Companii

Planurile lui Szarvadi pentru era postDomo: jucarii, electrocasnice in Ungaria si case

Planurile lui Szarvadi pentru era postDomo: jucarii, electrocasnice in Ungaria si case

Lorand Szarvadi, actionar al Domo: Avem sanse, daca nu apare un dezastru in piata, sa ajungem la afaceri de 180 de milioane de euro

09.09.2009, 16:00 109

Szarvadi, 42 de ani, a incercat in imobiliare, unde intentionasa dezvolte un proiect rezidential pe o suprafata de 100 dehectare, dar a amanat investitiile si a revenit tot in retail. Afondat Toyplex, o retea de magazine de jucarii pe care vrea sa otransforme in Toys R US-ul Romaniei (cea mai mare retea de retailde articole pentru copii din lume - n.red.) si a cumparat in urmacu jumatate de an Electroworld Ungaria, companie pe care vrea sa oangajeze in lupta cu Media Markt pe piata vecina.

"In cazul in care ma retrag din pozitia executiva (din cadrulTMD detinut de fondul Equest Investment Balkans - n.r.) voi ramanein consiliul de administratie. Probabil de la 1 ianuarie voi fiocupat cu aceste doua noi proiecte, iar Toyplex trebuie sa devinaautoritatea numarul unu in jucarii", a spus Szarvadi.

Ceil determina pe Szarvadi sa se retraga de la conducerea TMDRomania? "Grupul urmeaza sa adopte o structura unica pentru toatetarile, cu un director general, un CFO, o structura de marketing siachizitii unica, dar eu nu sunt interesat sa preiau functii in altetari."

Retragerea de la conducerea Domo, din care a vandut in urma cudoi ani 75% din actiuni pentru 75 de milioane de euro, depinde insade clauzele contractuale confidentiale si de indicatorii deperformanta atinsi.

Obiectivul - lider de piata

Retragerea ar putea avea loc chiar anul viitor, daca in 2009Domo atinge vanzari de 180 de milioane de euro si un castig net demaxim 1 milion de euro.

"Obiectivul nostru foarte indraznet este sa terminam anul farapierderi si sa devenim market lideri. Avem sanse, daca nu apare undezastru in piata, sa ajungem la afaceri de 180 de milioane deeuro. Liderul actual cred ca va ajunge la 180-200 de milioane deeuro", a mentionat Szarvadi.

Domo a incheiat prima jumatate de an cu afaceri de 70 demilioane de euro, in urma Altex care a trecut de 80 de milioane deeuro, pe locul trei s-a clasat Flamingo, cu vanzari de 44 demilioane de euro.

Pentru 2009 seful Domo spune ca retailul eletroIT local vaajunge la circa 850 de milioane de euro, dupa ce anul trecut s-aapropiat de 1,3 miliarde de euro.

Adaptarea de criza

Pana la incheierea anului Domo trebuie insa sa recuperezepierderea inregistrata in primele sase luni, pierdere care ajungela 4 milioane de euro. Masurile de reducere a costurilor au fostaplicate, iar, potrivit directorului companiei, rezultatele s-auvazut odata cu inceputul verii.

"Am facut si noi reduceri de costuri, iar din iulie s-a observatpentru ce ne-am luptat in primul semestru. In iulie si august amincheiat la breakeven. Elementele de cost principale au fost celecu chiriile si personalul", a spus Szarvadi.

Potrivit lui Szarvadi, Domo a obtinut reducerea chiriilor pentrumagazinele operate de la circa 75% din proprietari, iar costulacestora s-a redus cu pana la 15%. In cazul angajatilor, Domo spuneca nu a apelat la concedieri, ci a urmat o reducere naturala, carea ajuns la circa 5%, ceea ce a scazut numarul oamenilor dinmagazine. Pentru ca nu a restructurat organigrama, precum Altex siFlamingo, Domo a apelat la reducerea bonusurilor pentru fiecaremagazin. Szarvadi spune ca anul acesta reteaua teritoriala acrescut cu 7.000 mp, ajungand la 80.000 mp. Reteaua este formatadin 126 de magazine Domo si 6 magazine Tehnomarket.

"Un magazin se amortizeaza in cinci ani, asa ca pentru pierderide 2% nu poti sa il inchizi. Vanam acum oportunitati, cum a fostunitatea deschisa recent la Oradea. In acelasi timp, daca nu amavea contracte semnate, in unele locuri nu am mai inaugura unitatinoi", explica Szarvadi.

Compania urmeaza sa deschida in acest an o unitate in complexulcomercial Cotroceni Park, dar si in orasele de provincie TurnuSeverin, Arad, Tulcea si Bacau.

Celelalte proiecte ale lui Szarvadi

Sectorul imobiliar nu a fost insa abandonat complet. Daca pentruterenul de 100 de hectare de la marginea de nord-vest a capitalei aamanat proiectul pentru cativa ani si se gandeste deocamdata sa ilintegreze in circuitul agricol, la Sfantu Gheorghe construieste unproiect rezidential mic, de 20 de case pe structura usoara.

Pentru conceptul Toyplex are in plan extinderea pana la unpunct, dupa care urmeaza atragerea unui partener. "Urmeazadeschideri la Bacau si la Braila. Acum, cu trei magazine avemvanzari de 1 milion de euro. Cu activitatea din decembrie neasteptam sa iesim fara pierderi", a spus Szarvadi.

Prabusire dramatica: 135 mil. euro s-auevaporat

Retailul de electronice si electrocasnice a inregistrat unadintre cele mai mari scaderi in prima parte a anului, vanzarilefiind in medie cu 35-40% sub cifrele anului trecut. In cazulliderului de piata, Altex, afacerile

s-au redus la mai mult de jumatate, iar Domo, din pozitiasecunda, incearca sa-i ameninte pozitia dupa o scadere mai putinabrupta. Daca in 2008 intreaga piata, atat retaileri cat siproducatori, si-au vazut planurile de afaceri anulate pe final dean de criza financiara, in 2009 perspectivele par mai clare.Volumul total al electrocasnicelor comercializate in Romania vaajunge la maxim 850 de milioane de euro dupa ce anul trecut s-aapropiat de 1,3 mld. euro.