Sărbătorile de Paşte, mult aşteptate de retaileri pentru a-şirotunji vânzările după ce declinul consumului a continuat şi înprimele luni ale acestui an, arată că bugetul românilor este încărestrâns, iar coşul de cumpărături este mai sărac faţă de cel deanul trecut.
Compania operează 25 de hipermarketuri şi a avut anul trecutvânzări de 694 de milioane de euro, cu 3,4% mai mult decât în anulanterior. Anul trecut real,- a deschis un singur magazin, frânândastfel procesul de expansiune, după ce în primii patru ani de laintrarea pe piaţă deschidea cel puţin patru magazine pe an.
În fiecare an înainte de Paşte începe febra cumpărăturilorpentru carne de miel şi alte alimente. Deşi economia este încontinuare afectată de criză, românii au mers în ultimul weekendînainte de Paşte în magazine pentru a-şi face cumpărăturile, însăs-au limitat la alimente de bază.
"Cel mai bine vândute produse în weekendul de dinainte dePaşte au fost uleiul, bananele, zahărul, peştele, roşiile şiapa", spune Andreea Mihai, director de marketing al Carrefour, celmai mare operator de hipermarketuri de pe piaţa locală, care maideţine şi supermarketurile Carrefour Market. Mihai nu oferă însădate referitoare la numărul de clienţi sau la vânzări.
Reprezentanţii Cora spun la rândul lor că dintre cel mai binevândute produse - zahăr, zahăr vanilat, ulei, făina de cozonac şidrojdie, pe lângă apă, care este cel mai bine vândut produsindiferent de sezon - unele sunt mărci private ale reţelei demagazine.
În condiţiile în care în România aceste produse sunt asociateprimului nivel de preţ, faptul că au ajuns în topul celor maivândute produse de Paşte arată că românii continuă să se orientezeîn funcţie de preţ.
"După cum se ştie, efectele crizei financiare sunt încăprezente, iar ultimii ani nu au semănat între ei. Ca număr declienţi, Cora Lujerului a înregistrat mai mulţi clienţi decât anultrecut", spune Pascal Aigle, director la Cora Lujerului.Reprezentanţii Cora au spus că datele la nivel naţional nu suntfinalizate, însă tendinţa este aceeaşi peste tot.
Mai mult, "vânzările din weekendul trecut au fost mai maridecât cele de anul trecut, având în vedere că în 2011 ortodocşii şicatolicii serbează Paştele în acelaşi timp", adaugă Aigle, desprevânzările de la Cora Lujerului, unul dintre cele mai importantemagazine ale retailerului.
Reprezentanţii Selgros spun că atât numărul de clienţi, cât şivânzările din weekendul trecut au fost similare perioadeicorespunzătoare din 2010.
"Numărul clienţilor şi vânzările din ultimul weekend de dinaintede sărbătorile pascale s-au menţinut aproximativ pe acelaşi nivelca în weekendul corespunzător din anul 2010. În acest weekend s-auvândut foarte bine peştele proaspăt, dulciurile (ambalaje cadou,praline), vinul şi băuturile fine alcoolice (în mod special pachetepromoţionale), ingredientele de patiserie şi sortimentul dePaşti", spune Pia Krauss, marketing manager al SelgrosCash&Carry România.
Consumul a continuat să scadă în primele două luni ale anuluicu peste 5%, continuând trendul anului trecut, după ce în anii deboom acesta avansa cu peste 10%.
Se poate observa însă o îmbunătăţire a situaţiei faţă de 2010,în condiţiile în care afacerile din comerţul cu produsealimentare, băuturi şi tutun s-au redus cu aproape 10% în primeledouă luni ale anului trecut faţă de aceeaşi perioadă din 2009,potrivit INS.
"Am fost sâmbătă într-un hipermarket din capitală pentrucumpărăturile săptămânale, nu pentru cele de Paşte. Spredeosebire de anii anteriori, când în weekendul de dinainte dePaşte vedeai aglomeraţie şi rafturi goale, acum nu mi s-a părutnimic deosebit faţă de o zi obişnuită la cumpărături. Poate doarprodusele speciale de Paşte care erau puternic promovate",spune Gabriel (25 de ani).
Ce cumpără românii înaintede Paşte?
Cele mai vândute produse din reţelele de comerţ?
real,- Hypermarket: peştele, legumele şi fructele, produsele decofetărie şi patiserie (producţie proprie), produsele de post,plantele verzi şi decoraţiunile (lumânări)
Carrefour: uleiul, bananele, zahărul, peştele, roşiile şiapa
Cora: zahărul, zahărul vanilat, uleiul, făina de cozonac şidrojdia, pe lângă apă, care este cel mai bine vândut produsindiferent de sezon
Selgros: peştele proaspăt, dulciurile (ambalaje cadou, praline),vinul şi băuturile fine alcoolice (în mod special pachetepromoţionale), ingredientele de patiserie şi sortimentul dePaşti