Companii

Meniuri de criza: „Mananci cat poti de mult", cea mai noua incercare a restaurantelor de a limita scaderea vanzarilor

Meniuri de criza: „Mananci cat poti de mult", cea mai noua incercare a restaurantelor de a limita scaderea vanzarilor

Caru’ cu Bere, situat in centrul Bucurestiului, este unul dintre cele mai vechi restaurante din oras

17.09.2009, 15:41 3500

Clientii comanda mai putina mancare din oras si, daca se poate,cat mai ieftina. Asta au inteles si restaurantele, care au lansatanul acesta, mai mult ca niciodata, promotii vizibile atat lafiecare masa, cat si pe site-ul companiilor care activeaza in acestsector. De la meniuri care includ doua feluri de mancare si desert,toate cu 19,9 lei, pana la meniuri de criza, cu putina mancare, darieftina, de 9,9 lei sau "meniul cheap", care costa 12 lei, toatevin sa atraga consumatori noi sau sa ii mai induplece pe cei"fideli" sa aloce o parte din buget mesei in oras.

"All You Can Eat"

Reteaua Pizza Hut, administrata in sistem de franciza decompania American Restaurant System, este ultima care a introdus inCapitala o promotie, putin neobisnuita pentru romani, dar foartecunoscuta in Statele Unite ale Americii si Europa de Vest: "All YouCan Eat".

Sub indemnul "Mananci cat poti cu 19,9 lei", clientii potcomanda din meniu, intre orele 18:00 si 21:00, oricate pizzadoresc, acestea fiind aduse una dupa alta la masa celui carecomanda, impreuna cu un pahar de suc, care poate fi re-umplut demai multe ori, fara a plati in plus.

"Am lansat aceasta promotie pentru a creste numarul clientilorin intervalul de seara. Meniul a fost implementat, incepand cuiulie, in cadrul restaurantelor Pizza Hut din Cluj-Napoca si Iasi,dar pentru ca am vazut ca vanzarile meniului au reprezentatjumatate din totalul tranzactiilor pe intervalul orar 18:00-21:00si o crestere a cifrei de afaceri de pana la 30%, am extinsoferta", au declarat reprezentantii Pizza Hut, care a rulat afaceride 10 mil. euro in 2008, prin intermediul a 13 locatii, dintre caresase in Capitala.

Deocamdata, oferta Pizza Hut este valabila doar in centrulcomercial Liberty Center din zona Trafic Greu din Bucuresti, darrezultatele obtinute in urma campaniei ar putea determina companiasa o aplice si in restul unitatilor din Capitala.

Aparent, nu pare o idee foarte buna, multi gandindu-se lacomenzi foarte mari pe bani putini. In realitate, nimeni nu poatemanca mult mai mult decat o face in mod normal, media de persoanafiind de doua pizza comandate, dupa cum spun reprezentantiicompaniei.

10% din comenzi se fac prin promotii

American Restaurant System, care este controlata de mai multefirme inregistrate in Cipru, printre care si Tatika Investments,companie la care detine actiuni omul de afaceri Puiu Popoviciu, aintrodus anul acesta mai multe oferte in restaurantele sale subforma unor meniuri (meniuri pentru una sau doua persoane, meniuripentru pranz, pentru happy hours).

Toate aceste campanii determina ca 3% pana la 10% din comenzilezilnice sa fie reprezentate de aceste promotii.

Si grupul City Grill, controlat de Dragos Petrescu prinintermediul Trotter Prim, care a incheiat 2008 cu peste 15 milioanede euro, a introdus circa 15 promotii in restaurantele sale CityGrill, Caru' cu Bere sau Buongiorno. Daca City Grill are meniuri la19,9 lei, unitatea Caru' cu Bere are insa oferte specifice, pentrustudenti si pensionari.

"O parte din oferte fac parte din strategia de marketing agrupului, iar o parte sunt bineinteles adaptate anului 2009. Celecare fac parte din strategia de marketing sunt gandite pentru aatinge un anumit volum al vanzarilor si pentru a exista anumiteproduse care sa reprezinte o motivatie pentru anumiti clienti. Celelansate in 2009 au preturi foarte mici si au fost posibile princrearea unui sistem intre restaurante si furnizori prin care seachizitioneaza cantitati foarte mari, tone, cu termen de plata sipret mai mic", explica Daniel Mischie, directorul executiv alrestaurantului Caru' cu Bere.

Fata de nivelul de pret din 2008, ofertele puse la bataie derestaurantele lui Petrescu reprezinta un avantaj client de 46%,adica daca anul trecut mancai cu 50 de lei, acum aceeasi comandacosta 27 de lei.

Restantierii mananca mai bine decatbursierii

La fiecare masa, meniuri cartonate, cu mesaje vesele anunta unpranz copios cu 11,9 lei, doar daca ai legitimatie de student.Tinerii pot alege intre meniul de sesiune, cel al bursierului, aleminentului, dar si meniul restantierului. Daca bursierul primesteun gulas unguresc, piure de cartofi si o bere sau suc, restantierulalege, la aceiasi bani, o tigaie taraneasca din piept de pui sifile de porc, varza calita si aceeasi bautura, adica mai mult decatcel care invata bine. Avantajul este ca trebuie sa prezinti doarlegitimatia de student, nu si carnetul de note, iar clientul poatealege ce vrea sa primeasca la masa.

Nici varstnici nu au fost omisi. Ei pot alege "meniulpensionarului", cu 9,9 lei, dar dezavantajul este ca oferta estevalabila doar in prima parte a zilei, pana la ora 13:00."Introducerea ofertelor a avut pentru toate restaurantele efectepozitive. In primul semestru a crescut numarul de tranzactii cu12%, comparativ cu cele din aceeasi perioada a anului trecut, iarbugetul de incasari s-a mentinut la nivelul anului 2008 pentruprimele opt luni ale acestui an. La incasarile totale pe grup,ofertele speciale contribuie cu 22%", incheie Mischie.

Daca in urma cu un an proprietarii de restaurante se gandeau maimult la extinderea retelelor si la cat mai multe inaugurari inmalluri, in acest an strategiile de marketing sunt puse pe primulloc in incercarea de a finaliza anul 2009 cu afaceri comparabile cucele de anul trecut.