Economia verde

Analiză. Pagina verde. Cine sunt cei trei furnizori de echipamente RVM din Sistemul Garanţie-Returnare pe care le vedem în marile reţele de magazine

24.04.2024, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Dintre toate echipamentele RVM instalate astăzi, peste 80% sunt integrate în infrastructura marilor reţele de magazine, incluzând lanţuri de supermarketuri şi hipermarketuri cu prezenţă naţională. Restul, adică mai puţin de 20%, sunt distribuite în magazinele independente şi de dimensiuni mai mici, care acoperă diverse zone şi comunităţi locale din întreaga ţară.

Aproape 3.000 de echipa­mente RVM (reverse vending machines), care preiau ambalajele de băuturi din cadrul Sistemului Garanţie-Returnare (SGR), sunt funcţionale în marile reţele de magazine din România, arată datele furnizate de retaileri şi de furnizori şi centralizate de Ziarul Financiar. RVM Systems, Tomra şi Envipco sunt principalii producători de la care provin echipamentele regăsite în supermarketuri şi hipermarketuri.

Ziarul Financiar a adresat aceeaşi solicitare celor mai mari retaileri din România, însă Auchan şi Profi nu au dorit să răspundă întrebărilor.

„În prezent, sunt aproximativ 3.000 de echipamente RVM operaţionale pentru preluarea automată a ambalajelor în cadrul Sistemului Garanţie-Returnare din România, conform informaţiilor actualizate până în februarie 2024. Menţionăm că RetuRO nu deţine niciun echipament automat de preluare a ambalajelor SGR, acestea fiind în proprietatea comercianţilor care le-au achiziţionat în baza investiţiilor proprii făcute în acest sens“, spun reprezentanţii RetuRO, administratorul SGR în România.

Dintre aceste echip­a­mente, peste 80% sunt integrate în infrastructura marilor reţele de magazine, incluzând lanţuri de supermarketuri şi hipermarketuri cu prezenţă naţională.

Restul, adică mai puţin de 20%, sunt distribuite în magazinele independente şi de dimensiuni mai mici, care acoperă diverse zone şi comunităţi locale din întreaga ţară.

Odată ce toţi operatorii economici se vor înscrie în sistem şi vor semna contractele cu RetuRO, infrastructura de colectare a ambalajelor va cuprinde aproximativ 80.000 de puncte de returnare, acoperind întreaga suprafaţă a ţării.

O parte dintre comercianţii care deţin aceste 80.000 de puncte optează însă pentru colectarea manuală a ambalajelor, în saci de plastic.

„În principal, furnizorii de la care retailerii au achiziţionat aparatele RVM funcţionale în prezent includ companii precum Envipco, RVM Systems sau Tomra“, adaugă reprezentanţii RetuRO.

Aceşti furnizori sunt menţionaţi şi în Manualul pentru comercianţi şi sunt selectaţi pentru că îndeplinesc specificaţiile şi cerinţele SGR pentru echipamentele RVM, acestea putând fi incluse în circuitul de returnare şi colectare a ambalajelor. Envipco, RVM Systems şi Tomra sunt singurii furnizori prezenţi pe piaţă care îndeplinesc cerinţele SGR pentru RVM-uri.

„Avem puţin peste 350 de echipamente funcţionale în acest moment şi avem în plan să încheiem anul cu peste 450. În prezent, 90% dintre ele se află instalate în reţelele mari de magazine, iar restul sunt la magazine mici şi în HoReCa. Reţelele partenere sunt deocamdată Penny, Carrefour şi Cora, care a devenit tot Carrefour“, a spus Mircea Răducan, director comercial la RVM System, unul dintre cei trei furnizori de echipamente.

Compania este parte a unui grup suedez cu prezenţă în mai multe ţări şi se dezvoltă pe baza implementării siste­melor-de­pozit. În România a început să fie prezent în 2019 şi a accelerat în 2022. Preţurile variază în funcţie de capacitate, pornind de la 18.000 de euro pentru cel mai ieftin echipament şi ajungând la sute de mii de euro, mai ales pentru cele de tip bulk, unde se poate merge cu sacul de recipiente. RVM Systems oferă şi posibilitatea de achiziţie în sistem de leasing.

„În cadrul Sistemului Garanţie-Retur­nare din România, sistemele automate Tomra de preluare a ambalajelor sunt amplasate în toate judeţele ţării, în magazine de diferite formate, de la hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount şi cash & carry până la magazine mici, de proximitate sau săteşti. 20% din sistemele noastre se află în magazine mici, independente, în timp ce 80% se găsesc în cadrul marilor reţele comerciale“, spune Dorin Mihai, director general la Tomra Collection România.

El adaugă şi că preţurile se stabilesc în funcţie de configuraţia aleasă şi elementele ce personalizează soluţia finală dorită de client. Tomra are un centru logistic lângă Bucureşti, de unde livrează echipamentele.

 

Trei furnizori pentru mii de magazine

Cele mai multe echipamente RVM, justificat şi prin amploarea reţelei, se găsesc în cadrul Mega Image, atât în magazinele cu acest nume, cât şi în cele Shop&Go. În total, este vorba despre peste 800 de unităţi.

Lidl, o reţea cu 354 de magazine, are în prezent 616 aparate de colectare separată automată a ambalajelor, toate provenind de la furnizorul Tomra.

„În unele magazine, clienţii au posibilitatea să returneze ambalajele atât la aparatele care se află în interiorul magazinului, în spaţiul de la intrare, cât şi la echipamentele amplasate în parcare, care au o capacitate de stocare mai mare. Mai mult, în unele magazine din ţară, mai exact în 225 de unităţi, echipamentele au o capacitate dublă de preluare a ambalajelor SGR, acestea putând fi utilizate în acelaşi timp de doi clienţi“, spun reprezentanţii Lidl.

Penny a instalat aparate de colectare în toate cele peste 377 de magazine, investiţia totală alocată fiind de 21,2 milioane de euro.

„Echipamentele RVM au fost achiziţionate de la Tomra şi RVM Systems, fiecare furnizor având reprezentare egală în reţea cu trei modele de aparate adaptate nevoilor fiecărui magazin. Toate deschiderile noi de magazine includ echipamentele necesare de la aceşti furnizori“, spun reprezentanţii Penny.

În cele 177 de magazine Kaufland există 486 de guri de colectare a ambalajelor de băuturi, dintre care peste 220 sunt dedicate exclusiv celor cu logo SGR.

„În perioada următoare, vom achiziţiona încă 150 de automate, pentru a extinde capacitatea infrastructurii de colectare la nivelul reţelei naţionale de magazine“, spune Valer Hancaş, director de comunicare şi corporate affairs la Kaufland România.

Cel mai mare echipament de colectare din România se află la magazinul Kaufland Barbu Văcărescu, având şase guri de colectare şi o capacitate de stocare de 60.000 de ambalaje. Investiţia s-a ridicat la peste 260.000 de euro. Toate echipamente din reţeaua Kaufland vin de la Tomra.

În reţeaua Metro, până acum, au fost montate 43 de automate RVM pentru colectarea ambalajelor SGR, în toate magazinele, pe diferite dimensiuni şi capacităţi, în funcţie de gradul de colectare estimat.

„Dintre acestea, şase automate sunt de capacitate mare. Clientul poate răsturna un sac întreg de ambalaje, fără a fi nevoie să le introducă bucată cu bucată în automat. Acestea colectează doar metal şi plastic“, spun reprezentanţii Metro.

Furnizorul pentru toate cele 43 de automate instalate în incintele Metro este Envipco, subsidiara locală a unui grup american, care, în 2022, a investit într-o fabrică ce asamblează astfel de echipamente, la ieşirea din Sebeş. Fabrica se adresează atât Europei, cât şi pieţei locale.

La rândul său, reţeaua Selgros are câte un aparat RVM în fiecare dintre cele 23 de magazine ale sale, fiecare echipament fiind compus din două staţii de reciclare.

„Costul mediu al echipamentelor achiziţionate este de circa 100.000 de euro per magazin Selgros. Furnizorul de la care au fost cumpărate echipamentele este Tomra Collection România“, spun reprezentanţii Selgros.

Potrivit datelor RetuRO, administratorul SGR, în primele trei luni de funcţionare a sistemului, producătorii de băuturi au pus pe piaţă peste 500 de milioane de ambalaje. Dacă în luna decembrie au apărut aproximativ 45 de milioane de ambalaje SGR, în luna ianuarie numărul lor a crescut de patru ori, ajungând la puţin sub 180 de milioane de ambalaje puse pe piaţa din România. În februarie, numărul lor a fost de şapte ori mai mare decât în prima lună de funcţionare a SGR.

În primele trei luni ale Sistemului Garanţie-Returnare (decembrie-februarie), s-au recuperat aproximativ 23 de milioane de recipiente de plastic, sticlă sau metal. SGR a sărit de la 31.000 de ambalaje returnate în decembrie 2023, la 2,2 milioane în ianuarie şi la 21 milioane în februarie, de aproape 700 de ori mai mult decât în prima lună de funcţionare a SGR (decembrie 2023).

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank