Eveniment

Gugesti: sase raniti, persoane evacuate si trenuri deviate

16.08.2004, 00:00 44

Pompierii militari din Grupul de Pompieri "Anghel Saligny" al judetului Vrancea au fost alarmati Ieri dimineata la ora 4,35 sa intervina pentru localizarea si stingerea unui incendiu izbucnit la o garnitura de 34 vagoane cisterna incarcate cu benzina si motorina ce tranzita gara Gugesti, judetul Vrancea.
"Incidentul s-a produs in jurul orei 5:00, cand al saselea vagon, numarand de la coada trenului, a deraiat. Patru vagoane au luat foc. La fata locului s-au deplasat echipe de pompieri si de la Protectia Civila", a declarat Traian Panait, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.
Ajunsi la fata locului, pompierii au desprins sase vagoane cisterna de restul garniturii si au inceput sa le stinga pe cele care luasera foc. In plus, echipele de interventie au evacuat aproximativ 1.000 de persoane din localitatea situata la aproximativ un kilometru de locul accidentului.
In timpul interventiei, in jurul orei 7, un vagon a explodat din cauza temperaturii ridicate si a presiunii create, iar continutul acestuia s-a deversat, potrivit Ministerului Administratiei si Internelor.
In urma exploziei au fost raniti sase pompieri. Doi dintre acestia, care prezinta probleme mai grave de sanatate (arsuri pe aproximativ 55 la suta din suprafata corpului, respectiv traumatism cranian sever), au fost transportati cu elicopterul la Bucuresti, ceilalti fiind internati la Spitalul Judetean Focsani.
Interventia pompierilor s-a incheiat la ora 7.30, iar la fata locului au ramas forte care au continuat sa actioneze pentru racirea vagoanelor rasturnate si in care se afla produs petrolier.
Garnitura de tren care a deraiat era compusa din 11 vagoane cisterna cu motorina si 23 cu benzina care veneau de la Borzesti si urmau sa ajunga la Constanta. Au ars patru vagoane cisterna ce contineau 200 de tone de motorina, fiind afectata infrastructura de cale ferata.
Circulatia ar putea fi reluata astazi
In aceste conditii, circulatia feroviara pe ruta care asigura legatura intre Bucuresti si zona Moldovei a fost ieri blocata ca urmare a accidentului de la Gugesti. Trenurile de marfa si de calatori care asigura legatura intre Capitala si Moldova au fost oprite in statiile Focsani, Adjud si Ramnicu Sarat, traficul fiind apoi deviat pe ruta ocolitoare Tecuci-Faurei-Buzau.
?Traficul feroviar este intrerupt, urmand ca in orele urmatoare sa fie deviat pe ruta ocolitoare Tecuci-Faurei-Buzau. Nu stim cat va dura pana la reluarea circulatiei si nici care sunt pagubele produse. Dupa ce vom evalua pagubele vom putea estima cand va fi redat circulatiei acest tronson. Cel mai devreme abia luni dimineata s-ar putea relua circulatia si numai pe un singur fir", a declarat Ionel Filimon, directorul Regionalei CFR Galati, citat de Mediafax.
A inceput ancheta
O comisie mixta formata din procurori criminalisti, politisti, pompieri si specialisti ai cailor ferate investigheaza imprejurarile si cauzele producerii accidentului feroviar de la Gugesti.
Biroul de presa al Ministerului Public a anuntat ieri ca s-a constituit la Parchetul Tribunalului Vrancea dosarul penal 600/P/2004 pentru stabilirea imprejurarilor producerii accidentului si a stabilirii eventualei vinovatii a vreunei persoane in acest caz.
Potrivit sursei citate, in acest caz conducerile parchetelor locale s-au deplasat la locul accidentului, ancheta fiind realizata de o comisie mixta.
Primele investigatii au aratat ca vagoanele cu produse petroliere au deraiat dupa ce osia unui vagon s-a rupt. In aceste conditii, ministrul transporturilor Miron Mitrea a anuntat ca CF Marfa si CF Infrastructura vor cere in justitie despagubiri producatorului de osii pentru pagubele produse de deraierea trenului de marfa la Gugesti - Vrancea.
"Osiile au fost reverificate in 6 august, cu ultrasunete, iar fabricantul a transmis ca sunt in perfecta stare", spus Mitrea.
Ministrul nu dorit sa mentioneze numele societatii care a livrat osiile, aratand ca mai multe loturi de astfel de subansamble vor fi retrase si reverificate. Totusi, singurul producator de osii din Romania este Fabrica de Osii si Boghiuri din Bals.
Problema s-ar fi putut rezolva mult mai usor daca cele doua societati care activeaza in domeniul cailor ferate ar fi fost asigurate. Dar, din pacate, cel mai mare jucator de pe piata transporturilor feroviare, compania Caile Ferate Romane, nu cumpara astfel de asigurari. Primele brute subscrise de companiile de asigurari pe segmentul produselor de asigurare a mijloacelor de transport feroviar au insumat in anul trecut doar 20.000 de euro, adica de 4 ori mai putin decat  in anul anterior. Suma nu numai ca este mai mica decat in 2002, dar este infima in comparatie cu volumul de afaceri care se deruleaza in acest sector, care este astfel complet neasigurat.