Eveniment

Tariceanu: Vom decide anularea contractelor incheiate fara licitatie

09.05.2005, 19:19 14

Guvernul va decide, mai mult ca sigur, anularea contractelor incheiate de fostul Cabinet fara respectarea normelor in vigoare si organizarea unor proceduri transparente de realizare a lucrarilor, conform regulilor europene, a afirmat premierul Calin Popescu-Tariceanu la emisiunea Pro-Vest de la ProTV.

El a facut aceasta declaratie in contextul in care discuta despre contractele incheiate de fostul Executiv cu firmele Bechtel, Vinci, Strabag si EADS pentru modernizarea infrastructurii si securizarea frontierelor nationale.

"Cu tot regretul, pentru ca se va produce o intarziere, va trebui in final, mai mult ca sigur, sa luam decizia anularii acestor contracte si organizarii unor proceduri transparente, conform normelor europene", a spus Tariceanu.

Premierul a aratat, in ceea ce priveste contractul incheiat cu Bechtel pentru construirea autostrazii Bucuresti-Brasov, ca trebuie sa se tina cont si de problema legalitatii contractului, dincolo de oportunitatea si necesitatea proiectului . El a amintit ca proiectul a fost atribuit companiei americane prin incredintare directa, si nu in urma unei licitatii, conform normelor europene, acesta fiind si motivul pentru care Comisia Europeana, consultata fiind, si-a exprimat o serie de obiectii privind modul de intocmire a contractului. Intrebat daca statul roman va fi obligat sa plateasca daune ca urmare a anularii contractelor, premierul a afirmat ca aceste pretentii nu pot fi formulate in conditiile in care intelegerile nu au fost realizate legal.

"Si firmele respective s-au bucurat cand au primit contractele, dar trebuia sa stie ca ele nu sunt realizate cu respectarea normelor in vigoare. In fata nerespectarii legislatiei, nu pot sa ceara daune. Nu cred ca aici are rost sa facem negociere sau tocmeala", a spus Tariceanu.

Romania a inceput, in 2004, lucrarile de constructie a autostrazii Transilvania, in baza unui contract incheiat de Guvern cu Bechtel. Dupa alegeri, noua administratie de la Bucuresti s-a pronuntat, in mai multe randuri, in favoarea inceperii unui alt proiect de autostrada, pe traseul Bucuresti-Pitesti-Ramnicu Valcea-Sibiu-Lugoj-Arad-Timisoara, considerat prioritar in domeniul infrastructurii. Ambele proiecte au fost amplu dezbatute in ultima perioada, in special de catre oamenii politici.

Contestata a fost, de asemenea, si modalitatea de selectie a grupului francez Vinci pentru constructia tronsonului de autostrada Comarnic-Predeal, din cadrul autostrazii Bucuresti-Brasov, in baza unui parteneriat public - privat. Potrivit intelegerilor semnate de Ministerul Transporturilor cu firmele implicate, tot in parteneriat public-privat ar urma sa fie realizate si alte doua tronsoane ale autostrazii, Bucuresti-Ploiesti (cu grupul Strabag) si Predeal-Brasov (cu un consortiu israelian format din firmele Ashtrom si Roichman).