Prima pagina

Fara prelungiri: Daewoo, asamblat la Craiova pana in 2005

03.08.2004, 00:00 19



Producatorul roman Daewoo Automobile Romania (DWAR) mai are dreptul sa asambleze produse ale grupului coreean Daewoo Motor, care este controlat de americanii de la General Motors, doar pana la in octombrie 2005, a declarat pentru Ziarul Financiar Hanspeter Ryser, director comunicare al General Motors Daewoo (GM DAT) Zurich.



Ryser informa astfel informatiile care au circulat in ultima perioada pe piata romaneasca privind o posibila preluare a fabricii de la Craiova de catre General Motors Daewoo.



In ultima perioada, pe piata auto din Romania s-a vehiculat ideea ca GM DAT ar fi reluat discutiile cu autoritatile romane in vederea preluarii sau cel putin a unei colaborari mai stranse cu Daewoo Automobile Romania.



Pe de alta parte, oficialul GM DAT nu neaga existenta unor intalniri cu reprezentantii guvernului sau ai Daewoo Automobile Romania, dar afirma ca sunt obisnuite.



"GMDAT poarta in mod regulat discutii cu partenerii de afaceri si cu resrezentantii ai guvernelor din tarile unde desfasuram afaceri. DWAR si guvernul roman nu reprezinta exceptii. Intalniri au avut loc si cu fostele companii Daewoo din Europa Centrala si de est si guvernele respective, incluzand FSO (Polonia), ZAZ (Ucraina) si Uz-Daewoo (Uzbekistan)", explica Ryser.



Oficialii AVAS, care detine 49% din actiunile DWAR, spun insa ca nu au avut nici o intlnire cu reprezentantii GMDAT sau ceilalti actionari ai DWAR, grupul coreean Daewoo Motor.



In aceste conditii, fabrica de la Craiova mai are, potrivit lui Ryser, dreptul de a mai produce doar pana in toamna anului viitor.



"Planurile noastre vizand DWAR sunt sa continuam relatiile de afaceri existente in privinta colectiilor CKD (componentele automobilelor care se asambleaza apoi aici) asa cum a fost convenit in Master Transaction Agreement, care a stat la baza infiintarii GM Daewoo. Potrivit acestuia, DWAR poate asambla produsele GMDAT pana in octombrie 2005 si sa le distribuie pana in octombrie 2006", precizeaza Ryser.



Oficialii Daewoo Automobile Romania nu au dorit sa faca comentarii pe aceasta tema, precizand doar ca o data cu vizita la sfarsitul anului trecut a unor oficiali romani in Coreea, "s-au deblocat canalele de discutie".



Grupul coreean Daewoo Motor a cumparat la jumatatea anilor '90 pachetul de 51% din actiunile fabricii de la Craiova, investitiile totale efectuate de atunci fiind estimate de oficialii companiei la peste 870 de milioane de dolari. Statul roman detinea 49% din actiunile Daewoo Automobile Romania prin intermediul APAPS.



Dupa falimentul producatorului coreean de automobile, fabrica de la Craiova, alaturi de fabricile Daewoo din Polonia si Ucraina, nu au fost incluse in acordul de vanzare din toamna anului trecut a unor active ale Daewoo Motor catre General Motors si Korea Development Bank, care actioneaza in numele creditorilor Daewoo Motor.



Nou infiintata companie GM Daewoo Auto & Technology Co. (GMDAT) a declarat la momentul respectiv ca nu este interesata pe termen scurt de fabrica de la Craiova, fiind interesata de punerea pe picioare a companiei. Oficiali din Guvernul roman au continuat insa demersurile pe langa GMDAT pentru a gasi o solutie favorabila pentru fabrica de la Craiova, insa fara succes.



GMDAT a preciza ca pe masura ce unele dintre fabricile care nu au fost incluse in tranzactie vor inregistra performante importante, atunci va considera sa extinda contractele de colaborare sau, de ce nu, sa le cumpere.



Asa s-a intamplat cu Uzbekistan, unde GMDAT a decis sa continue colaborare si dincolo de 2005, permitand chiar producatorului Uz Uzbekistan sa produca si unul dintre noile sale modele Lacetti.  ionut.bonoiu@zf.ro