Companii

Un business in crestere pentru hotelurile de 5 stele: Marcile de lux tin ocupate hotelurile mari. Pe Calea Victoriei sunt inca spatii goale

Un business in crestere pentru hotelurile de 5 stele: Marcile de lux tin ocupate hotelurile mari. Pe Calea Victoriei sunt inca spatii goale

Galeria comerciala a hotelului Radisson din Capitala este constituita in principal din spatii exterioare, cu acces direct din strada

21.12.2009, 23:22 203

Cazinourile, saloane de infrumusetare, dar si branduriinternationale precum Luis Vuitton sau Ermenegildo Zegna ocupaaproape integral spatiile comerciale de la parterul hotelurilorMarriott, Radisson Blu sau Pullman din Bucuresti, in conditiile incare chiriile sunt mai mici decat in malluri sau pe CaleaVictoriei, spre exemplu, considerata principala artera decumparaturi a Capitalei.
Retailerii cauta cei 300-400 de clienti care se cazeaza zilnicintr-unul dintre marile hoteluri de cinci stele, precum si oameniide afaceri care trec zilnic pragul acestor unitati catrerestaurantele sau salile de conferinta amenajate de regula lamezanin.
"Chiriile difera de la un hotel la altul datorita unor factori ca:pozitionarea hotelului, numele acestuia sau suprafata inchiriabilaa galeriei. Pentru galeriile comerciale din hoteluri importantechiriile pot ajunge la 50 - 60 de euro/metrul patrat si pot coboripana la 20 euro/mp pentru hoteluri mai putin cunoscute", spuneAlexandru Preda, associate director in cadrul diviziei de retail aColliers International.

Hotel, mall sau artera comerciala?
Pana in acest an, pe Calea Victoriei se vorbea de chirii de 100-120de euro/metrul patrat, adica duble comparativ cu galeriilehotelurilor, desi trotuarele inguste si lipsa locurilor de parcarefac dificil accesul catre magazinele din zona.
Retailerii spun ca nivelul chiriei in galeriile hotelurilor sestabileste si in functie de pozitia spatiului comercial, iar pentruun magazin plasat periferic poate fi perceputa o chirie chiar maimica decat cea din centrele comerciale bine cotate dinCapitala.
"Daca ai o pozitie buna, merita sa ai un magazin pentru imagine,dar intr-o galerie de hotel conteaza foarte mult si mixul dechiriasi", spun reprezentantii retailerului de imbracaminteStefanel, care detine unitati in hotelurile Marriott siPullman.
Reprezentantii retailerului spun ca in cadrul Pullman chiria estemai mica cu circa 20% fata de cea platita in proiectul Mario Plaza,de pe Calea Dorobantilor, spre exemplu. Magazinul din complexulWorld Trade Center atrage vizitatori din randul persoanelor carelucreaza in cladirile de birouri din zona, dar magazinul dinMarriott, unde chiria este mai mica cu 30% fata de centrelecomerciale importante din Bucuresti, nu aduce veniturileprognozate, motiv pentru care compania se gandeste sa renunte laspatiu.
Louis Vuitton atrage consumatorii de lux in hotelul Marriott
"Galeria comerciala a hotelului Marriott se intinde pe o suprafataaproximativa de 2.300 de metri patrati si reprezinta una dintrecele mai atractive destinatii pentru consumatorii de lux, inspecial dupa deschiderea primului magazin Louis Vuitton dinRomania. In prezent, galeria beneficiaza de un grad mare deocupare, iar eventualele disponibilitati sunt inlocuite rapid dealte magazine. Cel mai recent exemplu il reprezinta magazinulEllinas, deschis la inceputul acestei luni", apreciaza AuraVoiculescu, directorul departamentului de retail al firmei DTZEchinox.
Louis Vuitton, parte a producatorului francez de lux LVMH, ainregistrat in 2008, primul an in care a intrat la nivel local,afaceri de 2,9 mil. euro (10,7 mil. lei) cu magazinul din galeriacomerciala a hotelului Marriott, potrivit datelor Ministerului deFinante. Compania avea la nivel local 10 angajati, arata dateleaceleiasi surse.
In cadrul Marriott gradul de ocupare a celor 402 camere a fost de60% in primele zece luni ale acestui an, dar in cadrul cladiriieste amenajat si un corp de birouri, unde mai multe companiiimportante isi au sediul. Potrivit declaratiilor recente aleconducerii hotelului, Marriott ar putea inregistra in acest anvenituri de circa 30 de milioane de euro. Luand in calculinformatiile furnizate de consultanti, circa un milion de euro arputea veni doar din inchirierea galeriei comerciale. Reprezentantiihotelului nu au dorit sa ofere informatii pe aceasta tema.
Si Rafar, divizia de fashion a grupului RTC, este prezenta cu unmagazin multibrand premium de accesorii, genti si incaltaminteCatwalk in cadrul galeriei comerciale a hotelului JWMarriott.
"Chiria pentru spatiul ocupat de acest magazin este sensibilapropiata de chiria pe care o platim pentru unele spatii dincentrele comerciale din Bucuresti", spune Ramona Stanciulescu, CEOal Rafar, fara sa precizeze insa nivelul chiriei. In centrelecomerciale din Capitala, chiria medie este in jur de 55 de euro/mp,potrivit ultimelor date disponibile.
Magazinul Rafar comercializeaza branduri internationale precumPedro Garcia, Fratelli Rossetti, Bruno Magli sau Mandarina Duck sieste vizitat de clienti care se incadreaza mai bine targetuluimarcilor comercializate decat o fac cei care vin in malluri.
"Exista o suprapunere semnificativa intre profilul clientuluiCatwalk si profilul vizitatorului galeriei hotelului JW Marriott.Astfel, chiar daca traficul general atras de galerie este mai micdecat cel dintr-un centru comercial, in magazinul din Marriottnumarul de clienti este mai mare decat in Baneasa Shopping City sauPlaza Romania", explica Stanciulescu. In luna noiembrie, spreexemplu, Catwalk a avut vanzari mai bune in Marriott decat in PlazaRomania, desi traficul din hotel nu a fost la fel de mare ca aceladin mall.

Marci exclusiviste
Si alte hoteluri din Bucuresti, precum Hilton sau Radisson Blu, augalerii comerciale in care pot fi gasite produse considerateexclusiviste.
"In cazul in care exista spatii putine, se merge mult pe miciboutique-uri cu decoratiuni interioare, produse traditionale,tobaco stores, accesorii de lux, iar in cazul in care hoteluldispune de o galerie mai mare se incearca obtinerea unui mix cubranduri cat mai sus pozitionate", mai spune reprezentantulColliers.
"Galeria comerciala a hotelului Radisson este constituita inprincipal din spatii exterioare, cu acces direct din strada, cumeste cazul Ermenegildo Zegna sau un Casino. Fiind o galerie de micidimensiuni, gradul de disponibilitate este zero", spune Voiculescude la DTZ.