Companii

Ne vedem in centru sau cati bani face mutarea in Capitala

11.04.2005, 14:20 76

La business-ul potrivit, orasul potrivit. Localizarea geografica poate fi un mare atu pentru o companie sau poate, din contra, sa neutralizeze efectele unui marketing bun, dar concentrat doar pe produs si promovarea lui.

Cu atat mai mult, amplasarea sediului central al unei afaceri de anvergura reprezinta o decizie majora, care ar trebui luata cantarind atent avantajele si dezvantajele, deoarece locatia contribuie la crearea imaginii unei companii. Si imaginea conteaza mult, mai ales daca afacerea respectiva este din domeniul serviciilor si presupune deci un contact direct si frecvent cu clientela.

Capitala, care concentreaza 50% din investitiile straine directe in Romania, a devenit cartierul general al majoritatii firmelor cu ambitii nationale.

Dar e intotdeauna necesara mutarea sediului unei companii care s-a dezvoltat la nivel regional la Bucuresti dupa ce afacerile au ajuns la nivel national?

Anul trecut, societatea de asigurari Unita, detinuta de grupul austriac Wiener Staedtische, si-a mutat sediul central de la Timisoara la Bucuresti.

Decizia de mutare a fost luata in luna mai 2004, de catre actionarii austrieci, iar la 27 iulie, asiguratorul opera deja in sediul actual, spune Dan Odobescu, directorul general al Unita. Practic, a declarat el, intregul transfer a fost realizat intr-un weekend. "Sambata si duminica am facut mutarea, iar luni eram operationali la Bucuresti."

Potrivit directorului Unita, Capitala este cea mai atractiva locatie pentru furnizorii de servicii care activeaza pe plan national.

"O multinationala in domeniul asigurarilor nu poate practic exista si creste decat in Bucuresti. A te izola in provincie este o greseala, in provincie poti exista doar ca producator", a explicat Dan Odobescu.



Personalul, ingredientul de baza

O componenta semnificativa a procesului decizional in cazul unei astfel de miscari este intotdeauna analiza de cost. Capitala este mai scumpa din multe puncte de vedere, mai ales din acela al chiriilor si al costurilor de personal.

"Costurile au crescut pentru ca aici platim chirie, pe cand in Timisoara eram proprietari", a declarat Odobescu, care a precizat ca, in vederea acestei mutari, Unita a semnat cea mai mare tranzactie de inchiriere de pe piata imobiliara din Romania din anul 2004.

Potrivit lui Odobescu, in urmatorii doi-trei ani Unita isi va construi un imobil propriu. "Am studiat baza de date, dar nu am luat o hotarare definitiva. Oricum, va fi in zona centrala sau de nord a orasului, mai precis de la Intercontinental spre nord", a spus directorul Unita.

Costurile de personal reprezinta un alt obstacol de care se lovesc firmele cand intervine problema mutarii sediului in Capitala.

Unita a fost un caz fericit, deoarece, potrivit lui Dan Odobescu, costurile cu personalul au scazut. Motivul este insa acela ca Unita

si-a eficientizat activitatea si in prezent, in sediul central din Piata Romana, lucreaza cu 25% mai putini oameni comparativ cu numarul angajatilor fostului sediu din Timisoara.

Dintre cei care lucrau la sediul central din Timisoara, doar 10%

s-au mutat cu compania la Bucuresti, desi, spune Odobescu, "tuturor li s-a oferit posibilitatea de a urma firma in Capitala".



Un american isi schimba locuinta de 15 ori

"Imobilismul romanesc este problema. Un american isi schimba, in medie, pe parcursul vietii, de 15 ori locuinta, iar noua ni se pare ca a locui la 30 de kilometri de locul de munca este o distanta aberanta." "Exista o diferenta de mentalitate, diferenta intre capitalismul dezvoltat si post-comunism", a mai spus Odobescu.

Avand in vedere procentul mic de angajati dispusi sa vina in Capitala, Unita a fost nevoita sa organizeze rapid un amplu program de recrutare si a preferat sa se bazeze pe fortele proprii. "Nu am folosit nici o agentie de recrutare, am primit mii de CV-uri si am avut peste 1.000 de interviuri", a explicat Odobescu.

75% din personalul actual al centralei era angajat la data mutarii, restul fiind angajat in decurs de o luna. In prezent Unita are 800 de angajati la nivel national, din care 120-130 sunt angajatii sediului din Bucuresti.

In urma campaniei de recrutare, varsta medie din cadrul centralei a scazut cu 12 ani, arata Dan Odobescu, de la 42 la 30 de ani.

In opinia lui, calificarea si flexibilitatea fortei de munca sunt doua atuuri importante ale Capitalei, fata de orasele din provincie.

Directorul general al Unita este de parere ca "forta de munca cel mai bine calificata este in Bucuresti si costurile nu sunt cu nimic mai ridicate decat in Timisoara sau in Cluj".

In plus, "in Bucuresti oamenii sunt mai intreprinzatori, mai activi si mai gata de schimbare". Mutarea de la Timisoara a fost pentru Unita un pas bun si din alt punct de vedere, sustine Dan Odobescu. "Pana in 1989, Timisoara, fiind in vestul tarii, era cu 10 ani inaintea Bucurestiului. Acum este cu zece ani in urma", a declarat el.

"Noi ne-am transformat dintr-o firma romaneasca de provincie, intr-o multinationala, asa ca era normal sa avem sediul central in Bucuresti."

Unei firme care a realizat o astfel de tranzitie, Bucurestiul ii ofera intr-adevar un avantaj semnificativ - prezenta in mijlocul evenimentelor si in mass-media, ceea ce reprezinta de fapt accesul la clientela de top. "Clientul percepe altfel o firma cu sediul in Bucuresti", declara directorul Unita.

La mai putin de un an de la mutarea in Capitala, este dificil de estimat, in cifre, efectul miscarii asupra rezultatelor financiare, desi directorul Unita este optimist: "Deocamdata suntem in faza de consolidare, dar este evident ca este vorba de o crestere a firmei. Nu suntem ingrijorati asupra viitorului".



Ce ar fi putut sa mearga prost

PanA acum, nu s-a vorbit decat de avantaje. Nici o companie nu ar trebui sa neglijeze insa riscurile mutarii intr-un oras mai scump si mai competitiv.

Din punctul de vedere al Unita, riscul cel mai mare a insemnat, sustine directorul general Dan Odobescu, schimbarea a 90% din personalul centralei.

"Mutarea s-a efectuat foarte foarte repede, astfel ca recrutarea unui nou personal ar fi putut sa constituie un risc", a explicat el.

Ceea ce, intr-o anumita masura, s-a si intamplat. Initial, Unita a angajat personal foarte tanar, iar lipsa de experienta s-a dovedit a fi o problema. Imediat dupa mutarea la Bucuresti, varsta medie in cadrul centralei era de 27 de ani, fata de 42 la Timisoara. Schimbarea s-a dovedit prea brusca, astfel ca in prezent, aceasta a crescut la 30 de ani.

Un alt pericol de care s-au temut cei de la Unita, a fost posibilitatea aparitiei unor probleme de natura tehnica (cu centralele telefonice, cu computerele, cu serverele), care ar fi putut crea dificultati in contextul unei mutari atat de rapide. Nici acest risc, sustine directorul Unita, nu s-a materializat.



Celalalt punct de vedere

In opinia lui Dan Odobescu, principalul avantaj al mutarii sediului central la Bucuresti a fost "expunerea mult mai mare si faptul ca am facut societatea de asigurari mai cunoscuta".

La polul opus, cel mai dificil lucru pentru Unita a fost selectarea de personal.

"O societate din domeniul serviciilor traieste din oameni", a explicat directorul Unita, si de fapt acest aspect (al calitatii personalului angajat) nu ar trebui ignorat de nici o companie.

Nu toate companiile sunt insa dispuse sa faca pasul mutarii centralei la Bucuresti.

Ardaf, o alta societate de asigurare care activeaza la nivel national, prefera un sediu central la Cluj-Napoca. Cu toate acestea, si Ardaf a facut un fel de compromis cu Capitala: un membru al structurii de conducere se afla, permanent, la Bucuresti.

Centrala Ardaf nu se muta in Capitala pentru ca, afirma Octavian Manastireanu, presedintele Consiliului de Administratie, costurile ar fi mult mai mari, mai ales cele cu oamenii si cu sediul. Adaptarea structurii informatice s-ar putea dovedi, de asemenea, dificila.

"In momentul acesta ar fi greu de facut o mutare si nici nu am avea de ce, avand in vedere ca managementul central este in permanenta la Bucuresti. Eu sau directorul general, sau directorul general adjunct, suntem tot timpul acolo", a explicat Octavian Manastireanu.

ioana.leaua@zf.ro



Opinia consultantului

Din punct de vedere al capitalului uman, dezavantajele Capitalei fata de orasele din provincie sunt reprezentate in primul de costul ridicat al personalului. "Salariile din Bucuresti sunt mai mari decat cele din Timisoara", a declarat Cristina Savuica, country manager la compania de recrutare Lugera & Makler. Cristina Savuica a atentionat si in privinta costurilor de logistica, care sunt de asemenea mai ridicate in Capitala decat in provincie. O eventuala decizie de a-ti muta sediul central in Bucuresti nu ar fi lipsita insa de argumente pro.

"Piata Bucurestiului este mai mare, aici se intampla de fapt lucrurile", a mentionat Cristina Savuica.

In favoarea Capitalei vorbeste forta de munca "mult mai specializata". De asemenea, aici ar fi, potrivit Cristinei Savuica, "mult mai multi candidati la eventualele pozitii deschise in companii". In al treilea rand, "Bucurestiul este mult mai mare decat Timisoara". Piata bucuresteana ar putea prezenta insa probleme pentru Unita, companie cu actionar majoritar austriac, in sensul ca "pe piata din Timisoara se gasesc mult mai usor oameni vorbitori de limba germana, in timp ce pe piata bucuresteana vorbitorii de limba germana sunt foarte putini", a mai aratat country managerul Lugera & Makler. ioana.leaua@zf.ro