Companii

Cum am depasit Ungaria in ultimii zece ani la vanzarile de masini

Cum am depasit Ungaria in ultimii zece ani la vanzarile de masini
19.11.2009, 00:00 214

Vanzarile de autoturisme au atins pe piata locala in primelenoua luni ale acestui an un volum de 101.770 de unitati, in scaderecu 54% comparativ cu perioada similara a anului trecut, in timp cein Ungaria piata a ajuns in acelasi interval la 64.672 deunitati.

In anul 2000 in Ungaria au fost vandute 133.000 de autoturisme,in timp ce pe piata locala erau comercializate ceva mai mult de66.000 de unitati.

Cu toate acestea, per capita, maghiarii continua sa cumpere maimulte masini, tinand cont ca Romania are aproape 22 mil. locuitori,in timp ce Ungaria are putin peste zece milioane.

Scaderea continua a pietei auto maghiare a determinat ca maimulti dealeri sa-si vanda businessul sau sa-si inchida activitatea,in timp ce pe piata locala dealerii au renuntat in primul rand lashowroomurile amplasate la parterul blocurilor, unde plateauchirie, si nu la centrele integrate.

"Nu exista date precise cu privire la numarul de dealeri care audat faliment anul acesta, dar in general afacerile acestora suntvandute sau preluate. In acelasi timp, au existat si cazuri in caredealerii auto au dat faliment", a spus Peter Erdelyi, presedinteleAsociatiei Importatorilor din Ungaria.

Daca pe piata locala dealerii comunica in continuare pretulmasinilor noi aflate la vanzare in euro, desi in momentulachizitiei tranzactia se face in lei, pe piata maghiara acesteasunt comunicate direct in forinti. Astfel, daca pe piata localadevalorizarea leului in raport cu moneda europeana a permisdealerilor sa ofere discounturi mai mari, nu acelasi lucru s-aintamplat si in Ungaria.

"Dealerii auto din zona de granita se bucura inclusiv de vanzarisi service catre clienti din statele vecine, mai ales in conditiilein care forintul s-a devalorizat in comparatie cu euro (Slovacia,Austria - state care au adoptat euro - n.r.) sau cu monedelestatelor vecine", a spus Erdelyi.

Piata auto nu mai are granite

In partea de vest a Romaiei exista atat clienti de peste granitacare vin la dealerii locali, cat si multi care se duc la centreleauto din Ungaria.

"In Vest nu se mai poate vorbi de "o granita". Multi clienti dinRomania se duc in Ungaria, la Szeged sau Kecskemet, pentru a-sicumpara o masina noua si pe de alta parte sunt maghiari din parteade est a Ungariei care vin la service-urile din Romania, pentru casunt mai aproape", a declarat anterior Alin Tapalaga, seful PorscheInter Auto, divizia de retail auto a Porsche Romania, cel mai marejucator de pe piata de profil.

Apropierea fata de Ungaria si preturile in general mai mici aleservice-urilor au atras chiar si clienti romani.

In conditiile in care piata auto maghiara a inregistrat undeclin chiar mai accentuat decat cel din Romania in anumite luni,multi dealeri auto de peste granita au oferit discounturi de panala 50% pentru a obtine lichiditati. "In general cei din partea de vest a tarii opteazapentru achizitia de masini noi de la dealerii din Ungaria, iar candvin cu ea in Romania masina apare ca inmatriculata second-hand instatistici", a subliniat Viorel Niculescu, care detine in Capitalaun dealer Land Rover si Jaguar.

Jucatorii de pe piata auto locala declarau in urma cu catevaluni ca pana la 30% din dealerii din Ungaria au inchis portile, iarcampaniile de lichidare de stoc ale acestora au atras multi clientidin Romania.

Romania a pierdut o investitie Mercedes in favoareaUngariei

Odata cu aderarea Romaniei la UE vanzarile de masini au ajuns laun nivel record in 2007, de peste 315.000 de autoturisme, inUngaria maximul a fost atins in 2003 - anul de dinaintea aderarii,de 208.437 de unitati, si nu dupa. In acelasi timp, daca in Romaniapiata auto a fost sustinuta de implementarea unui program de tip"Rabla" din 2005, in Ungaria inca se discuta despre acesta.

Despre o "egalitate" intre Romania si Ungaria se poate discutala numarul uzinelor auto. Pe piata locala exista Dacia la Miovenisi Ford la Craiova, in timp ce in Ungaria sunt Suzuki si Audi -care la Gyor detin atat o uzina auto unde sunt asamblate modeleleA3 si TT, cat si cea de-a doua cea mai mare uzina de motoare dinEuropa. Cea de-a treia uzina auto din Ungaria urmeaza sa fieconstruita de Mercedes-Benz, la Kecskemet, investitie evaluata lapeste 700 mil. euro si care va genera 2.500 de noi locuri de munca.Alaturi de Ungaria, Mercedes-Benz lua in calcul si piata localapentru constructia uzinei, dar principalul dezavantaj al Romanieifata de Ungaria a fost lipsa infrastructurii si cei numai 300 km deautostrada.

Productia industriala a scazut cu 15% la nivelul luniiseptembrie in Ungaria comparativ cu aceeasi luna a anului trecut,fiind cel mai redus declin din noiembrie 2008, dupa o scadere deaproape 20% in august, potrivit unui raport al biroului destatistica maghiar.

Economia maghiara s-ar putea contracta cu 6,7% in acest anpotrivit guvernului de la Budapesta, in conditiile in careexportatorii, inclusiv diviziile locale ale producatorului decomponente auto Denso si Suzuki Motor si-au redus productia pentrua se adapta la cererea mondiala in scadere.

Guvernul primului-ministru Gordon Bajnai mizeaza pe redresareacererii din Germania si Franta, principalele piete de export pentruUngaria, pentru a pune capat recesiunii. Executivul de la Budapestase asteapta ca economia maghiara sa se contracte in continuare, cuo rata anuala de 0,9% anul viitor, inainte de a reveni pe cresterein 2011.

In acelasi timp, anul acesta industria auto locala, reprezentatade Automobile Dacia, dar si de furnizorii sai de componente, adepins intr-o mare masura de exporturile catre pietelevest-europene, in special catre Germania si Franta. In acelasitimp, Leonardo, cel mai mare retailer din sectorul de incaltaminte,cu afaceri de 136 mil. euro, care a intrat in insolventa lunatrecuta la presiunile creditorilor a inchis 40 de magazine inUngaria.

In 2006 Romania a depasit pentru prima data in istorie Ungariala Produsul Intern Brut, atingand un nivel de 97 mld. euro, increstere de la 79 mld. euro in 2005, fata de un PIB al Ungariei de89 mld. euro (88 mld. euro in 2005). In acelasi timp, leul s-aapreciat cu 3% fata de euro in 2006, fata de o depreciere de 6,5% aforintului in comparatie cu moneda europeana.

Cu alte cuvinte, PIB-ul Romaniei a crescut mai rapid in euro,datorita scaderii cursului leu-euro, iar PIB-ul Ungariei a crescutmai lent in euro din cauza cresterii cursului fata de monedaeuropeana. Pe de alta parte, PIB-ul per locuitor in Ungaria lanivelul anului 2006 era de 8.851 de euro, aproape dublu incomparatie cu cel de 4.482 de euro din Romania.

Sandero, mai putin afectat de scaderea pieteimaghiare

Sandero, modelul de clasa mica al constructorului local, ainregistrat in acest an cel mai scazut declin al vanzarilor incomparatie cu celelalte modele din gama Dacia pe piata maghiara,potrivit statisticilor Asociatiei Importatorilor de Automobile dinUngaria.

Astfel, daca in 2008 vanzarile Sandero au atins un nivel de 272de unitati, in primele noua luni ale acestui an s-au comercializat235, fiind totodata cel mai bine vandut model din gama.

La nivelul anului 2008 vanzarile Dacia au inregistrat pe piataungara un declin de 10%, determinat in primul rand de scadereavanzarilor modelului Logan de la 444 in 2007 la 95 in 2008. Inprimele noua luni ale acestui an s-au comercializat 29 de modeleLogan si 199 de unitati Logan MCV.