Prima pagina

Berea continua sa faca spuma pe piata romaneasca

03.05.2004, 00:00 28



Piata berii din Romania continua sa creasca puternic, pe fondul ascensiunii consumului de bere ieftina si scumpa.



Conform estimarilor producatorilor de bere, piata a crescut cu 10 - 15% in primul trimestru al acestui an fata de aceiasi perioada a lui 2003. Companiile ce au in portofoliu marci premium international si superpremium au raportat cresteri peste cele ale pietei.



Ascensiunea este surprinzatoare din cel putin doua considerente. In primul rand, consumul anual a inregistrat deja in 2003 o crestere de 12% pana la un nivel maxim istoric de 12,8 milioane hectolitri iar jucatorii asteptau un ritm de crestere de doar 5% anul acesta. In al doilea rand, romanii evita sa cheltuiasca multi bani pe bere in primele trei luni ale anului, cand cheltuielile pentru intretinere "inghit" o mare parte din bugetele familiale.



Cu toate acestea, in primul trimestru al anului, trei din primii patru jucatori de pe piata in 2003, au inregistrat cresteri ale vanzarilor de peste 10%.



Interbrew Romania, al doilea jucator, a crescut cu 42%, SABMiller - locul trei a crescut cu 10% iar Tuborg Romania - locul patru, cu 28%.



De asemenea, European Drinks - intrata pe piata la sfarsitul anului trecut a intrat deja intre primii cinci jucatori de pe piata, in special datorita vanzarilor de bere la PET.



Interbrew si Tuborg Romania, companiile cu cel mai mare ritm de crestere fata de 2003, sunt liderii segmentelor de bere scumpa (supepremium si premium international) cu Stella Artois si Beck's, respectiv Carlsberg si Tuborg.



"Cresterea are la baza doi factori: cresterea spectaculoasa a volumelor marcilor premium, Stella Artois si Beck's, precum si evolutia marcii Bergenbier in ambalajul de unica folosinta Q - Pack", spune Mihai Albu, directorul general al Interbrew Romania.



"Am cunoscut o crestere a volumului de vanzari pe toate segmentele pe care suntem prezenti, cu marcile Carlsberg, Tuborg si Skol. La rezultatele primelor trei luni a contribuit si lansarea marcii Tuborg Royal Export, ale carei vanzari au intrecut asteptarile noastre", afirma Shachar Shaine, vicepresedinte de marketing si vanzari al Tuborg Romania.



Reprezentantii producatorilor de bere spun ca ascensiunea pietei se datoreaza si marcilor scumpe, dar ca rolul primordial l-a avut cresterea consumului de bere la PET. Conform estimarilor companiilor, segmentul de mijloc a crescut in acelasi ritm cu piata.



Ascensiunea segmentului de bere la PET, constanta in ultimii ani, a fost accelerata in primul trimestru din 2004 de intrarea pe piata a European Drinks.



Grupul fratilor Micula a intrat pe piata berii la sfarsitul lui 2003, in urma unei investitii de peste 50 de milioane de dolari intr-o fabrica cu o capacitate de productie de 1 milion de hectolitri.



Respectandu-si strategia aplicata si pe alte piete (bauturi racoritoare, dulciuri), compania a vizat in special segmentele de bere ieftina, imbuteliata la PET, si a reusit sa castige, cu marcile Burger si Meister, o cota de piata substantiala (12% in ianuarie).



Stagnarea, sau chiar usoara scadere a segmentului mijloc al pietei, este ilustrata cel mai bine de evolutia vanzarilor SAB Miller Romania, ale carei principale marci sunt Ursus si Timisoreana.



"Vanzarile SAB Miller Romania pe primul trimestru au crescut cu 10%, pe fondul unei cresteri a pietei pe care o estimam la 10 - 15%. Cresterea pietei este mai mare decat a noastra din cauza ascensiunii segmentului de bere la PET, urmare a intrarii pe piata a European Drinks. Noi suntem prezenti pe segmentul de mijloc, a carui crestere a fost mai mica decat a celui de bere ieftina", spune Octavian Buzoianu, director de corporate affairs al SAB Miller Romania.



Daca ritmul de crestere al pietei se pastreaza pana la sfarsitul anului, consumul de bere din Romania ar putea depasi nivelul de 14 milioane de hectolitri (sau 63 litri per capita), asteptat de mai multi ani de jucatori.



"Sunt mai multi factori care explica aceasta crestere. Urmare a investitiilor masive din industrie, berea de pe piata romaneasca are de mult timp o calitate constanta. Se vad, de asemenea, rezultatele perseverentei marilor producatori, care si-au promovat insistent produsele chiar si in anii de stagnare a pietei. Nu in ultimul rand, populatia a inceput sa dispuna de venituri mai mari", a opinat Buzoianu.
laurentiu.ispir@zf.ro