Companii

Fondatorul clinicilor Medicover prezice sfarsitul businessului de abonamente in sectorul privat

Fondatorul clinicilor Medicover prezice sfarsitul businessului de abonamente in sectorul privat

Piata serviciilor medicale private ar putea depasi 600 mil. euro in 2012, comparativ cu nivelul de 373 mil. euro din 2009, ritmul de crestere urmand sa se intensifice in urmatorii ani si sa ajunga la 25% de la 13% in 2010. (FOTO: Shutterstock)

16.04.2010, 00:00 820

"Cand au venit abonamentele au atacat ambulatoriul(consultatiile care au loc in afara spitalului - n.red.) unde nuera nimeni si s-au facut investitii in dotare, spatii etc. Lainceputul medicinei in ambulatoriu, medicii nici nu voiau sa vinasa lucreze cu carte de munca la privat. Abonamentele au fost cevatemporar pentru ca ulterior sa te conectezi la sistemul clasic cepresupune un furnizor si o societate de asigurari. Acest lucru nuinseamna insa ca aceste clinici private vor da faliment", a spusLazarescu intr-un interviu acordat ZF.

Abonamentele de sanatate presupun plata periodica a unei sume debani direct furnizorului de servicii medicale, suma care acoperatratamentul si un plan de preventie agreat, insa nu si o eventualaspitalizare. Si in cazul asigurarilor se plateste o suma de baniinsa unei companii de asigurare care are incheiate intelegeri cuclinicile sau spitalele private. Principalul dezavantaj alasigurarilor de sanatate este reprezentat de faptul ca asigura doartratamentul afectiunilor care apar dupa incheiereacontractului.

In prezent clinicile private si-au bazat businessul pe modelulabonamentelor, iar Lazarescu este de parere ca fara o schimbare amodelului nu va mai fi posibil ca fondurile de investitiinou-intrate in piata sa obtina randamentele mari la care seasteapta.

"Nu mi-a parut rau ca am vandut"

"Clinicile private sunt un business care financiar functioneazabine. Pana acum un an peisajul romanesc a fost dominat deantreprenori, iar acum au intrat fondurile de investitii carefinanciar au alte pretentii de randament. Cred ca randamentele carese inregistrau alta data nu vor mai fi usor de obtinut. Pentru cabusinessul de abonamente de care toti vorbesc se apropie desfasitul ciclului si se va merge din ce in ce mai mult insprespitale", este de parere Lazarescu.

El crede ca operatorii privati vor ramane pe crestere, pentru caexista potential.

Potrivit estimarilor firmei PMR, piata serviciilor medicaleprivate ar putea depasi 600 mil. euro in 2012, comparativ cunivelul de 373 mil. euro in 2009, ritmul de crestere urmand sa seintensifice in urmatorii ani si sa ajunga la 25% de la 13% in 2010."Piata serviciilor medicale private a fost una dintre putinelereusite piete de servicii din Romania, in sensul ca au plecat de lazero si au ajuns la sute de milioane de euro. Un alt exemplu estepiata de IT", spune fondatorul Rombel, firma achizitionata deMedicover.

Lazarescu a vandut in 1997 firma Rombel dezvoltata impreuna cuinvestitori straini catre grupul suedez Medicover, dar a ramas laconducerea companiei pana in 2005. Atunci el a iesit complet dintoate afacerile pe care le avea la acea data in Romania inclusivproducatorul de software TotalSoft, iar in prezent investesteintr-o fabrica de produse naturiste, Canah, in Salonta (judetulBihor), si care a necesitat fonduri de circa 1,7 mil. euro. Desprenoul business spune ca este "mai greu decat prevazuse initial".

"Nu mi-a parut rau ca am vandut. In 1997 nimeni nu stia deexit-uri. Vanzarea Rombel a adus doua lucruri: partea deabonamente, noi neavand niciun proiect in acest sens, si suportulfinanciar care ne-a permis sa ne dezvoltam businessul de laborator.Altfel spus, Medicover a venit cu know-how-ul din SUA si cu baniide laborator", afirma Lazarescu.

Un an de break-even

Canah a avut anul trecut o cifra de afaceri de 0,4 mil. euro,iar pentru 2010 targetul a fost stabilit la 0,6 mil. euro. Petermen lung, de circa trei ani, noua afacere a lui Lazarescu arputea ajunge la 1,5 mil. euro. Circa 60% din vanzari au venit de laexport din zone state precum Cehia, Germania, Anglia, Italia,Vatican. "2010 va fi anul de break-even", a mai spus omul deafaceri. Afacerea se bazeaza pe canepa si samanta de canepa,principalele produse fiind uleiurile, semintele decorticate, pudraproteica si fibra detoxifianta, care sunt prezente prindistribuitori in magazine naturiste.

De profesie inginer, Lazarescu, 64 de ani, a pus bazele Rombelsi TotalSoft in 1994, iar ideea afacerii cu canepa i-a venit dupace a citit o carte, "Totul despre canepa". El nu a oferitinformatii despre sumele obtinute din vanzarea afacerilor saudespre detinerile avute.