Politică

Acuzatii de responsabilizare pentru constructia canalului Bistroe

25.08.2004, 00:00 13

Constructia Canalului navigabil Bistroe in Delta Dunarii, de catre autoritatile ucraineene a deschis un nou subiect de disputa politica la Bucuresti. Opozitia si mai multe asociatii civice au acuzat ieri Guvernul si Presedintia ca nu s-au implicat suficient pentru a determina oprirea constructie canalului ce strabate Delta Dunarii, afirmatii respinse categoric de seful statului si Ministerul Afacerilor Externe.
In plan international, Statele Unite au reactionat, exprimand "profunda preocupare" fata de consecintele construirii de catre Ucraina a canalului Bistroe. Adam Ereli, adjunct al purtatorului de cuvant al Departamentului de Stat american a spus ca SUA vor continua sa exercite presiuni asupra guvernului ucrainean pentru a proteja si conserva regiunea Deltei Dunarii. Statele Unite se alatura astfel demersurilor facute de Uniunea Europeana, Germania - o firma germana executa lucrarile de constructii - si organizatiilor civice si ecologiste.
Cateva sute de reprezentanti ai mai multor asociatii civice si sindicate au protestat ieri la Bucuresti fata de construirea canalului navigabil Bistroe, atragand atentia asupra consecintelor economice, sociale si ecologice. Ziua protestelor nu a fost aleasa intamplator. Autoritatile de la Kiev anuntasera initial ca vor inaugura oficial primul tronson navigabil ieri, 24 august, cand este sarbatorita Ziua Nationala a Ucrainei. Ulterior, insa inaugurarea oficiala a fost amanata pentru ziua de maine si se pare ca are incarcatura electorala la Kiev.  
Conflictul diplomatic dintre Romania si Ucraina generate de constructia canalului Bistroe tulbura si  scena politica de la Bucuresti.
 Copresedintele Aliantei PNL-PD, Traian Basescu, a acuzat ieri "tripleta Iliescu-Nastase-Geoana" ca este responsabila de pierderea influentei strategice a Romaniei la Dunare, prin construirea canalului navigabil catre Ucraina. Basescu i-a acuzat pe premierul Adrian Nastase si ministrul de externe, Mircea Geoana, ca au fost "incapabili sa apere nteresul national".
Si dinspre societatea civila vin acuzatii similare. Presedintele Blocului National Sindical (BNS) Dumitru Costin - care a vorbit ieri in numele asociatiilor civice care au protestat fata de contructia canalului - sustine ca diplomatia de la Bucuresti s-ar fi implicat, probabil, cu mai multa fermitate in solutionarea unui conflict "de la celalalt capat al lumii" decat in zadarnicirea lucrarilor de contructie care afecteaza Delta Dunarii. Puterea politica respinge acuzatiile. Presedintele Ion Iliescu afirma ca este "nedrept si incorect", este "o prostie", sa spui ca in acest caz este vorba despre un esec al diplomatiei romanesti. Seful statului aminteste ca, potrivit uzantelor diplomatice, partea ucraineana era obligata sa prezinte studii in legatura cu efectele hidraulice si de mediu, ceea ce nu s-a intamplat.
La randul sau, Ministerul Afacerilor Externe arata ca a facut demersuri pe langa Organizatia Natiunilor Unite (ONU) pentru constituirea unei comisii internationale care sa determine impactul de mediu al Canalului Bistroe, a sesizat Comisia Dunarii de la Viena si a deschis problema la nivelul Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei. Este luat in calcul, de catre MAE, actionarea in justitie a firmei germane Mobius Bau AG, care se ocupa de executarea lucrarilor, intrucat nu ar fi respectat principiile dreptului mediului.
Pentru prima data de la inceperea constructiei, Ministerul Mediului vorbeste despre impactul acestui canal, altele decat cele ecologice. Noua ruta de navigatie va interesa indeosebi navele sub pavilion ucrainian si rus, in detrimentul celor romanesti. Activitatea portuara din porturile romanesti si traficul maritim pe ruta Sulina-Tulcea vor fi diminuate. Cat anume inseamna in cifre aceste pierderi financiare, este greu de estimat, spune ministerul. mirela.luca@zf.ro