Companii

Interbrew, producatorul Stella si Bergenbier, trage linie anul acesta la 100 de milioane de euro

10.05.2004, 00:00 21



Grupul belgian Interbrew, primul producator mondial de bere, va depasi anul acesta nivelul de 100 de milioane de euro pentru investitiile din Romania. Interbrew Romania, care a inregistrat anul trecut vanzari de 93 de milioane de euro are ca obiectiv pentru 2004 depasirea pragului de 100 de milioane de dolari si la capitolul cifra de afaceri.



Principalele marci ale Interbrew Romania pe piata romaneasca sunt Stella Artois, Beck's, Bergenbier si Noroc.



Compania detine o fabrica la Baia Mare, una la Blaj si 50% din actiunile fabricii de bere Interbrew Efes Brewery din Ploiesti - una din cele mai mari din Romania.



"Anul acesta vom finaliza un program de investitii de 15,2 milioane euro inceput anul trecut pentru extinderea capacitatii de imbuteliere la PET (sticla de plastic - n.r.), a capacitatii de depozitare si pentru imbunatatirea distributiei. Finalizarea programului va ridica valoarea investitiilor Interbrew in Romania peste nivelul de 100 de milioane de euro", spune Mihai Albu, directorul general al Interbrew Romania.



Grupul belgian a intrat in Romania in urma cu zece ani, iar acum este al doilea jucator de pe piata, cu o cota de 15,4% din punct de vedere cantitativ in 2003.



Investitiile de 100 de milioane de euro cuprind atat sumele platite pentru actiunile detinute la cele trei fabrici cat si programele de modernizare si eficientizare a companiei.



Vanzarile companiei s-a cifrat la 1,97 milioane hectolitri in anul trecut.



Cea mai importanta crestere a vanzarilor, de 37,2%, a fost inregistrata chiar in 2003.



"Ascensiunea s-a datorat in special lansarii Beck's si a ambalajului Q Pack pentru Bergenbier (ambele anul trecut - n.r.). O crestere importanta am inregistrat insa si pentru Stella Artois", afirma Albu.



Valoric, cota de piata a Interbrew este mai mare de 15,4%, consumul total de bere din Romania fiind estimat la 500 de milioane de euro.



Interbrew a inregistrat cea mai importanta ascensiune organica (fara achizitii) in ultimii doi ani, cand si-a marit cota de piata de la 12,5% la 15,4%, depasind SABMiller (al treilea jucator din lume) in topul producatorilor de bere din Romania.



Interbrew are drept principal concurent pe segmentul de sus al pietei compania Tuborg Romania, parte a grupului danez Carlsberg si detinatorul marcilor Carlsberg si Tuborg in Romania.



Pe segmentul superpremium, Stella Artois concureaza cu Carslberg iar pe cel al marcilor premium international, Beck's se lupta cu Tuborg.



Investitiile Interbrew si Tuborg Romania in segmentele premium ale pietei au facut ca acestea sa ajunga la o pondere de 10% din piata in prezent, de la cateva procente in perioda 1997 - 1998.



"Am crescut permanent bugetele de publicitate in utlimii ani pentru ca, acolo unde vedem rezultate, punem si bani", sustine managerul de la Interbrew.



In prezent, piata romaneasca de bere este dominata categoric de grupurile multinationale. Brau Union, parte a grupului olandez Heineken, detinea la sfarsitul anului trecut o cota de piata de circa 32%, Intrebrew - una de 15,4%, SABMiller - 15,3% iar Tuborg Romania - 7%.



Toate cele patru companii au investit cumulat peste 500 de milioane de euro pe piata romaneasca incepand cu 1994 - 1995, dar nu au reusit pana in prezent sa obtina profit in Romania.



"In primul rand, investitia din domeniul berii este una pe termen lung, echipamentele de productie avand o durata de viata de 20 de ani. In al doilea rand, piata romaneasca de bere este cea mai competitiva din Europa, patru din primii cinci jucatori mondiali fiind prezenti aici, iar numarul total al marcilor ricandu-se la 100. Concurenta mare face ca preturile de aici sa fie la un nivel de 60% comparativ cu cele din tarile vestice iar majoritatea costurilor sunt comparabile", explica Mihai Albu lipsa de rentabilitate din industria romaneasca a berii.



Anul trecut, piata romaneasca a berii a avut unul din cei mai buni ani din istorie, inregistrand o crestere de 11% pana la 12,8 milioane de hectolitri.



In primul trimestru al lui 2004, cresterea a continuat, ritmul mentinandu-se la nivelul de 10 - 15%.



"Nu cred totusi ca anul acesta vom avea parte de aceiasi crestere a pietei, avand in vedere ritmul destul de mare din 2003. Cu toate acestea, piata are cu siguranta potentialul de a ajunge la un consum de 65 - 70 de litri pe cap de locuitor pana in 2007 - 2008", opineaza Albu.



In prezent, nivelul consumului este de 60 litri/cap de locuitor, fiind printre cele mai scazute din Europa.