Această strategie a jucătorilor din online de a-şi transforma magazinul virtual într-un mall „cu de toate“ datează de mai multă vreme, însă pandemia de Covid-19 a accelerat trendul.
În mediul online mai ales, dar pe alocuri şi în offline, magazinele au început să îşi diversifice portofoliile pentru a face faţă pe de-o parte concurenţei tot mai acerbe şi pe de alta dorinţei clienţilor de a găsi tot în acelaşi loc.
Astfel, în online se elimină liniile de demarcaţie între tipurile de comerţ, motiv pentru care Noriel vinde ceaiuri şi dulciuri, pe lângă jucării, cel.ro care are scutece şi parfumuri pe platformă, pe lângă produsele electronice şi electrocasnice pentru care e cunoscut magazinul online, iar Altex are în ofertă apă şi anvelope.
Bogdan Ciungradi, CEO al Noriel, spune că strategia de extindere a numărului de categorii nu a început în pandemie, dar acest eveniment a dus la o dezvoltare accelerată a unui supermarket online. Mai exact, Noriel vindea deja pe lângă jocuri şi jucării cărţi, produse de puericultură mică şi mare, hăinuţe pentru copii. Iar planurile de dezvoltare continuă.
„Chiar dacă pandemia a ajutat în luarea unei decizii şi a grăbit implementarea, planurile noastre în ceea ce priveşte produsele de supermarket nu se limitează la perioadă curentă.“ Mai exact, chiar şi după ce pandemia va fi doar o amintire, magazinul online al retailerului de jucării va vinde în continuare produse alimentare şi de îngrijirea locuinţei.
„Abordarea de tip omnichanel, în care experienţa cumpărătorului devine unitară, iar beneficiile aceleaşi, indiferent de canalul folosit pentru achiziţia finală, va determina o schimbare în comportamentul clienţilor şi o diluare a acestor graniţe pentru retailerii ce vor aplica strategia corectă“, explică el.
Această strategie se aplică mai ales în online, unde eMAG a dat tonul acum mai mulţi ani. Compania cunoscută iniţial ca un magazin online de electro-IT este acum un adevărat mall ce are în ofertă - oferta proprie şi pe marketplace - de la alimente la mobilă şi de la haine ori parfumuri la televizoare. Exemplul acesta a fost deja urmat de alte companii şi tendinţa continuă.
„Vrem propriul marketplace. Lucrăm la platformă încă de anul ăsta, iar în 2021 începem să o populăm. În 2022 va fi funcţională complet. Ca segmente vom merge pe categorii complementare, precum bricolaj sau echipamente sportive. Odată cu această dezvoltare ne va creşte puternic businessul“, spunea recent Dragoş Sîrbu, CEO-ul retailerului de electro-IT Flanco, al doilea cel mai mare jucător din piaţa de profil.
Fenomenul a cunoscut o accelerare în pandemie, când magazinele fizice s-au închis, iar operaţiunile online au rămas temportar singura alternativă. Într-o perioadă de incertitudine, oamenii au vrut să găsească în acelaşi loc tot ce au nevoie, aşa că au ajuns să îşi ia de la magazinul de jucării conserve sau dulciuri, iar de la cel electro-IT parfumuri ori anvelope.
Acest model începe să migreze însă şi în offline, iar un prim exemplu este Altex, liderul pieţei de electro-IT. Compania şi-a diversificat portofoliul online în ultimii circa doi ani şi continuă, dar crede că e loc şi în magazinele fizice de mutări.
Omul de afaceri Dan Ostahie spunea anterior că Altex are deja clienţi care cumpără spre exemplu o maşină de spălat şi îşi adaugă şi o pungă de detergent şi alte bunuri pentru curăţenie.
„E o ocazie bună pentru Altex să încerce să dezvolte noi categorii de produse atât în online, cât şi în offline. Va fi o adaptare permanentă.“