Companii

Norbert Missbrandt, seful retelei Plus: Am ajuns sa cumparam terenuri de la investitori si sa ne dezvoltam singuri proiectele

Norbert Missbrandt, seful retelei Plus: Am ajuns sa cumparam terenuri de la investitori si sa ne dezvoltam singuri proiectele

Norbert Missbrandt, seful retelei Plus: Am inceput anul optimist, iar pana in luna mai piata ne-a confirmat asteptarile, avand o crestere substantiala la nivelul vanzarilor. Incheiem insa 2009 putin mai pesimisti, pentru ca din iunie se resimte o retinere in consum, iar acum putem vorbi de stagnarea vanzarilor in magazinele mai vechi. Scade cosul de cumparaturi din magazine.

02.11.2009, 23:47 95

Plus a cumparat anul acesta doua terenuri in Capitala chiar dela investitori si a devenit dezvoltator pentru 21 din cele 23 deproiecte de expansiune finalizate pana acum.
"Oportunitatea noastra in extinderea in orasele mari este acumachizitia unor terenuri de la investitori care initial aveau alteplanuri, fie proiecte rezidentiale, fie de birouri, dar acum nugasesc finantare si decid sa vanda. In acest an am cumparat patruterenuri in Bucuresti, dintre care doua de la dezvoltatoriimobiliari, cu preturi cu 15-20% sub nivelul la care puteau fievaluate in 2008", spune Missbrandt.
Directorul Plus planifica finalizarea constructiei magazinelor peaceste terenuri in 2010, an in care afirma ca va mentine ritmul deexpansiune. Cele patru proiecte ar duce reteaua la un numar totalde 9 unitati in Capitala, planurile pentru urmatorii ani fiindextinderea pana la 30 de magazine in acest oras.

Eiau acum puterea financiara
Prabusirea pietei imobiliare a adus astfel o schimbare de strategiela Plus in ultimul an. Daca pana in 2009 erau luate in calcul inaceeasi masura spatii cu chirie si achizitii de terenuri pentruextinderea retelei, in acest an din cele 23 de magazine noi, 21sunt situate pe terenuri detinute de Plus.
"Pana in 2008 jumatate din spatiile retelei au fost inchiriate dela investitori imobiliari, dar in acest an a trebuit sa preluam noidezvoltarea proiectelor pentru a nu renunta la spatii, deoareceinvestitorii nu au mai avut putere financiara", explica directorulretailerului.
A fost nevoie si de suplimentarea fondurilor pentru extindere in2009, mai spune Missbrandt.
"Pentru a mentine ritmul de expansiune din ultimii ani, in 2009 atrebuit sa apelam si la credite intra-grup, deoarece aveam nevoiede finantare rapida, iar conditiile pe care ni le ofera acumbancile nu sunt chiar avantajoase", sustine Missbrandt.
Reteaua germana va avea la finele anului 23 de magazine in plusfata de 2008, investitiile in extindere fiind de 35 mil. euro sau1,5 mil. euro pe unitate.
Pana in 2010 compania va opera astfel 94 de magazine pe piataromaneasca. Pe o piata pe care hipermarketurile - vedeteleretailului alimentar din ultimii ani - si-au redus la jumatateritmul de dezvoltare a retelelor, magazinele discounter se extindintr-un ritm cel putin similar celui din 2008. Retelele mai miciProfi si MiniMax au ajuns chiar la dublarea ritmului de expansiune."Discounterii castiga teren anul acesta in retail, atat datoritaexpansiunii, cat si spatiilor pe care le detin. Cu cat esti maiaproape de consumator, cu atat vei castiga mai mult, pentru caromanii sunt mai putin dispusi sa se deplaseze pentru cumparaturilecurente", afirma Missbrandt.
Anul trecut, Pludi Market Romania, operatorul Plus, a avut vanzaride 277 mil. euro, cu 71 de magazine operationale, potrivit datelorde la Ministerul de Finante.
Reteaua este detinuta de grupul german Tengelmann, care in Romaniaopereaza si magazinele de bricolaj OBI.

"Nu suntem de vanzare, dimpotriva, am putea faceachizitii"
Reprezentantii grupului Tengelmann au infirmat informatiilepublicate saptamana trecuta de o revista germana privind existentanegocierilor de vanzare a magazinelor Plus din mai multe tari,inclusiv din Romania.
"In acest moment nu avem nicio intentie de a vinde magazinelePlus", a declarat Sieglinde Schuchardt, un purtator de cuvant algrupului Tengelmann. Missbrandt spune chiar ca retailerul ar putealua in calcul achizitii de magazine in Romania.
"Nu avem planuri concrete in acest sens, dar nu exludem variantaachizitiei de magazine pe piata locala", afirma directorul PlusRomania.
O tinta de preluare ar putea fi reteaua de magazine Profi, altreilea mare discounter activ la nivel local, cu afaceri de circa100 mil. euro. Potrivit unor surse din piata, proprietarul Profi ascos la vanzare reteaua in acest an si poarta discutii cu mai multiretaileri interesati.
Missbrandt sustine insa ca in acest moment nu vede tinte depreluare atractive, pentru ca o achizitie ar trebui sa permitacompaniei sa de dezvolte dupa acelasi model dupa care a fostconstruita reteaua pana acum.

Trimestrul al treilea a adus primele semne destagnare
Cu toate ca mentine ritmul de expansiune, Missbrandt vorbeste acumpentru prima data de scaderi si stagnare pe segmentuldiscounterelor.
"Am inceput anul optimist, iar pana in luna mai piata ne-aconfirmat asteptarile, avand o crestere substantiala la nivelulvanzarilor. Incheiem insa 2009 putin mai pesimisti, pentru ca diniunie se resimte o retinere in consum, iar acum putem vorbi destagnarea vanzarilor in magazinele mai vechi. Scade cosul decumparaturi din magazine din cauza declinului pe categoriilenealimentare, insa produsele alimentare sunt inca pe un trendpozitiv", mai mentioneaza Missbrandt.
Chiar daca conditiile de pe piata s-au inrautatit in ultimele 3-4luni, directorul Plus spune ca nu se gandeste la masuri drastice dereduceri de costuri. "Am diminuat cheltuielile de marketing si amredus costurile logistice prin masuri de eficientizare aoperatiunilor si prin renegocierea contractelor cu transportatoriicu care colaboram", mentioneaza Missbrandt.
Plus detine un centru logistic langa Ploiesti (judetul Prahova),dezvoltat in parteneriat cu Morava, companie controlata de PorticoInvestments.
Sistemul propriu de distributie a marfurilor in magazine, spatiilemici de vanzare, prezentarea produselor la raft in cutii, existentaunui proiect standard pentru constructia fiecarui nou magazin,toate acestea fac parte din modelul de business al unui discountersi il pozitioneaza practic pe piata drept cel mai ieftin retailerdatorita costurilor operationale mici fata de restulretailerilor.
Missbrandt mai spune ca in acest an nu se poate vorbi dedisponibilizari. "Pentru anul in curs am decis o marire a niveluluisalarial proportional cu rata inflatiei, prin acordarea de bonuride masa. Inainte nu acordam bonuri de masa, preferand cresterilesalariale care le facilitau angajatilor accesul la credite",completeaza directorul Plus.