Ministerul Turismului, condus de Mircea-Titus Dobre, va desfiinţa birourile de promovare din străinătate, urmând ca în 90 de zile angajaţii acestora să fie rechemaţi de la post după ce au fost descoperite nereguli în modul în care funcţionau, au transmis oficialii ministerului. S-a ajuns în situaţia în care peste 70% din totalul bugetului alocat birourilor externe să reprezinte cheltuieli cu chiriile, arată oficialii ministerului.
Cu 14 birouri externe de promovare în diferite ţări, România nu a reuşit să îşi găsească un loc important pe harta destinaţiilor turistice, fiind codaşă la atragerea de turişti străini. Anul trecut România a atras doar 2,5 milioane străini în unităţile turistice de cazare din ţară, faţă de 8 milioane de străini cât au atras vecinii bulgari, arată statisticile.
Un alt indicator relevant este numărul de înnoptări. În România turiştii străini au înnoptat aproape 5 milioane de nopţi în hoteluri, în timp ce în Bulgaria aceştia au petrecut peste 16 milioane de nopţi, arată un studiu Eurostat.
Balanţa din turism, doar pe deficit
Străinii au lăsat doar 264 de milioane de euro în România în perioada ianuarie-februarie anul acesta, faţă de 226 milioane de euro în perioada similară a anului trecut, dar balanţa din turism este tot pe deficit. Românii au cheltuit în străinătate 400 mil. euro în primele două luni din an faţă de 249 mil. euro în aceeaşi perioadă, arată datele de la BNR. Ministerul Turismului va decide relocarea unor birouri de promovare turistică în ţări care pot fi furnizoare de turişti pentru România (de exemplu, ţările scandinave şi BENELUX), dar numărul total al reprezentanţelor externe va rămâne la 14, potrivit oficialilor. „Este nevoie de birouri de promovare, de vectori în străinătate, sunt de acord cu îmbunătăţirea activităţii acestor birouri, dar nu cu desfiinţarea lor. Avem nevoie să fim prezenţi la târgurile internaţionale de turism“, spune Gheorghe Fodoreanu, proprietarul agenţiei de turism Invitation România, care aduce străini în ţară.
Nereguli în funcţionarea birourilor de promovare
Ministerul Turismului transmite că s-au constatat o serie de nereguli grave în privinţa modului de funcţionare a birourilor de promovare externă şi a cheltuirii banilor publici.
„Birourile de promovare externă ale Ministerului Turismului au funcţionat pe bugete create artificial, după bunul plac al reprezentanţilor din cadrul acestor birouri de promovare, fără a exista un control minimal asupra justeţei sumelor avansate drept cheltuieli. Contrar tuturor normelor în vigoare aplicabile misiunilor externe, la nivelul reprezentanţelor externe ale Ministerului Turismului nu a existat un plafon maxim al cheltuielilor pentru chirie, ci a fost doar o condiţie referitoare la suprafaţa admisă, care, conform raportului Curţii de Conturi, nici aceasta nu a fost respectată de unii angajaţi ai acestor birouri. S-au constatat, de asemenea, discrepanţe majore la chiriile pentru birouri şi locuinţele angajaţilor între reprezentanţe din ţări comparabile ca nivel de trai, acestea variind între 1.347 euro şi 5.357 euro pe lună.
Astfel, s-a ajuns la situaţia ca peste 70% din totalul bugetului alocat birourilor externe să reprezinte cheltuieli cu chiriile. Unele reprezentanţe nu au prezentat, la solicitarea conducerii instituţiei, contractele de închiriere a spaţiilor sau anexele la acestea pentru prelungirea duratei lor“.
De asemenea, parte importantă a cheltuielilor făcute de reprezentanţele externe ale Ministerului Turismului nu au fost înregistrate în contabilitatea instituţiei, făcându-se deconturi fără documente justificative în spate. Pe parcursul anilor, suma nejustificată a ajuns la peste 500.000 Euro, au mai transmis oficialii ministerului..
Viitorii angajaţi externi vor avea un mandat de patru ani, evitându-se astfel situaţia de angajaţi pe perioadă nedeterminată ai acestor birouri (SUA – 23 ani, Austria – 17 ani, Rusia – 16 ani, Germania – 12 ani, Franţa şi Italia– 10 ani, Polonia – 8 ani, Anglia – 5 ani), fără un control real al activităţii lor şi fără o imagine clară a eficienţei la post, au mai transmis oficialii ministerului.
„Reprezentanţii din cadrul birourilor de promovare turistică a României vor beneficia de autonomie administrativă, dar activitatea lor fi coordonată de şefii misiunilor diplomatice din ţările în care se va considera necesară prezenţa instituţională a Ministerului Turismului“.
Pentru optimizarea cheltuielilor, Ministerul Turismului va analiza cu MAE oportunitatea găzduirii unor birouri de promovare turistică externă la sediile misiunilor diplomatice, au mai transmis oficialii ministerulu, au mai transmis reprezentanţii ministerului.
În România, cele mai mari agenţii de turism fac outgoing (trimit români în vacanţe în străinătate), puţini jucători activând pe piaţa de incoming (aducere străini în ţară. Businessul total al agenţiilor de turism se ridică la aproape 4 miliarde de lei, potrivit ultimelor date disponibile.