Business Internaţional

Trebuie sa consultati un analist auto!

27.08.2004, 00:00 32



Wojciech Drzewiecki este un om cu o mare pasiune, o pasiune pe care putini o inteleg, dar pentru care multe mari companii platesc bani multi. O pasiune des intalnita in randul barbatilor care apare deseori in copilarie si se sfarseste tot atunci, dar cateodata se poate transforma in sensul unei vieti: automobilul.



Amintirile din copilaria lui Drzewiecki se leaga in mare masura de munca tatalui sau, care lucra ca sofer pe ambulanta. Pentru baietelul de atunci imaginea tatalui sau sofand cu viteza prin oras pentru a salva vieti, sunetul inconfundabil al ambulantei si luminile ei, ar putea sa fi fost un tablou destul de impresionant.



Acum 10 ani Drzewiwcki a fondat singura firma de consultanta in domeniul vanzarilor auto, Samar. In timpul procesului de consolidare a firmei, de la faza "one-man-show" pana la administrarea unei firme mici cu 13 angajati si numarand printre clienti toti producatorii importanti de automobile din Polonia si chiar guvernul polonez, afacerea a inregistrat o ritm solid de crestere in cei zece ani, in ciuda trendului oscilant al economiei poloneze in aceeasi perioada.



"Acum dorim sa ne extindem in Cehia si Slovacia. De vreme ce produsele noastre au atins un anumit standard calitativ in Polonia, intentia noastra este de a ne extinde afacerea si peste hotare" a declarat Drzewiecki pentru Warsaw Business Journal.



Afacerea lui Drzewiecki in cei zece ani de existenta a avut drept motor principal un nou tip de software care poate fi folosit pentru a determina comportamentul cumparatorilor de automobile din Polonia. El sustine ca acesta va fi produsul care va constitui nucleul viitoarei extinderi a afacerii si scutul de protectie impotriva concurentilor externi.



Cu toate ca deocamdata Samar nu are concurenta directa, Drzewiecki nu isi face iluzii in privinta securitatii afacerii sale. "Nu suntem in postura de monopol" spune el. "Ne-am specializat in Polonia, dar afara exista multi jucatori internationali importanti care pot patrunde pe piata poloneza in orice moment."



Totusi, Samar si-a consolidat legaturile cu sectorul auto inca din vremea tranzitiei Poloniei la economia de piata.



"Inainte, era foarte greu sa convingi companiile poloneze sa transmita informatii concurentei. Se spunea ca datele sunt secrete industriale. In Japonia, desigur producatorii auto au si secrete, dar datele in legatura cu vanzarile se transmiteau intre competitori pentru a fi posibila o testare a cererii" afirma Drzewiecki.



La inceputul carierei lui, la Nissan (Polonia), el recunoaste ca ideea de a pune la punct un sistem pentru analiza cifrelor vanzarilor de automobile din Polonia i-a fost data de un japonez.



"Nu am o gandire statistica" spune Drzewiecki. "Am o formatie de proiectant auto, am absolvit Facultatea de Tehnologie din cadrul Universitatii din Varsovia" dezvaluie el.



Primul pas a fost facut de Nissan, care a pus la dispozitia tuturor companiilor informatii in schimbul altora similare. Alte companii japoneze din Polonia au fost primele care au raspuns afirmativ la initiativa, iar peste opt luni Drzewiecki ocupa nisa de piata pe care o identificase prietenul lui japonez.



La sfarsitul anilor '90 Drzewiecki s-a mutat de la Nissan la Ford, ocupandu-se in paralel si de afacerea Samar. Dar in 1998, noii sai angajatori l-au rugat sa plece pentru a se putea concentra mai mult asupra serviciilor oferite de Samar, de care devenisera din ce in ce mai dependenti.



In anul urmator, 1999, piata auto poloneza a inregistrat rezultate record, cu aproape 640.000 de unitati vandute. Drzewiecki spune ca din acel moment pana acum el a analizat dificultati in ritmul de crestere al pietei.



"Principalul obstacol in calea dezvoltarii pietei consta in reglementarile guvernamentale. Intr-o tara cu o densitate redusa a automobilelor si pe care se semnaleaza o cerere mare, reglementarile pot distruge o piata" crede el.



Asupra subiectului cel mai fierbinte care circula anul acesta prin sectorul auto - esecul ofertei Hyundai - Drzewiecki este sceptic la ideea ca recentele progrese din Slovacia vor atrage pana la urma investitiile in Polonia.



"Nu va suna bine pentru Hyundai sa recunoasca faptul ca decizia de a alege Slovacia a fost gresita. Ar fi o lovitura grea de imagine, si cred ca este putin probabil sa se revina asupra deciziei si Hyundai sa vina in Polonia" sustine el.



Drzewiecki mai face si alte precizari in legatura cu investitiile straine directe in sectorul auto, care este caracterizat prin investitii masive ale marilor companii auto care implica mii de locuri de munca.



"Polonia nu trebuie sa aiba cea mai mare productie de automobile din Europa. Pentru noi, productia de componente poate fi mult mai profitabila, cu toate ca imaginea fabricarii complete a unui automobil este mult mai atractiva."



Avand in vedere ca Drzewiecki si-a devotat intreaga viata automobilelor, sfatul sau cu privire la investitiile straine directe viitoare ar putea fi unul foarte util.