Politică externă

Ucraina inaugureaza canalul Bistroe, sfidand protestele Romaniei si ale forurilor internationale

26.08.2004, 00:00 14

Astazi, Ucraina inaugureaza oficial Canalul Bistroe-Marea Neagra, intr-un moment in care oficialii de la Bucuresti, societatea civila din Romania si, nu in ultimul rand, foruri internationale, se arata ingrijorate de demersul ucrainean.
Autoritatile de la Minsk trec cu vederea protestele formulate impotriva acestui canal si, dintr-o anume persectiva, chiar sfideaza ingrijorarile forurilor romanesti si internationale fata de dezastrul ecologic pe cale sa se produca in Delta Dunarii, spunand ca evaluarile sunt gresite.
Ieri, Comisia Europeana a dat publicitatii, pe site-ul oficial al executivului UE, o scrisoare in care sunt reluate nemultumirile Comisiei fata de construirea canalului.
Comisia Europeana si-a exprimat "regretul profund" fata de anuntata deschidere pentru navigatie a primei parti a canalului Bistroe, intre Dunare si Marea Neagra, se arata in declaratie.
Comisia subliniaza faptul ca traseul canalului trece printr-o zona protejata din Delta Dunarii, inclusa in patrimoniul mondial al UNESCO si care face si obiectul Conventiei internationale de la Ramsar.
Presedintele Comisiei, Romano Prodi, si comisarul european pentru relatii externe, Chris Patten (care mai sunt in functie pana in toamna) si-au exprimat deja ingrijorarea fata de acest subiect, cu ocazia summitului UE-Ucraina, desfasurat in data de 8 iulie, reaminteste declaratia.
Unul dintre motivele de preocupare este lipsa unui studiu cuprinzator de impact asupra mediului, Comisia solicitand Ucrainei sa opreasca lucrarile pana la realizarea unei evaluari complete. La randul sau, se mai spune in declaratie, comisarul pentru Mediu, Margot Wallstroem, a transmis autoritatilor ucrainene doua scrisori pe aceasta tema, exprimandu-si ingrijorarea si cu ocazia recentei reuniuni a ministrilor de Externe din Procesul de Cooperare a Dunarii, desfasurate la Bucuresti.
"Comisia isi reitereaza punctul de vedere si va saluta primirea unor asigurari din partea Guvernului ucrainean, care sa confirme intentia acestuia de a nu continua proiectul pana la pregatirea unui studiu de impact asupra mediului la standarde internationale, care sa includa o consultare publica adecvata si o evaluare a impactului transfrontalier", se mai arata in declaratia publicata, cum spuneam, pe site-ul oficial al Comisiei Europene.
Ucraina a transmis un mesaj nu tocmai incurajator. A anuntat ca va inaugura astazi, in prezenta presedintelui Leonid Kucima, "un canal care trece prin Delta Dunarii". Mai mult, poate chiar mai sfidator, Ministerul de Externe de la Kiev, prin intermediul purtatorului de cuvant, a respins noile critici formulate de Statele Unite si Romania, in legatura cu riscurile ecologice ale proiectului. "Nu vedem nici un motiv de ingrijorare (...) din cauza presupusului pericol reprezentat de acest canal pentru ecologia regionala", a declarat purtatorul de cuvant al Ministerului de Externe, Markian Lubkivski, acuzand Romania ca exagereaza problema.
"Modul adoptat de partea romana pentru a prezenta aceasta situatie este cel care poate provoca ingrijorare", a adaugat el. "Le-am trimis partenerilor nostri americani si europeni toate materialele necesare privind acest proiect si nu am mai primit, de atunci, nici o noua cerere de informatii", a precizat Lubkivski.
Aici este o problema care tine de precisa informare. Tocmai in aceste zile, mai multe dintre autoritatile romane s-au plans ca in cadrul acestui diferend, la solicitari insistente pe langa Ucraina, nu au primit deloc sau au primit doar partial documente care nu ajuta cu nimic partea romana in a evalua impactul (cum sunt numite in limbaj diplomatic pagubele pe care le produce atat din perspectiva ecologica, dar si economica) construirii canalului Bistroe. De pilda, ministrul mediului, Speranta Ianculescu, s-a aratat nemultumita ca a primit ca dovcumentatie din partea Ucrainei un material fara detalii tehnice, un fel de sumar al unor chestiuni importante, expediate in cateva randuri, cu tot cu autori si poze materialul nedepasind 30 de pagini.
Ministrul de Externe, Mircea Geoana, a trecut zilele acestea la o noua etapa dilpomatica in incercarea de a castiga lobby de partea Romaniei in acest conflict. El a trimis scrisori catre ministrului olandez de Externe, Bernard Bot, in calitate de reprezentant al presedintiei in exercitiu a UE, inaltului reprezentant pentru politica externa de securitate si aparare Javier Solana, comisarului european pentru mediu Margot Walstrom, secretarului de stat al SUA Colin Powell si directorului general al UNESCO Koichiro Matsura. Asta dupa ce cu o zi inainte, Geoana a cerut Natiunilor Unite crearea unei comisii internationale de ancheta, care sa evalueze impactul construirii canalului, care va traversa mai multi kilometri ai Deltei Dunarii si va asigura Ucrainei o cale navigabila de acces la Marea Neagra.
Statele Unite au intervenit pana acum de doua ori in aceasta chestiune - ultima data acum doua zile, cand si-au exprimat "profunda preocupare" fata de consecintele construirii canalului, cerand autoritatilor de la Kiev sa efectueze un studiu de impact si sa aleaga un traseu care sa minimizeze consecintele negative pentru mediu, potrivit declaratiei unui purtator de cuvant al Departamentului de Stat.
In timp ce in Ucraina vor avea loc, cel mai probabil, ceremonii de inaugurare a canalului, la Bucuresti, Ion Iliescu a invitat mai multi factori responsabili - de la primul-ministru, ministrul de externe, cel al transporturilor sau cel al mediului la cercetatori si specialisti, pentru a discuta despre consecinte. Pe langa evaluarile oamenilor de stiinta, au aparut ieri si primele ale economistilor - Administratia Canalelor Navigabile a anuntat ca Romania risca sa piarda 20.000 de euro anual. Romania incaseaza circa 200.000 euro anual din tranzitul pe canalul Dunare-Marea Neagra a celor aproape un milion de tone de marfuri ucrainene, navele acestei tari beneficiind de tarife preferintiale stabilite prin acorduri bilaterale. In aceste conditii, profitul net anual al ACN rezultat din taxele aplicate navelor ucrainene este de circa 20.000-30.000 euro", spunea, ieri, directorul general al Adminsitratiei, Gheorghe Nicolau. adelina.radulescu@zf.ro