Business Internaţional

Petrolul, obstacolul principal in goana dupa profit a companiilor aeriene

27.09.2004, 00:00 11

Se stia ca situatia companiilor aeriene era deja foarte tensionata. Dar, dupa atentatele de la 11 septembrie, acest domeniu traieste sub o amenintare geopolitica. Au aparut apoi, pe rand, relansarea economica, SARS-ul, atentatele de la Madrid. La acestea se adauga, de cateva luni, scaderea surprinzatoare a pretului petrolului, care apasa considerabil asupra costurilor transportului aerian.
Companiile americane au fost foarte puternic afectate. Cele mai fragile nu au rezistat, de altfel, acestei serii negre. Saptamana aceasta, US Airways a fost cea de-a saptea companie americana care a cerut protectia legii americane a falimentului. Desi restructurarile au fost considerabile si compania s-a recentrat pe legaturi regionale, pierderile s-au acumulat.
"Dupa ce a fost plasata prima data sub protectia celebrului "capitol 11", compania ar fi putut sa isi joace astazi ultima carte si sa ajunga sa se alature la "capitolul 7", acela al falimentelor", spune un analist.
Delta si United Airlines lupta, de asemenea pentru supravietuire, intensificand reducerile puternice de efectiv si incercand, prin toate mijloacele, sa reduca suprafetele portante. Delta tocmai a anuntat un vast plan de restructurare care prevede disponibilizarea a 6.000-7.000 de salariati, in speranta de a economisi in viitorii doi ani 5 miliarde de dolari prin aceasta masura.
Dupa ce si-au redus deja personalul cu 42 de mii de posturi, United Airlines, care se afla si ea sub protectia "capitolului 11", ar trebui sa anunte in curand noi masuri drastice. In conditiile acestea, investitiile in companiile aeriene americane se dovedesc a fi riscante.
Desi nu este lasat in afara acestei situatii, cerul european pare mai senin. Una dintre companii se remarca, insa, de departe: Air France. Chiar in momentul in care Alitalia se confrunta cu probleme si ar putea apela la ajutorul statului, compania nationala franceza inregistreaza primele dividende in urma fuziunii cu Royal Dutch Airlines - KLM, realizata in cea mai dificila situatie din acest sector. Saptamana aceasta, cu un timp in avans fata de asteptarile pietii, Jean-Cyril Spinetta, presedintele companiei, a spus, inaintea reuniunii generale a actionarilor, ca "fortele comune care apar in urma colaborarii cu KLM ar trebui sa ajunga la 100 de milioane de euro pentru primul an de activitate comuna". Analistii se asteptau la cel putin 75 de milioane de euro. Cu cateva zile inainte Air France-KLM a anuntat o crestere a traficului cu  6,6%  in luna august si un coeficient de ocupare a locurilor de 81,7%. La anuntul acestor cifre, Aurel Loven si-a intarit opinia pozitiva despre situatia Air France. Analistul se arata "increzator in reluarea traficului aerian la nivel normal si mai ales pe reteaua America si Asia".
Air France ramane totusi compania aeriana preferata de Credit Suisse First Boston (CSFB) pe vechiul continent. Analistul estimeaza ca actiunile simultane aparute prin fuziunea cu KLM vor permite noului grup o extindere. Dupa el, Air France-KLM ar trebui sa aiba anul acesta una dintre cele mai puternice rentabilitati operationale drintre principalele companii aeriene. Numai banca Goldman Sachs are o parere negativa despre situatia Air France, avand in vedere super performanta de la inceputul acestui an si pana acum a anumitor contra-concurenti (British Airways si Lufthansa). Ceilalti analisti au  o parere pozitiva despre nume ca SG Securities, HSBC, ABN Amro sau chiar Dresdner Kleinworth Wasserstein.
Cum se exlica o astfel de indiferenta a pietii fata de semnalele pozitive trimise de grup? Pentru un numar considerabil de analisti, piata se focalizeaza astazi pe noutatile macroeconomice, pe riscul geopolitic, si, mai ales, pe pretul petrolului. Destule semnale pozitive pe care investitorii le supravegheaza de aproape si care trec pe planul secund noutatile venite dinspre companii. De altfel, dupa agentia de rating Standard&Poor's, preturile ridicate ale petrolului reprezinta "o amenintare majora pentru rentabiliateta companiilor aeriene". Impactul imediat al preturilor ridicate ale petrolului depind, cu toate acestea, mai ales de "capacitatea fiecarei companii de a transfera supracosturile carburantilor catre clienti", spune analistul, sau "in fata unei concurente din ce in ce mai dure, companiile au foarte putina libertate de actiune (...) Acest lucru ar putea pune in pericol existenta actorilor cei mai slabi de pe piata".
In plus, companiile europene se afla intr-o situatie mai buna decat a rivalelor. "Acestea sunt mai solide din punct de vedere financiar decat concurentele americane si tind sa se protejeze mai putin in ceea ce priveste cursul petrolului prin mijloacele indirecte ale programelor de acoperire", continua analistul de la S&P.
Air France se distinge in mod particular. "Compania a fost una dintre primele care si-a asigurat o maniera eficace importiva cresterii costurilor de pret  pentru a diminua efectele negative ale acestuia", spune analistul.
Companiile care nu isi doresc sau nu pot sa isi varieze tarifele in cazul unei noi cresteri a petrolului se vor gasi intr-o situatie destul de delicata. Dupa anumiti analisti, companiile care practica preturi scazute sunt pe linia intai. Ele vor fi, in majoritatea lor, incapabile sa isi ajusteze celelalte costuri si mai mult. Miracolul companiilor cu preturi mici s-ar putea incheia brusc. Morgan Stanley este neutru referitor la Ryanair, dar recomanda limitarea Easyjet.