Prima pagina

Autostrada Bucuresti-Brasov, o afacere de 1,7 mld. euro

01.12.2004, 00:00 5

Ministerul transporturilor, constructiilor si turismului a finalizat negocierile cu companiile selectate pentru construirea autostrazii Bucuresti - Brasov, afacere cu o valoare de executie de 1,2 mld. euro. Valoarea totala a contractelor pe care statul le va semna in primavara lui 2005, asa cum este prevazut acum, se ridica la 1,7 mld. euro, spun surse apropiate discutiilor.
Dupa negocierile cu Vinci (Franta), Strabag (Austria) si consortiul israelian Ashtrom - Roichmann si initializarea contractelor cu statul, autostrada Bucuresti - Brasov va fi mai scumpa chiar decat afacerea Bechtel.
Pretul mediu de executie a unui kilometru de autostrada intre capitala si Brasov va fi de circa 9,7 mil. euro, fata de 5,7 mil. euro per kilometru in cazul contractului incheiat pentru executia autostrazii Brasov - Bors. Si zona este insa mai dificila din punct de vedere al formelor de relief.
"Autostrada Bucuresti - Brasov va fi executata pe toate cele trei troansoane in regim de parteneriat public - privat. Contractorii vor suporta costurile de executie, iar dupa finalizarea lucrarilor (din 2009 - n.r.) isi vor putea recupera investitia din operarea si administrarea pe termen lung a proiectului", explica sursele citate.
Concret, statul va incheia trei contracte, cate unul pentru fiecare tronson.
Recent, statul a incheiat negocierile pentru a treia portiune a autostrazii cu consortiul israelian format din companiile Ashtrom si Roichmann si a trecut la initializarea contractului. Israelienii vor executa tronsonul de autostrada Predeal - Brasov, cu o lungime de 22 km, valoarea totala a contractului ajungand la 307 - 310 mil. euro. Consortiul va suporta costul executiei proiectului, de circa 183 mil. euro. Diferenta pana la 229 mil. euro reprezinta costuri financiare, organizare de santier, administrare, iar cu tot cu operare si intretinere pe un anumit numar de ani ajunge la valoarea totala.
Consultantul ministerului de resort in acest proiect este casa britanica de avocatura Norton Rose, pe partea locala fiind implicata si avocatul Simona Neagu. De cealalta parte, firmele israeliene au fost reprezentate de catre firma israeliana de avocatura Naschitz Brandes.
Compania franceza Vinci, unul dintre gigantii internationali ai industriei de constructii, a semnat in octombrie protocolul de initializare a contractului pentru executia tronsonului de autostrada Comarnic - Predeal, in prezenta la Bucuresti a premierului francez, Jean Pierre Rafarin.
Valoarea de executie a lucrarilor la proiectul cu o lungime de 37 km este de circa 480 mil. euro, cu tot cu costul avizelor necesare, management financiar de proiect si lucrari de intretinere, urmand sa ajunga la circa 700 mil. euro pana in 2015.
In fine, compania austriaca Strabag, foarte activa pe proiectele din Romania, a finalizat inca din august negocierile pentru tronsonul Bucuresti - Ploiesti, cu o lungime de 62 kilometri. Valoarea de executie a contractului este de circa 491 mil.euro, dar cu tot cu costul financiar, mentenanta si alte costuri, poate ajunge la nivelul contractului cu Vinci, sau ar putea-o depasi.
Finantarea contractului va fi asigurata de catre un consortiu de banci, principalul finantator urmand sa fie banca germana HVB Bank, mai spun surse apropiate discutiilor.
Toti cei trei investitori au castigat contractele in urma unor licitatii internationale lansate de catre ministerul de resort in octombrie 2002, mai spun sursele citate.
Romania detine acum circa 200 km de autostrada, fiind pe unul din ultimele locuri din Europa din acest punct de vedere. Autoritatile au anuntat un program profilat pe constructia de autostrazi, care ar urma sa ajunga la o retea de 1.300 km, ceea ce ar presupune fonduri de 7,5 mld. $ (6 mld. euro).
Compania americana Bechtel a semnat in decembrie 2003 contractul pentru executia autostrazii Transilvania pentru 2,4 mld. $ (2,3 mld. euro), ce ar trebui sa fie gata in 2012. Atribuirea fara licitatie a contractului a iritat Uniunea Europeana.
adrian.mirsanu@zf.ro