in special la orele de varf, cand zborurile tind sa ajunga si sa plece in acelasi timp, pentru a stabili conexiuni cat mai convenabile pentru pasageri. Noul terminal va fi terminat in 2008, tripland astfel capacitatea aeroportului.

"Am proiectat acest terminal astfel incat sa indeplineasca cererire Uniunii Europene de securizare a granitelor si, avand presiuni din partea companiilor aeriene, sa reducem taxele de aterizare si de manipulare. In acelasi timp, proiectul este astfel realizat incat sa maximizeze vanzarile", a declarat Skobir.

Adria Airways a urmat exemplul transportatorilor low-cost, reducand tarifele rutelor spre Londra pentru a ramane pe piata. "Profitul pe pasager a scazut cu 12% anul trecut si va continua probabil sa scada cu alte 8 procente in acest an, in special pe rutele spre Londra", a recunoscut Bojan Sodnik, vicepresedintele companiei Adria.

Avand sediul central intr-o tara cu numai 1,9 milioane locuitori si cu doar zece aeronave in dotare, Adria are o flexibilitate scazuta si resurse putine pentru a se lupta cu transportatorii din proprietatea statelor. Sodnik incearca totusi sa priveasca partea buna a lucrurilor.

"Suntem multumiti ca numai easyJet zboara spre Ljubljana, nu si Ryanair. Vreau sa spun ca easyJet urmeaza cel putin anumite reguli in ceea ce priveste tarifele si profitul. Ryanair este doar putin prea dura cu preturile", a conchis Sodnik.



Aerodrom Ljubljana

In 2004, capitalizarea bursiera a operatorului aeroportului sloven s-a dublat, determinand conducerea companiei sa se declare multumita de rezultatele inregistrate. Pe fondul cresterii cu 13% a traficului de pasageri, profitul net operational a crescut cu 12% fata de anul precedent, ajungand la valoarea de 8,5 milioane de euro. Printre alti factori care au contribuit la evolutia pozitiva a companiei se numara cresterea cu 37% a numarului de curse charter precum si cresterea curselor programate de companiile straine Austrian Airlines, easyJet, Malev si Air France. Numarul de aterizari si decolari a crescut de la 31.737, nivel realizat in 2003, pana la 35.502 in 2004, depasind cu 9% obiectivele companiei. Veniturile operationale, in valoare de 23,1 milioane de euro, au urmat acelasi trend, fiind cu 14% mai mari decat in 2003 si depasind cu 6% planul anual. In plus fata de cresterea rezultatelor financiare, compania s-a implicat in dezvoltarea turismului prin intermediul programului SPOT si a achizitionat terenul necesar pentru continuarea proiectelor de dezvoltare a aeroportului. stelian.vezentan@zf.ro