Companii

Case de moda din strainatate doresc sa vina in Romania

28.06.2004, 00:00 30

O serie de companii de moda, printre care Valentino, Missoni, Marlboro Classics, Givenchy si Yves Saint Laurent, ar putea intra pe piata romaneasca in viitorul apropiat, oficialii acestor firme fiind deja in discutii cu potentiali parteneri locali.
"Reprezentantii acestor case de moda au vizitat de citeva ori Romania si au depasit faza tatonarilor. Ei cunosc foarte bine piata bucuresteana si cauta parteneri locali pentru incheierea unor contracte de franciza", a declarat Oliver Petcu, managing partner la firma CPP Management Consultants.
Potrivit acestuia, zona preferata pentru deschiderea de magazine este Calea Dorobanti, alte bulevarde centrale, precum Magheru sau Calea Victoriei, fiind percepute ca prea aglomerate sau lipsite de stil.
Piata produselor de lux este un segment inca putin dezvoltat in Romania din cauza nivelului redus al veniturilor majoritatii cetatenilor. In ultimii ani a aparut, insa, o categorie sociala care isi permite sa aloce sume importante de bani pentru cumpararea de bunuri scumpe.
"Am descoperit, dupa ce am analizat clientela tinta a unor astfel de magazine, ca in Romania exista mult mai multe persoane interesate de produse de lux decit credeam initial. Intre 10.000 si12.000 de romani au venituri foarte mari. In afara de clientii din Capitala, exista un numar important de persoane din orase mici, care vin in weekend pentru cumparaturi si se cazeaza, de exemplu, la hoteluri de cinci stele", a precizat Petcu.
Clientii vizati de casele de moda sint persoane cu venituri peste medie, angajati ai unor companii multinationale, directori, angajati din sistemul bancar si reprezentati ai showbiz-ului.
Pe de alta parte, firmele care vind haine de lux dezvolta in paralel mai multe linii de produse, diferentiate ca pret. "Magazinele vor vinde si produse scumpe, destinate unei anumite categorii de clientela, dar si haine mai ieftine", a mai spus Petcu.
Mai multe grupuri internationale din industria luxului au testat piata romaneasca, insa ceea ce au gasit aici nu prea i-a entuzaismat. Rand pe rand Dolce & Gabbana, Marzotto sau Givenchy au fost adusi de consultantii CPP la Bucuresti si au vazut stadiul in care se afla ca principalele artere comericale din Bucuresti. Acelasi lucru se va intampa in urmatoarea perioada si cu Versace si Armani, dar si alte marci interesate de oportunitatile care s-ar putea ivi pe o piata de dimensiuni importante cum este cea a Romaniei.
Au aparut si primele refuzuri - Dolce & Gabbana a decis sa spuna pentru moment "pas" unei potentiale veniri in Romania, iar Marzotto nu este prea satisfacut de cum merg lucrurile cu magazinul Hugo Boss de pe Calea Victoriei. Cu toate acestea, grupul italian ar putea deschide magazine pentru marcile Uomolebole, M. Missoni sau chiar Marlboro Clasics, in ciuda dezavantajelor pe care le are piata romaneasca si care se refera in primul rand la spatiile comerciale, privite din punct de vedere juridic.
Nu in ultimul rand, tipul de investitor cautat de marile grupuri internationale din domeniul luxului nu cadreaza cu tipul de investitor existent pe piata romaneasca. Consultantii spun ca trebuie ca investitorii sa inteleaga ca este vorba de un efort foarte mare in marketing, trainingul personalului, imagine, iar oamenii de afaceri din Romania nu inteleg acest lucru.
CPP Management Consultants este o firma specializata in servicii de consultanta pentru industria luxului.