Companii

Afaceri la jumatate pentru producatorul de vodca Kondratov

12.07.2005, 19:16 63

Producatorul marcilor de vodca Kondratov si Cappone, Kondratov Bihor, a incheiat primele cinci luni cu vanzari de aproape 400.000 de euro (14,5 milioane lei noi), la jumatate fata de aceeasi perioada a anului trecut cand s-a oprit la 750.000 de euro (30 de milioane de lei noi).

"Scaderea pietei bauturilor alcoolice are un caracter general, valabil si pentru producatorii cei mai cunoscuti. Din cauza scaderii puterii de cumparare, grosul consumatorilor s-a reorientat spre produsele cele mai ieftine, de cele mai multe ori de o calitate indoielnica, in special bauturi produse si vandute la negru, o piata estimata la peste 50% din total, fenomen ce genereaza declinul chiar si al pietei produselor populare din gama "Saniuta", spune Gheorghe Csavossy, directorul general al Kondratov.

Compania estimeaza pentru acest an vanzari de 1,4 milioane de euro (51,1 milioane de lei noi) fata de 1,5 milioane de euro (61 milioane de lei noi) in 2004. Csavossy sustine ca patura mijlocie, tinta principala a marcilor produse de Kondratov (Kondratov, Cappone, Laguna, Chateau Noir, Fronis,Black, Jack, Timofei, Entaxi, Martinez, Knight''s Bridge), este pe cale de disparitie.

"Din pacate, consumatorii din patura mijlocie, care intr-o societate sanatoasa ar trebui sa reprezinte grosul, sunt pe cale de disparitie, acestia migrand masiv inspre bauturile ieftine (semn al saracirii populatiei) si intr-o masura mai mica inspre cele mai scumpe", sustine Csavossy. El spune ca marcile Kondratov si Timoftei se afla la inceputul anilor Õ90 in top 10 al marcilor, insa acum nu are studii care sa-i indice unde se afla exact in piata.

Recenta majorare a accizelor a bulversat si mai mult piata bauturilor spirtoase care de abia isi revenise dupa socul unei masuri similare luate anul trecut si nu a facut altceva decat sa ingroase randul jucatorilor mici si mijlocii care produc la negru, in dauna marilor jucatori. "Evolutia pietei bauturilor spirtoase in acest an este greu de estimat. Multi jucatori au inchis si multi vor mai inchide portile. Socul din acest an a fost mult mai drastic. Si piata neagra infloreste in continuare", sustine Csavossy.

Piata bauturilor de import atinge in acest moment doar circa 2% din totalul pietei, dar analistii din industrie sustin ca ponderea acesteia va creste la circa 8-10% dupa aderarea Romaniei la UE cand taxele vamale vor fi eliminate. "Experienta vecinilor care au aderat la UE arata ca nu s-a intamplat nimic spectaculos in ceea ce priveste bauturile. In domeniul productiei materiei prime, a alcoolului vor fi cu siguranta miscari seismice, pretul alcoolului adus din import fiind cu 30-40% mai mic. In Ungaria, unde numarul producatorilor de alcool a fost incomparabil mai mic decat la noi, acestia au fost sufocati de concurenta alcoolului din import", afirma Csavossy.

El afirma ca pentru eliminarea pietei negre trebuie facut mai mult. "Trebuie eliminata piata bauturilor alcoolice produse in PET-uri de 5 litri, fara accize, fara banderole fiscale, fara TVA, la pret echivalent cu pretul unui produs de 2 litri incarcat corect cu toate taxele. Intr-o competitie de acest gen, noi nu avem nici o sansa de supravietuire. Nu este suficienta confiscarea din cand in cand a unui camion de marfa. Totul depinde de autoritati, daca se va vrea cu adevarat acest lucru", spune Csavossy.

Piata bauturilor spirtoase este estimata la circa un miliard de euro anual, inclusiv bauturile produse in casa, fiind dominata de Prodal Õ94 Bucuresti cu marcile Stalinskaya si Wembley, de Alexadrion cu Kreskova si Alexandrion, Global Spirits cu Dakk si Bartenders, Euroavipo Posta Calnau cu brandy-ul popular Unirea si rachiul Hanul Ars, European Drinks cu Polar si Scandic si o serie de jucatori de dimensiuni mai mici.

stelian.negrea@zf.ro