Companii

Magazinele înainte de Paşte: numărul de cumpărători creşte, dar coşul este mai mic

Magazinele înainte de Paşte: numărul de cumpărători creşte, dar coşul este mai mic

Autor: Cristina Roşca

19.04.2011, 23:45 184

Sărbătorile de Paşte, mult aştep­tate de retaileri pentru a-şiro­tunji vânzările după ce declinul con­sumului a continuat şi înprimele luni ale acestui an, arată că bugetul românilor este încărestrâns, iar coşul de cumpărături este mai sărac faţă de cel deanul trecut.

"Ziua de sâmbătă (din ultimul week-end înainte de Paşte - n.red.) a fost foarte bună din punctul de vedere al traficului declienţi şi al vânzărilor faţă de o perioadă normală. În com­paraţiecu anul trecut de Florii, dacă numărul de clienţi s-a menţinut,coşul de cum­­­părături însă, în medie, a fost mai mic", spuneAdriana Piţa, PR manager real,- Hy­per­­market.

Compania operează 25 de hipermar­ke­turi şi a avut anul trecutvânzări de 694 de milioane de euro, cu 3,4% mai mult decât în anulanterior. Anul trecut real,- a deschis un sin­gur magazin, frânândastfel procesul de expansiune, după ce în primii patru ani de lain­trarea pe piaţă deschidea cel puţin patru ma­­gazine pe an.

În fiecare an înainte de Paşte începe febra cumpărăturilorpentru carne de miel şi alte alimente. Deşi economia este încon­ti­nuare afectată de criză, românii au mers în ul­timul weekendînainte de Paşte în ma­ga­zine pentru a-şi face cumpărăturile, însăs-au limitat la alimente de bază.

"Cel mai bine vân­dute pro­duse în weekendul de dinainte dePaşte au fost uleiul, ba­na­nele, za­­hă­rul, peştele, ro­şiile şiapa", spune Andreea Mihai, director de marketing al Carrefour, celmai mare ope­­rator de hipermarketuri de pe piaţa locală, care maideţine şi super­marketurile Carrefour Mar­ket. Mihai nu oferă însădate re­­feritoare la numărul de clienţi sau la vânzări.

Reprezentanţii Cora spun la rândul lor că dintre cel mai binevândute produse - zahăr, zahăr vanilat, ulei, făina de cozonac şidrojdie, pe lângă apă, care este cel mai bine vândut produsindiferent de sezon - unele sunt mărci private ale reţelei demagazine.

În condiţiile în care în România aceste pro­duse sunt asociateprimului nivel de preţ, faptul că au ajuns în topul celor maivân­dute produse de Paşte arată că românii continuă să se orientezeîn funcţie de preţ.

"După cum se ştie, efectele crizei finan­ciare sunt încăprezente, iar ultimii ani nu au semănat între ei. Ca număr declienţi, Cora Lujerului a înregistrat mai mulţi clienţi decât anultrecut", spune Pascal Aigle, di­rec­tor la Cora Lujerului.Repre­zen­tanţii Cora au spus că datele la nivel naţional nu suntfinalizate, însă tendinţa este aceeaşi peste tot.

Mai mult, "vânzările din weekendul tre­cut au fost mai maridecât cele de anul trecut, având în vedere că în 2011 ortodocşii şicatolicii serbează Paştele în acelaşi timp", adaugă Aigle, desprevânzările de la Cora Lujerului, unul dintre cele mai importantemagazine ale retailerului.

Reprezentanţii Selgros spun că atât numărul de clienţi, cât şivânzările din weekendul trecut au fost similare perioadeicorespunzătoare din 2010.

"Numărul clienţilor şi vânzările din ultimul weekend de dinaintede sărbătorile pas­cale s-au menţinut aproximativ pe acelaşi nivelca în weekendul corespunzător din anul 2010. În acest weekend s-auvândut foarte bine peştele proaspăt, dulciurile (am­balaje cadou,praline), vinul şi băuturile fine alcoolice (în mod special pachetepro­mo­ţio­nale), ingredientele de patiserie şi sorti­men­tul dePaşti", spune Pia Krauss, marketing manager al SelgrosCash&Carry România.

Consumul a continuat să scadă în pri­me­le două luni ale anuluicu peste 5%, con­tinuând trendul anului trecut, după ce în anii deboom acesta avansa cu peste 10%.

Se poate observa însă o îmbunătăţire a si­tuaţiei faţă de 2010,în condiţiile în care afa­cerile din comerţul cu produsealimen­ta­re, băuturi şi tutun s-au redus cu aproape 10% în primeledouă luni ale anului trecut faţă de aceeaşi perioadă din 2009,potrivit INS.

"Am fost sâmbătă într-un hipermarket din ca­pitală pentrucumpărăturile săptă­mânale, nu pentru cele de Paşte. Spredeo­se­bire de anii anteriori, când în weekendul de dinainte dePaşte vedeai aglomeraţie şi raf­turi goale, acum nu mi s-a părutnimic deose­bit faţă de o zi obişnuită la cumpărături. Poate doarpro­­­dusele speciale de Paşte care erau pu­ternic promovate",spune Gabriel (25 de ani).

Ce cumpără românii înaintede Paşte?

Cele mai vândute produse din reţelele de comerţ?

  • real,- Hypermarket: peştele, legumele şi fructele, produsele decofetărie şi patiserie (producţie proprie), produsele de post,plantele verzi şi decoraţiunile (lumânări)

  • Carrefour: uleiul, bananele, zahărul, peştele, roşiile şiapa

  • Cora: zahărul, zahărul vanilat, uleiul, făina de cozonac şidrojdia, pe lângă apă, care este cel mai bine vândut produsindiferent de sezon

  • Selgros: peştele proaspăt, dulciurile (ambalaje cadou, praline),vinul şi băuturile fine alcoolice (în mod special pachetepromoţionale), ingredientele de patiserie şi sortimentul dePaşti