Eveniment

Sustinerea exporturilor de servicii ar putea aduce o crestere economica de peste 7% pe an

27.04.2004, 00:00 19



Cresterea economica a Romaniei ar putea fi substantial acccelerata prin definirea unor politici guvernamentale de promovare puternica a exporturilor de servicii, adica de transport, turism sau asigurari vandute de romani nerezidentilor.



Rata de crestere a produsului intern brut (acum de circa 5% pe an - n.red.) ar putea spori cu pana la 2,5 puncte procentuale daca acest sector ar fi sprijinit prin masuri adecvate, a declarat la sfarsitul saptamanii trecute Roberto Cordon, trainer al Centrului de Comert International din cadrul Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) la un seminar privind "Promovarea exportului de servicii" organizat de Ministerul Economiei si Comertului in colaborare cu Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.



In exporturile de servicii intra transportul efectuat de persoane juridice romane pentru beneficiari din strainatate, turismul pe care il fac strainii in Romania, asigurarile vandute de companiile romanesti firmelor straine sau orice alte servicii prestate de cetateni romani sau firmele romanesti nerezidentilor.



In opinia expertului de la OMC, Romania detine in prezent doua avantaje majore care i-ar permite dezvoltarea pronuntata a sectorului de export servicii: beneficiaza inca de un cost scazut al muncii si in acelasi timp de un excelent sistem educational.



Balanta de plati externe arata ca, in 2003, exporturile de servicii (in valoare de 2,656 miliarde de euro) au devansat importurile cu numai 26 de milioane euro. Soldul pozitiv se datoreaza transporturilor (66 de milioane euro) si altor servicii (32 de milioane euro), turismul inregistrand un sold negativ de 72 milioane euro. Romanii au cheltuit anul trecut pe calatorii turistice externe circa 468 milioane de euro, iar strainii doar 396 milioane euro in Romania.



Exporturile de servicii sunt mult mai dificil de promovat decat cele care au ca obiect bunurile, mai ales in strainatate, mai afirma Cordon, dar sunt mai mari generatoare de venituri decat bunurile.



"Cumparatorii straini doresc garantii absolute", a spus reprezentantul OMC. In acest sens, imaginea tarii pe de-a-ntregul este deosebit de importanta. Astfel, trebuie ca toti cei care vand un anumit serviciu in strainatate sa ofere o calitate deosebita. Cazuri, chiar izolate, de incompetenta ar putea cauza o neincredere generala in serviciile exportate de Romania.



Iar "pentru a-ti recupera reputatia este nevoie de mult mai mult timp decat pentru a ti-o construi", a spus reprezentantul ITC. El a amintit aici cazul Elvetiei in industria turismului, care prin preturile ridicate si calitatea in scadere a serviciilor oferite din ultima perioada a cedat locul Austriei ca destinatie preferata pentru vacantele de ski.



Ce-ar trebui insa sa faca Guvernul pentru promovarea exporturilor de servicii?



In primul rand, adoptarea, cu ajutorul firmelor implicate, de standarde generale de calitate care sa impiedice exportul unor servicii necorespunzatoare, care ar dauna imaginii tuturor celorlalti exportatori romani. De asemenea, certificarea calificarii profesionale a tuturor ofertantilor este absolut necesara.



In al doilea rand, sunt necesare facilitati sporite pentru exportatori, avand in vedere ca exportul ramane una din modalitatile principale de echilibrare a balantei de plati.



In al treilea rand, este importanta si oferirea de informatii privind exportul de servicii si consiliere privind eventualele oportunitati existente pentru cei ce desfasoara astfel de activitati (un medic roman care trateaza pacienti straini s-ar putea sa nu stie ca realizeaza, de fapt, un export de servicii si ca ar putea beneficia de anumite avantaje).