Business Internaţional

Vanzarile cu amanuntul din Marea Britanie, la cel mai mic nivel din ultimii 22 de ani

01.07.2005, 18:07 14

Vanzarile cu amanuntul din Marea Britanie au inregistrat, in luna iunie, cea mai mare scadere anuala din ultimii 22 de ani, conform unui raport emis de CBI (Confederatia Industriei Britanice) si preluat de BBC News.

Un sondaj realizat in fiecare luna de CBI printre comerciantii cu amanuntul arata ca aproximativ 23% dintre acestia au inregistrat cresteri ale vanzarilor in ultimul an, in timp ce 42% au declarat ca cifra de afaceri a scazut.

Reprezentantii CBI au declarat ca consumatorii britanici "si-au strans cureaua" pe fondul cresterilor repetate a ratei dobanzii de referinta practicate de Banca Angliei.

Vanzarile mai mici decat se asteptau analistii pietei au reinnoit sperantele conform carora ultimele informatii i-ar putea determina pe conducatorii Bancii Angliei sa reduca rata dobanzii.

In acest sens, mai multi oficiali au declarat ca, daca datele publicate de CBI vor fi confirmate de rapoarte oficiale, este posibil ca banca centrala sa reduca cel putin o data pe parcursul acestui an rata dobanzii de referinta, nivelul actual al acesteia fiind de 4,75%.



Efectul "fotbal"

Conform raportului, vanzarile par foarte mici in comparatie cu cifrele aferente lunii iunie a anului trecut, cand comerciantii cu amanuntul au beneficiat de o crestere a cheltuielilor realizate de consumatori datorata in principal Campionatului European de fotbal.

"Cu un an in urma, comerciantii cu amanuntul profitau de Euro 2004, competitie care a determinat o apreciere importanta a vanzarilor, incepand de la echipamente de fotbal pana la televizoare si bere", a spus John Longworth, presedinte al diviziei de cercetari comerciale a CBI.

Chiar daca aceasta explica o parte a scaderii record a vanzarilor, fara indoiala ca situatia de ansamblu continua sa fie ingrijoratoare.

Efectele seriei de cinci cresteri consecutive a ratei dobanzii de referinta practicata de Banca Angliei, care a debutat in noiembrie 2003,

s-au propagat lent.

Cu toate acestea, la inceputul anului 2005 consumatorii au fost nevoiti sa-si reduca cheltuielile, o alta cauza fiind factura energetica.



Vanzarile magazinelor alimentare, in crestere

Multe magazine au demarat campania reducerilor de vara mai devreme, sperand ca astfel vor reusi sa atraga un numar mai mare de cumparatori.

"Tinand cont de scaderea pietei imobiliare si de cresterea facturii de energie, perioada grea prin care trec comerciantii cu amanuntul nu este surprinzatoare, chiar daca unii sufera mai mult ca altii", a spus Longworth.

Vanzatorii de mobila, covoare, calculatoare sau vase din portelan au fost toti afectati de trendul negativ al pietei imobiliare. Vanzarile de pantofi si produse din piele s-au redus si ele simtitor, in timp ce vanzarile de haine au ramas la un nivel scazut.

Totusi, vanzarile realizate de bacanii au inregistrat o crestere importanta, iar magazinele specializate pe produse alimentare reprezinta celalalt sector care a raportat o crestere a cifrei de afaceri.

stelian.vezentan@zf.ro