Eveniment

Şeful Poştei se gândeşte de doi ani şi jumătate să scoată geamurile de la ghişee, dar nici până acum nu a reuşit

Şeful Poştei se gândeşte de doi ani şi jumătate să scoată geamurile de la ghişee, dar nici până acum nu a reuşit

Autor: Mirabela Tiron

10.08.2011, 00:00 1503

"Relansarea serviciului de curierat rapid, reorganizarea reţeleiteritoriale şi reducerea cheltuielilor pentru trecerea pe profitsunt principalele priorităţi pe care le am anul acesta", spuneDaniel Dumitru Neagoe în primul interviu acordat de când a venit laconducerea companiei, în iulie 2010.

Poşta Română a finalizat anul trecut cu afaceri de 327 mil.euro, mai mici cu 5,6% faţă de anul precedent, şi cu pierderi de121 milioane de lei (28,7 mil. euro), în scădere cu 60 mil. leifaţă de 2009.

Cu o reţea de 7.000 de unităţi poştale, din care cele mai multeaflate încă în "epoca ghişeelor cu geamuri", la care se formeazăcozi, şi cu un model comunist de avizări, pe hârtii completate demână, în loc de avizări telefonice sau prin e-mail, Poşta Românăcontinuă să rămână singura poştă din Europa pentru care nu segăsesc "bani de investiţii în modernizare".

"Unul dintre primele lucruri despre care l-am întrebat când amvenit la Poştă în urmă cu doi ani şi jumătate a fost de ce ţinemgeamurile alea (la ghişeele poştale - n. red) şi nu comunicăm aşacum fac băncile", precizează Neagoe.

Chiar dacă şeful Poştei susţine că s-a arătat preocupat de modulde comunicare al Poştei, nici până acum el nu a găsit o soluţie,pentru că "din păcate poşta nu are foarte mulţi bani de investiţii.Măcar să putem întreţine ceea ce avem, la ţară sunt cazuri în careacoperişurile ghişeelor nu arată prea bine". Mai mult, sunt preamulţi oficianţi (cei care lucrează în oficiile poştale) speriaţi sănu fie ameninţaţi de clienţi, "că doar se lucrează şi cu bani. Darmie mi se pare greşit, mai ales că avem camere de luat vederi".

Dacă la oficiile poştale ale companiei naţionale încă seformează cozi, iar clienţii trebuie să interacţioneze cureprezentantul poştei printr-un geam, la oficiile poştei din Franţasau ale celei din Italia "epoca ghişeelor cu geamuri" a fostdepăşită încă din anii '90.

Dacă se va organiza un concurs pentru şefia Poştei, vacandida

Cum pentru problema ghişeelor nu s-a găsit încă o soluţie, şefulPoştei speră ca măcar până la sfârşitul anului să scoată companiade pe pierderi, mai ales că rezultatele dezastruoase ale companieidin ultimii doi ani au dus la apariţia unor discuţii legate deaducerea de management privat.

"Poate dacă Poşta va trece pe profit, nu se va mai dorimanagement privat. Mi s-a comunicat însă, cum li s-a comunicattuturor managerilor de la companiile de stat, că s-a scurtatcontractul de mandat de patru ani pe care îl aveam, până pe 1ianuarie 2012".

Neagoe susţine că în cazul în care se va face concurs pentrupostul de director la Poştă, plănuieşte să candideze. "Ceea ce ştiueste că nu există nicio restricţie pentru a participa la un astfelde concurs pentru conducerea companiei. Eu oricum vin din mediulprivat." Înainte de-a veni la Poştă, Neagoe a lucrat zece ani cadirector de producţie la compania daneză Kuma Srl, specializată înproducţia de lavoare şi blaturi hoteliere. El a intrat în echipaPoştei în urmă cu doi ani şi jumătate, mai întâi pe postul dedirector al regionalei Ploieşti pentru o perioadă de un an şiulterior ca director executiv şi director general din 25 iulie2010.

"Vom vedea pe 1 ianuarie 2012 dacă se va ajunge la managementprivat. Orice echipă managerială care va veni la conducere artrebui să aibă o anumită experienţă în domeniul poştal şiindiferent cine va veni, va trebui să ducă la bun sfârşitproiectele pe care le-am demarat acum".

Poşta Română a continuat să înregistreze pierderi în primulsemestru, însă a reuşit să le reducă la jumătate faţă de aceeaşiperioadă a anului trecut. Compania a avut o pierdere de 35 milioanelei (8,3 mil. euro), la jumătate faţă de nivelul din primele şaseluni de anul trecut, iar cifra de afaceri a Poştei a scăzut cu 7%în primele şase luni, până la 650 de milioane de lei (154 de mil.euro).

"Începând cu iulie Poşta a intrat pe profit din datelepreliminare. Sperăm ca până la sfârşitul anului să acoperimpierderile din primele şase luni". El a declarat că până în prezents-au semnat contracte, ce vor trece Poşta pe profit: un contract cuun broker pentru a vinde asigurări în oficiile informatizate (1.200- n. red) ale Poştei, un contract cu Loteria Română pentru a vindeprodusele Loteriei. În acelaşi timp Poşta se va concentra peintermedierea de credite în mediul rural, colectarea de cash(încasări de facturi, rate la bănci) în toată reţeaua poştală.

Avizări încă scrise de mână, în loc de cele telefonicesau prin e-mail

Neagoe susţine că înainte de-a lucra la Poştă nu a folositniciodată prioripostul poştei (poşta rapidă), ci a apelat doar laserviciile companiilor private de curierat, care "îmi dădeautelefon să mă întrebe dacă sunt acasă sau la muncă şi când să îmiaducă coletul". Poşta are o cotă de piaţă de doar 3% pe curieratulrapid, potrivit lui Neagoe. În ultimii zece ani companii privateprecum Fan Courier, TNT sau DHL de pe piaţa de curierat şi-aumajorat profiturile pe acest segment. De exemplu, Fan Courier aavut în 2009 afaceri de 40 de mil de euro şi un profit net de 8,3mil. euro.

"Din păcate nu s-a făcut mai nimic, poşta rapidă a tot mersnumai în jos, deşi este segmentul care ne poate aduce o creştererapidă a veniturilor. Avem un proiect serios de dezvoltare alpoştei rapide, care a pierdut o cotă de piaţă foarte mare.Concurenţa a fost puternică, iar Poşta nu a reuşit să se aliniezecalitativ. Vom instala un call center pentru a primi comenzile,urmând să dezvoltăm serviciul de livrare door to door care nufuncţionează cum trebuie în momentul acesta", a susţinut el.

Neagoe a precizat că prin acest call-center se vor faceavizările telefonic, în primul rând către clienţii care folosescservicii de curierat rapid. Şeful Poştei susţine că în nouaorganizare a companiei a integrat structura poştei rapide, aceastadevenind un departament al direcţiei operaţionale, astfel încât săexiste o mai mare colaborare între reţeaua poştală propriu-zisă şistructura de poştă rapidă, după cum apreciază el. Poşta are învedere cumpărarea a 350 de scutere, pentru care se va organiza olicitaţie, potrivit lui Neagoe.

"Este greu să te concentrezi când porneşti cutoate"

Întrebat de ZF când se vor vedea rezultatele dezvoltării poşteirapide, Neagoe a susţinut că "este greu să te concentrezi cândporneşti cu toate odată", însă în varianta optimistă, în cazul încare "ne vom ţine foarte tare de reorganizarea poştei rapide,probabil că în două luni se vor vedea rezultate".

În varianta mai puţin optimistă, rezultatele se vor vedeaîncepând cu anul viitor. Cu toate acestea, Neagoe menţionează că elvine din mediul privat, anterior lucrând la o firmă daneză, undelucrurile "trebuia făcute de pe o zi pe alta", iar acum încearcă săimplementeze acest mod de lucru la Poştă.

"Chiar astăzi (luni - n. red.) am avut o discuţie cu directoruloperaţional al Poştei. Trebuie revăzută toată partea deinstrucţiuni a poştei şi toată formularistica cu care lucreazăpoşta, aceasta fiind foarte greoaie şi laborioasă (de la raportărila avizarea clasică)."

Poşta Română este singura poştă din Europa care are un sistemînvechit de avizări, nu are un sistem contabil centralizat, uncentru de sortare şi care funcţionează după instrucţiunile din1952.

"Un centru de sortare ar fi foarte scump, însă achiziţia unuisistem informatic centralizat trebuie făcută imediat. Este foartegreu de condus Poşta având în vedere că informaţiile au oîntârziere destul de mare. Este neapărat nevoie de un sisteminformatizat, este greu să iei decizii dacă nu ai informaţiicorecte în timp util."

Neagoe a mai spus că dacă şi Poşta Română începea să facă măcarîn urmă cu şase ani ceea ce au făcut toate poştele din Europa înurmă cu zece ani, "acum era altă situaţie". Dar din păcate înperioada 2005-2008, atunci când poşta avea bani, şefii au avut altepreocupări: contractele semnate care au nenorocit poşta, spuneNeagoe.

Actualul director general al Poştei a reziliat contractul cu G4Spentru procesarea şi transportul monetar, în valoare de 350 demilioane de euro, de servicii transport cu Blue Air, în valoare de45 de milioane de euro, contractul de mentenanţă şi curăţenieclădiri cu UTI Romprest în valoare de 46 mil. euro, semnate în urmăcu câţiva ani.

Face bani din plata pensiilor, în timp ce Poşta dinFranţa din curierat rapid

Aproape o treime din cifra de afaceri a Poştei Române esteasigurată de serviciile de plată a pensiilor (de 520 mil. lei în2010). Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale esteprincipalul client al Poştei. Din serviciile poştale decorespondenţă Poşta a câştigat 356,5 mil. lei (84 mil. euro) în2010, mai puţin decât în 2009. Din serviciile financiare prestatePoşta a încasat venituri de 61,9 mil. lei (14,7 mil. euro) în2010.

"Pe acest segment veniturile vor fi tot timpul în scădere,pensionarii încep să îşi ia acum pensiile pe card, iar comisionaula scăzut de la 2,8% în urmă cu câţiva ani la 1%. Poşta de scrisorieste în scădere", a spus el.