Retail&Agrobusiness

Cum îşi împart brandurile de sute de ani şi start-up-urile piaţa de 2,8 miliarde de euro a băuturilor

Cum îşi împart brandurile de sute de ani şi...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

22.03.2018, 11:36 239

Producţia de băuturi, o piaţă de peste 11 mld. lei ( 2,8 mld. euro) anual, este dominată de nume româneşti cu tradiţie precum Borsec, Timişoreana, Fares sau Beciul Domnesc, dar din spate vin puternic mărci noi precum AQUA Carpatica, Zăganu sau Avincis. Iar în unele categorii, brandurile noi au ajuns chiar pe primele locuri în piaţă la mai puţin de un deceniu de la lansare. Un exemplu este brandul AQUA Carpatica, creat de Jean Valvis, părintele brandurilor Dorna (ajuns în portofoliul Coca-Cola HBC) şi LaDorna (deţinut de francezii de la Lactalis).

Cel mai vândut brand de apă minerală în funcţie de volumul vânzărilor a rămas anul trecut Borsec, cel mai vechi brand românesc din categoria apelor minerale. Borsec este brandul companiei Romaqua Group, cea mai mare afacere românească din sectorul băuturilor, controlată de antreprenorul Octavian Creţu. Poziţia a doua este ocupată de AQUA Carpatica, brand produs de compania Carpathian Springs şi deţinut de omul de afaceri Jean Valvis.

AQUA Carpatica, brand creat în 2010, este urmat în clasamentul celor mai vândute branduri de apă îmbuteliată în funcţie de volum de către Izvorul Alb. Acesta este produsul de pe categoria de apă îmbuteliată plată al brandului Dorna, deţinut de Coca-Cola HBC România, liderul pieţei de băuturi.

Tot o piaţă a brandurilor româneşti este cea a vinurilor, unde companii româneşti precum Vincon, Cotnari sau Jidvei, ale căror crame au fost clădite în urmă cu zeci de ani, au fost preluate de antreprenori şi puse pe harta celor mai mari afaceri din sectorul vinului.

„Pe mine mă atrăgea vinul ca băutură şi ca poveste; e un domeniu spectaculos, dincolo de greutăţi, oferă şi satisfacţii“, povestea Luchi Georgescu, antrepre­noarea care a preluat un mic producător de vin şi l-a dus în topul celor mai mari jucători de pe piaţa vinului. Ea deţine astăzi 1.500 de hectare de vie în podgoriile Odobeşti, Coteşti, Panciu şi Huşi, 11 ferme viticole, 10 crame, 3 platforme industriale pentru condiţionarea şi îmbutelierea vinului, a băuturilor spirtoase şi a oţetului, dar şi trei depozite.

Există însă în domeniu şi producători de vin vechi, însă îmbrăcaţi în branduri noi. Crama Avincis are în spate o istorie de peste 100 de ani, domeniul de la Drăgăşani, acolo unde se află crama, existând din 1904. Familia Cristianei Stoica, soţia lui Valeriu Stoica, a devenit proprietara domeniului în 1927. Apoi după 1950 a intrat în posesia statului român odată cu instaurarea regimului comunist. L-au redobândit după 1990, iar în 2007 familia Stoica a început proiectul de restaurare a domeniului. În 2011 a avut loc lansarea oficială a cramei şi au apărut primele vinuri pe piaţă din recolta anului 2010. Numele Avincis are o semnificaţie aparte. „A este iniţiala numelui meu şi a numelui fiului meu. V vine de la Valeriu, I vine de la Irinel, al doilea nume al mamei, iar CIS sunt de asemenea iniţialele mamei. Numele cuprinde şi cuvântul-cheie vin“, spune Andreea Micu, fiica soţilor Stoica, implicată la rândul ei în business.

Şi berea este un exemplu de piaţă unde brandurile româneşti domină. În plus, fostele fabrici locale de bere au intrat în portofoliul marilor grupuri internaţionale, care însă au păstrat brandurile româneşti.

Un exemplu este Timişoreana, care este astăzi în portofoliul Ursus Breweries şi care are 300 de ani de istorie.

 

Fares, liderul pieţei de ceai

Fares, un brand care datează din 1929, este cel mai mare jucător de pe piaţa ceaiului, estimată de ZF la peste 40 de milioane de euro.  Laboratoarele Fares Bio Vital, o afacere înfiinţată de patru antreprenori români în urmă cu aproape două decenii, a raportat în 2016 venituri de 86 mil. lei (aproape 20 de milioane de euro), în uşoară creştere faţă de anul trecut, iar compania avea peste 320 de angajaţi, din datele Ministerului de Finanţe. Această companie este cea care deţine în prezent brandul cu aproape 90 de ani de istorie.

Datele Euromonitor arată că cele mai mari branduri din piaţa ceaiului după cota de piaţă în valoare sunt Fares, fabricat de compania cu acelaşi nume, şi Aromfruct, al aceluiaşi producător.  În total, la nivel de branduri, compania Fares deţine mai bine de 27% din piaţa totală. Valoarea este aferentă vânzărilor din retail în volum, conform datelor companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.

Locurile următoare sunt ocupate de Belin (Polonia - 9,5% cotă de piaţă), Plafar (8,8%) şi Celmar, acesta din urmă fiind produsul companiei Celmar Trading SRL (6,9% cotă de piaţă).