Estonianul Jaak Mikkel este din iu nie directorul general al companiei Coca-Cola HBC, cel mai mare business din producţia de băuturi, o companie care a renunţat în criză la aproape 1.000 de salariaţi şi a pierdut 11% din cifra de afaceri (în 2013 faţă de 2008). Cu toate acestea, îmbuteliatorul local al Coca-Cola a rămas liderul pieţei, cu afaceri de 1,8 mld. lei (408 mil. euro) în 2013.
Mikkel lucrează în cadrul Coca-Cola HBC din anul 2008, iar înainte a lucrat timp de zece ani în cadrul companiei Shell. El l-a înlocuit pe francezul Stephane Batoux, care nu a părăsit însă România, ci a fost recrutat să conducă cea mai mare afacere antreprenorială din industria laptelui – Albalact Alba-Iulia. Raul Ciurtin, acţionar al producătorului cu afaceri de aproape 100 mil. euro a rămas preşedinte al companiei.
A treia mutare importantă din acest an în industria bunurilor de larg consum a avut loc la Ursus Breweries, liderul pieţei berii. Managerul rus de 43 de ani Igor Tikhonov a preluat la începutul anului conducerea producătorului de bere cu afaceri de 1,43 mld. lei (323 mil. euro), într-un context nefavorabil pentru o piaţă de 1,8 mld. euro anual, estimată să scadă cu până la 10% în acest an. Cei trei sunt singurii şefi noi de companii în topul celor mai mari 20 de producători din FMCG, alţi 17 executivi păstrându-şi poziţiile de cel puţin un an.
Toţi cei 20 de manageri sunt oameni- cheie în businessul românesc, ei pun pe piaţă brandurile care iau pulsul comerţului la raft. Împreună, cei mai mari 20 de jucători din FMCG au avut anul trecut o cifră de afaceri de 24 mld. lei (5,5 mld. euro), în creştere cu 2% faţă de 2012 şi cu aproape 40% mai mare faţă de 2008, anul când economia avansa cu peste 7%.
În top 20, multinaţionalele domină categoric industria tutunului, piaţa berii, a detergenţilor, în timp ce industria cărnii este pe mâna antreprenorilor români: Transavia, Agricola Bacău şi Unicarm (afacere care include producţie, dar şi retail). Pe piaţa laptelui, Albalact a venit după francezii de la Danone.
Radu Lăzăroiu (Romaqua), Lucian Ghinea (Bergenbier) şi Grigore Horoi (Agricola Bacău) sunt singurii executivi români care conduc o companie din top 20, în timp ce Ioan Popa (Transavia Alba-Iulia) şi Vasile Lucuţ (Unicarm Satu-Mare) sunt antreprenorii care nu au cedat poziţiile executive şi sunt implicaţi în continuare direct în business. Clasamentul celor mai mari 20 de jucători din FMCG a luat în calcul doar companiile care activează exclusiv în acest sector.
Firme precum Bunge (piaţa uleiului), Agrana (piaţa zahărului) sau Henkel (cosmetice) nu au fost incluse în clasament pentru că o parte importantă din business vine din agricultură sau materiale de construcţii.