Companii

Cum a ajuns un presedinte de banca sa intre intr-o afacere cu biciclete pe o piata de peste doua ori mai mica decat cea auto

Cum a ajuns un presedinte de banca sa intre intr-o afacere cu biciclete pe o piata de peste doua ori mai mica decat cea auto
09.04.2010, 00:00 2064

Emilian Bituleanu, presedintele Libra Bank, a creat in noiembrie2009 firma Mos Ion Roata, care a devenit in acest an uniculimportator al bicicletelor Felt Bicycles din Romania.

Ce a stat in spatele acestei decizii de business? Potrivit luiBituleanu, a fost mai mult decat o decizie de business, a fost unpas realizat din pasiunea pentru vehiculele pe doua roti.

"Eu sunt un pasionat de biciclete. In fiecare an parcurg circa2.000-3.000 de kilometri astfel. Am participat pana acum la 7-8maratoane si o data pe an fac traseele mele preferate, precumBucuresti - Breaza sau Bucuresti - Balea pe bicicleta",marturiseste omul de afaceri.

De bicicletele Felt a auzit dupa ce s-a apucat sa pedaleze.Ulterior s-a hotarat si sa ii abordeze pe cei de la compania cusediul in Germania. "Eu am fost cel care i-a cautat. Prietenii imispuneau ca nu am nicio sansa, ca nici nu o sa imi raspunda. Eu am privit situatia ca pe ocuriozitate", isi aminteste el.

Reprezentantii Felt au raspuns pozitiv desi nu aveau in planintrarea pe piata din Romania. Lipsa de experienta in domeniu,entuziasmul si backgroundul financiar au pecetluit acest acord."Reprezentantii Felt au spus ca nu au in cadrul companiei altepersoane cu experienta in sectorul financiar si ca eu i-as puteaajuta pe viitor", marturiseste Bituleanu, care a deschis in lunamartie un showroom pentru bicicletele Felt.

Vanzarile sunt in grafic

Pana in prezent in showroomul din Capitala au fost aduse 150 deexemplare, cu preturi cuprinse intre 1.200 lei (285 de euro) si22.000 lei (5.200 de euro). Investitia in aceasta afacere, cecuprinde un showroom pentru biciclete si o cafenea a ciclistilor,un punct de pornire pentru amatori si profesionisti in excursii cubicicleta, a fost de aproximativ 100.000 de euro.

"Ne-am propus pentru anul acesta sa aducem pe piata circa 500 debiciclete din aproape toata gama Felt Bicycles", spunreprezentantii companiei detinuta de familia Bituleanu.

La o luna de la lansare compania spune ca este in grafic cuvanzarile si spera ca in acest an sa atinga tinta de 300-400 debiciclete vandute.

"Vindem trei biciclete la doua zile, iar pentru acest an ne-ampropus sa vindem 300-400 de exemplare. La anul ne asteptam chiar lamai multe" , spune Emilian Bituleanu. Cel mai scump exemplar vandutpana acum a costat 10.000 lei (2.400 de euro), potrivitreprezentantilor companiei, care spun ca cele mai cautate exemplaresunt cele din gama Q - de tip mountain bike si cele din gama QX -hibrid pentru asfalt si munte.

"In opinia mea ciclismul de sosea ramane prima optiune. Estevorba de viteza", marturiseste Bituleanu, care a adus in Romaniabiciclete Felt pentru toate gamele, de la cele pentru profesionistila cele pentru amatori si copii.

Omul de afaceri spune ca se asteapta ca ciclismul sa evolueze inRomania in sens pozitiv, insa cu toate acestea nu are in plandeschiderea de noi magazine.

El afirma ca pe viitor analizeaza posibilitatea distributieibicicletelor pe ruta Bucuresti - Ploiesti - Brasov, insa in prezentisi concentreaza atentia asupra Bucurestiului.

Emilian Bituleanu recunoaste ca mentalitatea romanilor fata debiciclete este in continuare mai rezervata comparativ cu cea aolandezilor sau a altor europeni. "In Romania exista in continuarejena de a merge pe bicicleta la serviciu", povesteste el.

Bicicletele nu sunt doar o moda

Exista insa si oameni de business care vin sa contrazica aceastaipoteza. Printre ei se numara Tereza Valcan, managing director incadrul agentiei de comunicare Civitas Global Ketchum, care incearcasa foloseascadin ce in ce mai des un mijloc de locomotie pe doua roti.

"Merg cu bicicleta de acasa la munca ori de cate ori pot, si maiincerc acest sport si in week-end, cand e mai putin trafic",povesteste ea.

In Romania, desi masinile sunt la rang inalt si bicicletele suntmai mult o moda, cele din urma incep sa castige teren, traficul sipoluarea spunandu-si cuvantul.

In Bucuresti, in ultima zi de joi a fiecarei luni are loc "Joiabicicletei", cand aproximativ 300 de posesori de bicicleteparticipa la o plimbare prin Capitala in mod organziat.

"De trei ani am lansat aceasta initiativa si reusim sa strangemcateva sute de oameni", afirma Florin Leonte, profesor de ciclism."Mai mult, se observa o imbunatatire a situatiei pentru ciclismuldin Romania. Noi am incurajat ciclismul, insa ne-au mai ajutat sigrevele de la metrou sau RATB.

In tara noastra bicicletele sunt in continuare putine raportatela populatie. La o populatie de aproximativ 22 de milioane delocuitori, in 2007 numarul de biciclete din Romania era de putinpeste 1,74 milioane, in usoara crestere fata de anul precedent, dela 1,62 milioane, potrivit datelor Institutului National deStatistica.

Spre comparatie, parcul auto national numara peste 4,3 milioanede autoturisme.

Afacerea Felt Bicycles

Felt Bicycles este o companie infiintata in anii '90 de catreJim Felt, un fost participant la cursele de motocros si fostmecanic in cadrul unor companii precum Honda, Suzuki sau Yamaha.Compania are doua sedii, unul in Germania si unul in Statele Unite.Produsele grupului sunt prezente in 36 de tari, ultima adaugata peharta Felt fiind Romania. Compania produce in prezent 140 de modelede biciclete, de la cele de sosea sau de munte la cele de curse.Grupul este prezent si in competitiile de ciclism.

Emilian Bituleanu, in varsta de 50 de ani, lucreaza in cadrulLibra Bank din 2004, cand a fost instalat in functia devicepresedinte. Inainte, el a mai fost vicepresedinte al FinansBank si director adjunct al gestiunii creditelor la Bancorex. LibraBank, controlata de fondul de investitii Broadhurst, este o bancaspecializata pe finantarea IMM-urilor si a profesiilor liberale,aflata pe pozitia 30 in clasamentul bancilor din Romania dupavaloarea activelor, cu o cota de piata de 0,2%.

Pana in prezent in showroomul detinut de compania Mos Ion Roatain Capitala au fost aduse 150 de biciclete, cu preturi cuprinseintre 1.200 lei (285 de euro) si 22.000 lei (5.200 de euro).Investitia in aceasta afacere, ce cuprinde un showroom pentrubiciclete si o cafenea a ciclistilor, un punct de pornire pentruamatori si profesionisti in excursii cu bicicleta, a fost deaproximativ 100.000 de euro. Actionarii isi propun sa vanda inacest an intre 300 si 400 de biciclete