Companii

Zass Proteus schimba strategia si deschide magazine mari pentru a tine pasul cu concurenta

Zass Proteus schimba strategia si deschide magazine mari pentru a tine pasul cu concurenta

Gabriel Beregszaszy, directorul general si actionarul majoritar al Zass Proteus: Am incercat pana acum sa ne consolidam afacerea in regiune prin intrarea mai intai in resedintele de judet si apoi in orasele adicente dar in urma cu un an si jumatate am pus la punct o strategie cu un concept mai mare, pentru a putea tine pasul cu dezvoltarea pietei.

15.10.2008, 18:36 112

Primul magazin cu suprafata mare va fi inaugurat in mallul Galleria Buzau iar viitoarele magazine Zass, destinate proiectelor comerciale mari, vor fi localizate in alte doua proiecte dezvoltate de companiile Globe Trade Center (GTC) si Aura Europe in Piatra-Neamt si Suceava, care vor fi inaugurate la inceputul anului viitor.

"Am incercat pana acum sa ne consolidam afacerea in regiune prin intrarea mai intai in resedintele de judet si apoi in orasele adicente, dar in urma cu un an si jumatate am pus la punct o strategie cu un concept mai mare, pentru a putea tine pasul cu dezvoltarea pietei", a declarat Gabriel Beregszaszy, directorul general si actionarul majoritar al Zass Proteus.
Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 25 de milioane de euro si potrivit acestui rezultat se pozitioneaza pe locul cinci in clasamentul retailerilor locali de electronice si electrocasnice, dupa Altex, Domo, Flamingo si Rombiz, care impreuna au realizat afaceri mai mari de 750 de milioane de euro. Pentru anul in curs Zass estimeaza ca va realiza o crestere de aproximativ 30% a cifrei de afaceri comparativ cu anul trecut, urmand sa ajunga la 32 de milioane de euro.
Magazinele cu o suprafata de 150-400 de metri patrati sunt operate sub conceptul "Zass Shop", in timp ce pentru unitatile intre 400 si 1.400 de metri patrati, precum cel din Buzau, a fost ales numele "Zass Electrocenter".
Investitia in amenajarea unui magazin de peste 1.000 de metri patrati se ridica potrivit lui Beregszaszy la aproape 300.000 de euro, iar pentru stocul de produse initial este nevoie de o investitie de 700.000 de euro.
"Pentru cele trei proiecte (Buzau, Piatra-Neamt si Suceava dezvoltate de GTC - n. red.) am alocat un buget de 700.000 de euro, iar 250.000 de euro au fost utilizati la Buzau. Fondurile provin in special din profitul reinvestit, dar avem si linii de creditare de la banci", a specificat Beregszaszy. Potrivit reprezentantului companiei, anul viitor vor fi deschise centre de electrocasnice si in proiectele GTC din Arad si Bistrita, Zass avand un parteneriat si pentru Tiago Mall din Oradea. Tiago Mall, dezvoltat de compania Mivan, urmeaza sa fie inagurat pana la finalul anului.
"Dupa deschiderea de magazine, urmarim si dezvoltarea prin cele serviciile conexe oferite in magazine. De aceea am introdus si optiunea de returnare a produsului in termen de 90 de zile", a spus Beregszaszy. Strategia concentrata pe magazine de suprafata mica a fost aplicata pana in prezent datorita costurilor operationale si de dezvoltare mai reduse, dar si datorita accesului mai rapid prin astfel de unitati si in localitati de pana la 15.000 - 20.000 de locuitori. In prezent reteaua de retail cumuleaza spatii de vanzare de 11.000 de metri patrati.
"In urmatorii trei ani vom ramane concentrati pe regiune, dar vom deschide si magazine mari pentru a putea deveni o companie nationala. Strategia aceasta nu este inca definitiva pentru ca depindem inca foarte mult de finalizarea proiectelor de retail mari", a explicat Beregszaszy.
Afacerea de retail de electrocasnice a fost fondata de Beregszaszy in 1993, Zass fiind unul dintre distribuitorii locali pentru magazinele specializate. In acelasi fel au inceput businessul din sectorul electrocasnicelor si companiile Domo, in prezent al doilea jucator local, si Primex, care a introdus la inceputul acestui an procedura de faliment.
Dupa un an de la infiintarea distribuitorului Zass, Beregszaszy a obtinut importul marcii Zass, iar in 1996 a fost deschis primul magazin propriu in Timisoara. In prezent partea de distributie a fost diminuata semnificativ, in urma extinderii retelei in judetele vecine, dar si a disparitiei multor magazine independente, si reprezinta circa 20% din afacerile companiei, restul fiind realizata in magazine.
Strategia Zass a urmat se pare acelasi curs ca si Domo, transferand cea mai mare parte a afacerilor in directia retailului, dar s-a desfasurat la un nivel mai redus, in zona consumatorilor din zonele urbane de marime medie si mica. Domo Retail, Altex si Flamingo au urmat, incepand din anul 2000, o strategie de dezvoltare la nivel national, iar in 2003 au introdus conceptul magazinelor de suprafata mare. Aceasta strategie, conjugata cu explozia creditelor de larg consum ce a urmat la scurt timp, a adus celor trei retaileri circa 70% din totalul vanzarilor locale de electronice si electrocasnice Altex, cu afaceri ce se indreapta in acest an spre 400 de milioane de euro, fiind liderul pietei de profil.