Companii

Piata berii va atinge 600 milioane de euro anul acesta

09.12.2004, 00:00 14

Piata berii si-a continuat in acest an tendinta de crestere din anii precedenti insa pasul de crestere a fost mult mai mic fiind insotit de repozitionari si restructurari in sectorul de PET si de ascutirea luptei pe segmentul premium si superpremium.
Cei patru mari - Brau Union Romania, Interbrew Romania, SAB Miller si United Romanian Breweries Bereprod - continua sa-si imparta peste 75% din piata, insa pozitiile acestora incep sa fie serios amenintate de European Drinks care a sarit in nici un an de la intrarea pe piata direct pe locul trei. Micii producatori independenti, a caror dominatie se face simtita la nivel regional si care isi impart alaturi de European Drinks restul de 25% din piata, au un ton optimist pentru anul viitor.
Conform estimarilor principalilor jucatori, piata va atinge in acest an pragul de 14 milioane de hectolitri si o valoare de circa 600 de milioane de euro, in crestere usoara fata de indicatorii din anul precedent: 12,8 milioane de hectolitri si 550 de milioane de euro. "Factorii care au influentat piata au fost vremea defavorabila din timpul verii, intrarea pe piata a unui nou jucator si dezvoltarea segmentului berii la PET", spune Werner Schneidhofer, presedintele Brau Union Romania, liderul pietei care s-a intrecut in cea de-a doua parte a acestui an in a oferi vesti bune - demararea productiei marcii Heineken in Romania - dar si mai putin bune, inchiderea celei de-a doua fabrici de bere si luarea in calcul pentru stoparea productiei la cea de-a treia facilitate de productie (din cele sase existente).
Mihai Albu, director general Interbrew Romania, spune ca in acest an piata a continuat sa se consolideze dar a suferit si modificari importante in unele segmente. "In 2004 piata s-a schimbat radical in segmentul popular, au avut loc repozitionari si o restructurare a segmentului PET. Intrarea pe piata a unor marci noi atat in segmentul super-premium cat si in cel al berilor ieftine, precum si fenomenul de consolidare a pietei au modificat aspectul general al acestei industrii", spune Albu.
Schneidhofer spune ca in acest an s-a conturat si mai mult sezonalitatea acestei piete. "Se contureaza din ce in ce mai clar perioada de sezon (aprilie-septembrie) in care consumul creste semnificativ si cea de extra-sezon (octombrie-martie) in care consumul se reduce drastic. Deoarece piata este in consolidare, este posibil sa asistam anul viitor la disparitia si/sau aparitia unor noi marci de bere in functie de strategia fiecarui actor de pe aceasta piata", sustine Schneidhofer.
Albu afirma ca in acest an a continuat tendinta de consolidare a pietei prin achizitia unor producatori independenti de catre marii jucatori sau prin disparitia unor fabrici mici de bere. "Anul viitor berarii vor continua sa investeasca in capacitati de productie si in dezvoltarea segmentului PET", spune Albu.
Grupul European Drinks a reusit sa ajunga pe locul patru, evolutie care le da curaj oficialilor acestei companii sa se gandeasca deja la dublarea capacitatii de productie anul viitor.
Vifor Versescu, directorul general al Patronatului Societatilor Producatoare de Bere din Romania (PSPBR, organizatie din care fac parte producatorii de bere independenti care detin circa 25% din piata), spune ca numarul micilor producatori va continua sa creasca anul viitor pe fondul aparitiei unor facilitati fiscale sI a unui optimism privind cresterea consumului.
stelian.negrea@zf.ro