Business Internaţional

UE vrea sa faca un bine pe piata automobilelor, dar in Cehia nu merge

08.12.2004, 00:00 28



Incercarea Uniunii Europene de a promova concurenta pe piata automobilelor este putin probabil sa favorizeze si consumatorii locali, scrie Prague Post.



Legislatia europeana de pe urma careia trebuiau sa beneficieze consumatorii, prin promovarea competitiei in industria auto a intrat in vigoare in Cehia la 1 noiembrie 2004, dar analistii nu sunt de parere ca va avea efectul scontat.



Unul din scopurile acestor reglementari este facilitarea vanzarii mai multor marci de masini in showroom-urile companiilor distribuitoare, care opereaza pe baza de franciza (dealerships). Astfel, ar fi stimulata concurenta si preturile scazute.



Analistii aduc insa in prim-plan cateva obstacole, din care cele mai importante sunt lipsa de popularitate si costul ridicat al francizelor pentru mai multe marci.



De mult timp, Comisia Europeana a fost preocupata de obstacolele in calea concurentei din sectorul auto, sector care se cifreaza la 340 miliarde coroane cehesti (aproape 11 miliarde euro) in Republica Ceha, si in cadrul caruia lucreaza peste 100.000 de oameni.



Comisia a redactat legislatii in acest sens in 1985 si 1995, dar, conform unui studiu efectuat in 2000, au fost considerate ineficiente. Astfel ca, in 2002, Comisia a aprobat ceea ce a numit "o reforma indrazneata si echilibrata menita sa stimuleze competitia la toate nivelurile de distributie si reparatii din industria auto".



Reforma trebuia sa consolideze pozitia consumatorilor, iar tarile Uniunii Europene au beneficiat de o perioada de tranzitie de un an, inainte de intrarea in vigoare a legislatiei in cauza. Republicii Cehe i-au fost acordate sase luni pentru a se conforma, dupa aderarea la UE, in mai 2004.



Printre altele, noua legislatie a eliminat unele practici care faceau posibila fortarea distribuitorilor de catre producatori, pentru a comercializa o singura marca. Reglementarile au rolul de a facilita crearea centrelor de distributie multi-brand, si chiar a unor hypermarket-uri de automobile, in cadrul carora concurenta este mare si consumatorii sunt avantajati.



Comisia Europeana considera ca este prea devreme pentru a aprecia eficienta noilor reglementari, deoarece premisa cea mai importanta nu a fost inca indeplinita, sustine Amelia Torres, purtatoare de cuvant pentru departamentul de concurenta al UE. Potrivit lui Torres, impactul complet nu va fi resimtit pana cand clauza de locatie- care permite producatorilor sa impuna locatia centrelor de distributie pe baza de franciza- nu va fi abolita, in septembrie 2005.



Unii observatori sunt insa sceptici.



"Pentru UE conteaza foarte mult concurenta si posibilitatea de a alege, si a schimbat reglementarile, astfel incat producatorii sa nu poata sanctiona dealerii, daca acestia decid sa promoveze mai multe marci de automobile", a declarat Mark Bursa, care scrie pe probleme legate de industria automobilelor. Cu toate acestea, a adaugat el, "nu cred ca acest fapt va duce la diminuarea preturilor, pentru ca nu s-a observat o miscare catre centrele mari de distibutie". "Consumatorul de rand si-a facut deja o parere si si-a limitat alegerea la unul sau doua modele, in momentul in care paseste in showroom", a mai spus Bursa.



Potrivit lui, o masina noua este un articol de moda, care isi reprezinta proprietarul, asa ca oamenii nu-si doresc masini cumparate la un centru de vanzare multi-brand, gen supermarket. Consumatorii prefera sa cumpere de la un dealer specializat in marca de care sunt interesati.



Potrivit datelor furnizate de Asociatia Industriei Automobilelor din Cehia, Skoda Auto este marca cu cel mai mare succes pe piata ceha de profil, din care detine o cota de 48,9%. Volkswagen se claseaza pe locul doi, cu o cota de piata de 6,34%.



Lipsa de atractie a centrelor de distributie multi-brand se datoreaza si considerentelor economice, este de parere Mike Wattam, de la Wattam&Associates, o firma britanica de consultanta in domeniul industriei auto.



Deschiderea unui centru de distributie de automobile este o investitie uriasa. Costul constructiei unui showroom , al angajarii de personal si al altor investitii de capital descurajeaza potentialii investitori si fac aproape imposibila extinderea showroom-urilor existente, pentru a cuprinde si alte marci, a spus Wattam.



"Aici banii nu se fac repede", a declarat Vaclav Matuska, sef de vanzari la Autoteam Melnik, centru de distributie Ford. "Este nevoie de multi ani pentru a recupera investitiile, iar asta ii descurajeaza pe multi dintre aspirantii la calitatea de dealer", a spus Matuska.



Chiar daca dealerii ar reusi sa faca rost de fondurile necesare pentru a oferi mai multe marci, consumatorii nu ar beneficia de preturi mai mici pentru ca foarte putine masini se vand bine si aduc profit- circa trei marci din 15- astfel ca plasarea mai multor marci in acelasi showroom ar permite dealer-ului sa-si concentreze eforturile pe vanzarea celei mai populare masini, sustine Wattam. Potrivit lui, dealerii pot creste pretul la cele mai bine vandute masini, fara a se teme ca vor pierde din clienti, pentru ca sunt singurele modele care se vand. Modelele mai putin populare doar aduna praf in showroom si nu exista interes pentru reducerea preturilor lor, deoarece ar putea atrage o parte din clientii marcilor mai populare si mai costisitoare.



"Nu toate modelele se vand pentru ca dealerii nu se concentreaza pe toate. Aceasta este prapastia dintre visul economistilor si realitate", a afirmat Wattam.



De fapt, numai cele mai mari centre de distributie vor putea profita de pe urma noii legislatii. Porbabil ca acestea vor fi in mare parte cele de masini uzate, care au experienta in vanzarea diferitelor tipuri de masini si care dispun de capitalul necesar pentru a se extinde, apreciaza Jiri Kyncl, manager de relatii publice al Asociatiei Industriei de Automobile.



Cel mai mare dealer de masini uzate din Cehia, AAA Auto, are planuri de extindere. "Suntem foarte interesati de exploatarea acestei posibilitati", a declarat Anthony Denny, presedintele AAA Auto.