Eveniment

Plus va lansa un supermarket la doua saptamani

18.05.2005, 19:27 27

Plus, retailerul detinut de compania germana Tengelmann, pregateste, la marginea Ploiestiului, spatiul necesar pentru construirea unui important centru de distributie, programat sa-si inceapa activitatea in august, relateaza Financial Times.

Aceasta decizie ar putea sa para hazardata pentru o companie care nu are inca nici un magazin in tara, dar Plus nu vrea sa se multumeasca cu o parte neinsemnata din piata. Compania intentioneaza sa deschida 120 de supermarketuri in Romania, incepand din aceasta vara pana la sfarsitul anului 2008. Investitia inseamna mai mult de un magazin nou la fiecare doua saptamani, timp de trei ani si sase luni.

"Noi credem ca acum este momentul potrivit pentru a patrunde pe piata. Peste trei ani va fi un peisaj cu totul diferit", a spus Norbert Missbrandt, reprezentantul Plus Discount Romania.

Dar Tangelmann nu este singura companie cu astfel de planuri. Operatorii internationali de magazine tip supermarket, hypermarket si cash & carry se extind rapid in Romania si Bulgaria, tari care cu trei ani in urma erau privite ca teritorii destinate exclusiv curajosilor.

Acum, avand in vedere probabilitatea mare ca atat Romania cat si Bulgaria sa devina membre ale Uniunii Europene in ianuarie 2007 si tinand cont de cresterea economica din aceste tari, lanturile de retail se bat pentru a castiga locatii importante si cote de piata.

Delia Nica, manager in departamentul de relatii publice din Romania al companiei Metro, operatorul german de magazine cash & carry, crede ca tratatul de aderare ar trebui sa aduca un val de noi investitii si locuri de munca, acestea provocand o explozie a cererii de consum.

La fel de important, ambele tari trec printr-o perioada de crestere accentuata a creditelor de consum, in corelatie cu scaderea ratei inflatiei si cu o competitie mare pe piata bancara, de care beneficiaza, atat direct cat si indirect, retailerii.

Hypermarketurile si lanturile cash & carry si-au crescut vanzarile in urma incheierii unor parteneriate cu bancile locale in domeniul creditelor de consum. Pe langa aceste beneficii, creditul mai ofera posibilitatea consumatorilor de a cheltui mai mult pentru produsele alimentare si alte bunuri.

Marile lanturi profita si intr-un al treilea mod. Asa cum sugereaza Andi Dumitrescu, de la compania de cercetare GfK, mai multi cumparatori cu masini si combine frigorifice mari isi schimba obiceiul de a cumpara de la magazinul din colt si ajung la hypermarketul de la marginea orasului, unde se pot aproviziona mai ieftin.

Nici un lant de magazine nu este mai profitabil decat Metro, care a patruns devreme pe ambele piete, in 1996 pe piata romaneasca si in 1999 pe cea din Bulgaria. Cu 21 de magazine in Romania, este cel mai mare retailer din tara, realizand in 2004 o cifra de afaceri de peste un miliard de euro. In Bulgaria detine sapte locatii.

Urmeaza compania germana Rewe, cu magazinele cash & carry Selgros din Romania, supermarketurile Billa din ambele tari si supermarketurile Mega Image din Romania.

Belgienii de la Dalhaize, care se afla in spatele hypermarketurilor Cora si supermarketurilor Profi, si-au accelerat extinderea pe piata romaneasca. Lanturile germane de supermarketuri Kaufland si Hit au in plan dezvoltarea unor noi locatii in Bulgaria.

Aceasta expansiune surprinzatoare a avut efecte si asupra pietei imobiliare, unde preturile terenurilor au crescut. Toti marii jucatori de pe piata de retail vor spatii mari la marginea oraselor, in apropierea soselelor importante, spatii vanate si de investitorii industriali.

"Pe masura ce pretul terenului creste si locatiile convenabile devin mai dificil de gasit, unii investitori sunt nevoiti sa-si restrictioneze strategiile de dezvoltare", a spus Nick Blashill, directorul unei companii britanice de investitii imobiliare.

In toata batalia pentru clienti si pentru locatii importante, in Romania si Bulgaria se observa o absenta importanta. Tesco, cel mai mare retailer din Marea Britanie si o prezenta importanta in tarile din Europa Centrala care au aderat anul trecut la Uniunea Europeana, a analizat cu atentie ambele piete si a decis ca este mai bine sa nu se implice. stelian.vezentan@zf.ro