Eveniment

România îşi pierde din potenţialul de creştere economică în fiecare zi din cauza infrastructurii, a forţei de muncă şi a fiscalităţii. Fie că exportăm creiere în IT, bucăţi de componente auto care se fabrică în România sau maşini care se fac în România, ţara exportă destul de mult forţă de muncă. Pentru a crea valoare mai mare, avem nevoie de companii româneşti

Autor: Adelina Mihai

14.03.2018, 00:07 2058

„În România, principala îngrijorare a directorilor generali este legată de lipsa infrastructurii: 63% dintre directorii generali sunt foarte îngrijoraţi de infra­structura inadecvată, urmată în­dea­proape o problemă tot mai des menţionată de oamenii de afaceri, aceea că nu mai găsesc oameni în piaţă. Migraţia forţei de muncă în ţările europene este una dintre ma­rile ameninţări cu care ne con­fruntăm acum. Pe locul trei se află creşterea poverii fiscale, urmată îndeaproape de alţi doi indicatori, disponibilitatea personalului cu abilităţi-cheie şi reglementarea excesivă“, a spus Ionuţ Simion, country managing partner în cadrul PwC România, în cadrul unui eve­ni­ment organizat ieri în Bu­cureşti în parteneriat cu ZF. De altfel, în statele din Europa Centrală şi de Est lipsa candidaţilor cu abilităţi-che­ie şi supraregle­men­tarea sunt prin­cipalele îngrijorări ale directo­rilor generali, la care se mai adaugă alţi doi indicatori: terorismul şi populismul.

Întrebaţi dacă economia Ro­mâ­niei mai poate să crească fără să existe schimbări semnificative în ceea ce priveşte infrastructura, educaţia etc., managerii de top prezenţi ieri la eveniment au spus că o creştere pe termen scurt fără lua­rea în considerare a unor schim­bări semnificative va duce, de fapt, la golirea potenţialului României pe viitor. „România creşte peste po­tenţial de o bună bucată de timp. Şi asta n-ar fi îngrijorător, pro­blema este că România nu creează potenţial, iar asta este cea mai mare problemă. Vestea bună este că infrastructura digitală din România este foarte bună, însă pentru a extrage valoare din ea este nevoie de oameni şi de crearea unui context. Să creezi valoare digitală înseamnă crearea de produse digitale în ţara noastră care apoi sunt vândute în lanţul global, nu numai închirierea de creiere“, a explicat Sergiu Manea, CEO şi preşedintele boardului BCR. El a mai precizat că în prezent, în special pentru pătura societăţii cea mai educată, cea mai aspiraţională, cu etica muncii sau cu chemare antreprenorială, România nu mai oferă un context de dezvoltare pe termen mediu şi lung.

„Suntem pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte competenţele digitale pe care le au oamenii de rând, nu vorbim de elite sau de programatori, vorbim de cei care nu ştiu să deschidă un browser sau să facă shopping online. Şi nu mă duc mai departe să vedem numărul de companii cu prezenţă online, care se uită către internaţio­nali­zare, către export. Mai puţin de jumătate din companiile din România nu au prezenţă online, nu sunt prezente pe harta digitală. În acest moment vorbim de pierderea unor oportunităţi imense, deci de acolo trebuie să pornim, de la a fi vizibili şi de a deschide pieţe“, a explicat Elisabeta Moraru, country manager în cadrul Google Ro­mânia.

În opinia lui Iulian Stanciu, CEO al eMag, cel mai mare magazin online local, România este în momentul de faţă o platformă de asamblare şi de export pentru diverse bucăţi din supply chain. Fie că exportăm creiere în IT, bucăţi de componente auto care se fabrică în România sau maşini care se fac în România, ţara exportă de fapt destul de mult forţă de muncă, a adăugat el.

„Pentru a crea valoare mai mare în România, avem nevoie de companii româneşti care pot creşte şi care pot exporta foarte mult în zona digitală prin construcţia de produse româneşti. Pe termen scurt, având în vedere decalajul de salarii faţă de statele din Europa de Vest, putem creşte pe seama creşterii de venituri şi a consu­mu­lui, iar statul să câştige din înca­sa­rea taxelor pe salarii şi a consu­mului, însă din păcate nu exista alternativă investiţională pentru oamenii de rând, pentru că bursa este neatractivă“, a mai spus Stanciu.

La rândul său, Olga Grygier-Siddons, CEO al PwC pentru regiunea Europei Centrale şi de Est, spune că nu poate fi susţinută creşterea economică fără schim­bare, iar avansul tehnologiei este benefic din acest punct de vedere.

„România trebuie să se schim­be pentru a avea creştere econo­mică, vi­teza cu care tehnologia adu­ce schimbări în lume este fără precedent. Dacă ne uităm în regiunea Europei Centrale şi de Est, putem critica multe lucruri, cum ar fi infrastructura, însă dacă ne uităm la transformările pe care le-am traversat în ultimii 25 de ani, vedem că am făcut o treabă foarte bună la scală globală. Provocarea de acum încolo este să continuăm să ne schimbăm“, a spus Olga Grygier-Siddons.

Pe un orizont de timp de 1-3 ani, România poate creşte, pentru că este deja implicată pe lanţul de dezvoltare globală în industriile clasice, a adăugat Sergiu Manea de la BCR.

„Pe termen mediu şi lung însă, mă tem că potenţialul începe să scadă dacă nu vor exista schimbări de paradigmă, inclusiv în ceea ce priveşte schimbarea atitudinii consumatorilor sub presiunea digitalizării“, a mai spus Sergiu Manea.

Studiul CEO Survey a fost realizat pe un eşation de circa 1.300 de executivi de top din 85 de ţări, dintre care 139 de respondenţi au fost din statele Europei Centrale şi de Est şi 68 de respondenţi din România.

adelina.mihai@zf.ro

 

Cea au spus speakerii de la conferinţă: 

 

Ionuţ Simion, country managing partner în cadrul PwC România

În România, îngrijorările directorilor generali sunt: lipsa infrastructurii, migraţia forţei de muncă în ţările europene, creşterea poverii fiscale, disponibilitatea personalului cu abilităţi-cheie şi reglementarea excesivă.

 

Elisabeta Moraru, country manager Google Ro­mânia

Suntem pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte competenţele digitale pe care le au oamenii de rând, nu vorbim de elite sau de programatori, vorbim de cei care nu ştiu să deschidă un browser sau să facă shopping online. (...) Mai puţin de jumătate din companiile din România nu au prezenţă online, nu sunt prezente pe harta digitală.

 

Sergiu Manea, CEO al BCR

România creşte peste po­tenţial de o bună bucată de timp. Şi asta n-ar fi îngrijorător, pro­blema este că România nu creează potenţial, iar asta este cea mai mare problemă. în prezent, în special pentru pătura societăţii cea mai educată, cea mai aspiraţională, cu etica muncii sau cu chemare antreprenorială, România nu mai oferă un context de dezvoltare pe termen mediu şi lung.

 

Olga Grygier-Siddons,  CEO al PwC pentru regiunea Europei Centrale şi de Est

România trebuie să se schim­be pentru a avea creştere econo­mică, viteza cu care tehnologia adu­ce schimbări în lume este fără precedent. (...) Dacă ne uităm în regiunea Europei Centrale şi de Est, putem critica multe lucruri, cum ar fi infrastructura, însă dacă ne uităm la transformările pe care le-am traversat în ultimii 25 de ani, vedem că am făcut o treabă foarte bună la scală globală.

 

Iulian Stanciu, CEO al eMag

România este în momentul de faţă o platformă de asamblare şi de export pentru diverse bucăţi din supply chain. Fie că exportăm creiere în IT, bucăţi de componente auto care se fabrică în România sau maşini care se fac în România, ţara exportă de fapt destul de mult forţă de muncă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO