Companii

Crestere de 28% si investitii de 20 mil. euro pentru Lafarge

30.07.2004, 00:00 19

Producatorul de ciment Lafarge Romania a anuntat ieri o crestere de circa 28% a cifrei de afaceri pe primul semestru al acestui an, in conditiile in care piata romaneasca de profil este asteptata sa creasca cu 4 - 5% in 2004. Grupul are in derulare un program de investitii de 20 de milioane de euro pentru acest an si intentioneaza sa concentreze mai mult pe piata interna, in conditiile cresterii economiei romanesti.
Reprezentantii Lafarge nu au precizat care este valoarea vanzarilor pe primul semestru. In 2003, grupul a avut o cifra de afaceri de 160 de milioane de euro.
Lafarge, cel mai important producator mondial de materiale de constructii, deruleaza in Romania afaceri in mai multe sectoare ale materialelor de constructii (ciment, gips, agregate, betoane) iar anul acesta a achizitionat si un operator portuar, SICIM Constanta.
Reprezentantii Lafarge Romania spun ca toate activitvor creste anul acesta, conditiile climatice favorabile ale acestui an influentand pozitiv vanzarile. Per ansamblu, la nivelul intregului an, grupul asteapta o crestere generala de circa 17%.
?Consideram ca piata materialelor de constructii cunoaste o tendinta pozitiva care se va accelera in anii urmatori datorita cresterii veniturilor personale si a fluxurilor de fonduri din Uniunea Europeana, in vederea pregatirii Romaniei pentru aderare. Ne asteptam ca piata de ciment sa continue sa creasca in 2004 cu aproximativ 4%, fapt datorat in special proiectelor noi si mai putin lucrarilor de renovare. Lucrarile publice pot juca un rol dinamizator, daca proiectele anuntate pentru autostrazi evolueaza fara intarzieri ? apreciaza Philippe Questiaux, presedinte director general al Lafarge Romcim.
In prezent, majoritatea activitatilor Lafarge in Romania se deruleaza prin Lafarge Romcim (ciment), Lafarge Agregate (agregate si betoane), Lafarge Arcom Gips (gips carton), Bramac si Schiedel (acoperisuri si cosuri) si, de anul acesta, operatorul portuar Sicim Constanta.
Programul de investitii al Lafarge pentru 2004 - 2006 se ridica la 45 de milioane de euro si include proiecte ecologice si de modernizare a capacitatilor de productie.
In proiect se afla introducerea unor ambalaje speciale pentru ciment, de tip slim bags cat si modernizarea instalatiilor de depozitare al Sicim, compania capacitate de depozitate de 40.000 de tone.
Investitiile programate pentru Sicim pana in 2007 se ridica la 9 milioane de euro.



Mai mult pe piata interna
Preluarea si modernizarea terminalului portuar de export Sicim va diminua dezavantajul Lafarge Romcim fata de exportatori din tari precum Grecia si Turcia, determinat pana anul acesta de costuri suplimentare de manipulare portuara si transport maritim, sustin reprezentantii Lafarge.
?Preluarea Sicim, precum si investitiile preconizate pentru modernizarea dotarilor acestuia, ne vor permite sa reducem costurile de logistica de export cu circa 1 Euro/tona, fapt ce va determina o crestere a competitivitatii produselor noastre pe pietele externe, in situatia existentei unei supraoferte in bazinul mediteranean?, declarat Philippe Questiaux, presedinte director general Lafarge Romcim.
Datorita dezvoltarii insuficiente a pietei din Romania (consum redus de ciment si alte materiale de constructii) majoritatea producatorilor de profil au incercat in ultimii ani punerea in valoare a supracapacitatii industriei prin exporturi.
In 2003, exporturile au reprezentat 44% din volumul productiei dar numai 22% din cifra de afaceri a Lafarge Romcim, cu un pret FOB (care include livrarea) mediu de 50 de euro/tona pentru cimentul produs la Medgidia.
Navlul si asigurarea transportului influenteaza semnificativ pretul cimentului, cu 3 dolari pe tona, in dezavantaj fata de Grecia sau Turcia.
Competitia in zona Bazinului Mediteranean si a Africii de Vest a crescut o data cu majorarea capacitatii de productie a unor tari din zona, precum cea a Egiptului, si multe din pietele traditionale Romcim si-au diminuat cererea iar unele chiar au disparut.
In prezent, spun reprezentantii companiei, mai degraba conditiile pietei interne sunt favorabile profitabilitatii Lafarge iar compania aloca o parte din ce in ce mai mare din capacitatea de productie pentru piata interna, redusa ca dimensiune insa cu potential ridicat.
Cifra de afaceri a tuturor operatiunilor Lafarge din Romania a fost in 2003 de 6.069 miliarde lei (circa 160 milioane Euro).
Piata cimentului din Romania a inregistrat o crestere estimata de 5% in 2003, ajungand la vanzari de aproape 5 milioane de tone. Totusi, desi consumul de ciment pe cap de locuitor creste, acesta este inca la un nivel redus fata de alte tari europene. Astfel, in 2003 consumul de ciment pe cap de locuitor a fost de 221 kg, mult sub consumul din Spania (1.124 kg), Grecia (1.019 kg) sau chiar al Republicii Cehe (397kg) si al Sloveniei (580 kg).
Valoarea pietei romanesti de profil este de 230 - 250 mil. euro anual, principalii concurenti ai Lafarge fiind Holcim (Elvetia) si HeidelbergCement (Germania).
Din cauza faptului ca pe piata este impartita intre doar trei competitori importanti, societatile de constructii din Romania au afirmat de mai multe ori ca pretul cimentului este mai mare pe piata romaneasca decat in alte tari din zona urmare a intelegerilor intre producatori.
Lafarge Romcim se afla de altfel in prezent sub investigatia Consiliului Concurentei din Romania privind pretul cimentului pe piata interna.
?Pretul intern este determinat de regulile pietei?, spune Philippe Questiaux.
Protectia mediului este un alt domeniu caruia Lafarge vrea sa ii acorde o atentie. Valoarea totala a investitiilor pentru mediu care s-au realizat din 1998 pana in prezent se ridica la circa 35 de milioane de euro iar conformarea cu normativele de mediu ale Uniunii Europene va necesita investitii de inca 30 milioane de euro. Lafarge deruleaza activitati in 75 de state, avand 75.000 de salariati. In 2003, grupul a avut vanzari totale de 13,6 miliarde de euro. Lafarge este prezenta in Romania din 1997.
dan.zavoianu@zf.ro