Piaţa de consultanţă imobiliară din România, în care activează în jur de zece companii locale şi internaţionale, este estimată la circa 30 de milioane de euro, iar consultanţii se aşteaptă la creşteri, în contextul marilor tranzacţii de pe piaţa de birouri care au avut loc numai la începutul acestui an, ca o continuare la cele din 2015.
Cel mai mare jucător din piaţă este companiia JLL, cu o cifră de afaceri de peste 30 de milioane de lei în 2015, fiind urmată de CBRE, cu 29,6 mil. lei. Dacă la Coldwell Banker se iau în considerare toate cele 15 companii prin care activează pe piaţa locală, cifra de afaceri cumulată ar fi de aproape 25,6 mil. lei, fapt ce ar clasa compania pe locul al treilea în topul celor mai mari firme de consultanţă imobiliară.
Piaţa imobiliară se apropie, potrivit reprezentanţilor din domeniu, de boom-ul atins în anul 2008, înainte de începerea crizei, birourile şi logistica fiind principalele motoare de creştere.
„Cele zece companii locale şi internaţionale din piaţă furnizează cu precădere servicii corporate. Aceste firme înglobează aproximativ 300 de consultanţi, agenţi şi evaluatori activi în toate segmentele pieţei, de la retail şi birouri la rezidenţial şi spaţii logistice şi industriale. Pe fondul dinamizării pieţei imobiliare din ultimii ani, şi veniturile consultanţilor au reînceput să crească, avansul încasărilor fiind estimat la circa 30% pentru anul 2015. În prima parte a acestui an, tendinţa de creştere s-a menţinut, astfel că majoritatea firmelor de consultanţă se aşteaptă la încasări mai mari“, spune Mihnea Şerbănescu, general manager al DTZ Echinox, una dintre companiile active în acest sector.
Cele mai mari firme din piaţa de consultanţă imobiliară sunt birouri - directe sau afiliate - ale unor grupuri internaţionale, care beneficiază atât de know-how-ul consultanţilor din pieţe imobiliare mai mature, cât şi de conturile corporate semnate la nivel global de marile firme de consultanţă.