Prima pagina

In fata aprecierii euro, Ultex investeste pentru piata interna

03.08.2005, 20:06 27

Ultex Tandarei, unul din principalii jucatori de pe piata uleiurilor de consum, isi schimba strategia si se reorienteaza catre piata interna, dupa ce aprecierea monedei nationale a scumpit materia prima si a facut exporturile neprofitabile.

Ca urmare, producatorul de ulei, care are afaceri de peste 50 milioane de euro anual, a decis sa investeasca un milion de euro anual pentru triplarea vanzarilor pe piata interna, de la 1,2-1,3 milioane de sticle/luna la 3,5 milioane de sticle/luna.

In context, compania va lansa in septembrie o campanie de imagine pentru noua marca "Ulei de Tandarei" care va inlocui cele doua marci cu care opereaza compania in prezent pe piata, Ultex si Solio.

"In trimestrul doi al anului trecut am achizitionat materia prima la un curs mediu de 33.000 de lei pentru un dolar, ceea ce ne aduce o marja de profit la ulei de circa 10%. Dupa aprecierea leului, am introdus semintele de floarea-soarelui in procesul de productie la un curs de 28.000 de lei pentru un dolar, ceea ce a generat pierderi mari pentru toti jucatorii din industrie", afirma Vasile Nitescu, presedintele Ultex Tandarei.

O solutie pe termen scurt pentru Ultex a reprezentat-o imbutelierea in sistem "private label" (marci proprii) pentru lantul de magazine cash&carry Metro.

Dupa aceste schimbari in strategie, structura de vanzari a Ultex pe ulei imbuteliat la PET se va reconfigura major: 55-60% din productie va merge catre piata interna, 15% din uleiul brut si rafinat pentru industria chimica, iar restul la export. Situatia este complet diferita fata de anul trecut, cand circa 95% din productia companiei mergea catre export.

Ultex a achizitionat recent, pentru 1,5 milioane de euro, doua capacitati de depozitare a cerealelor, una amplasata la Cobadin, cu o capacitate de 21.000 de tone, iar alta la Liesti langa Galati, cu o capacitate de 18.000 de tone. Compania a mai achizitionat si 10 autocamioane pentru flota de transport al cerealelor.

Ultex a avut anul trecut o cifra de afaceri de aproape 46 de milioane de euro (186 milioane de lei noi) in crestere cu 40% fata de anul precedent si estimeaza pentru acest an vanzari de aproape 53 de milioane de euro (peste 200 de milioane de lei noi). Ultex detinea anul trecut o cota de piata de 9-10%.

Actionarul principal al Ultex Tandarei este omul de afaceri Vasile Nitescu, cu 98% din actiuni. El a achizitionat in urma cu doi ani afacerea de la fondul de investitii Baring Central European Fund (BCEF) in urma unei tranzactii ale caror coordonate nu au fost facute publice.

Presedintele Ultex Tandarei sustine ca va propune Guvernului, prin intermediul Asociatiei Procesatorilor de Seminte Oleaginoase, care grupeaza cei mai mari producatori de uleiuri vegetale de pe piata interna si al carei vicepresedinte este, sa interzica exporturile de seminte oleagionoase pana la 31 decembrie sau sa fie aplicate taxe vamale la aceste exporturi.

"Prin aplicarea uneia din aceste masuri procesatorii nu vor mai fi nevoiti sa importe seminte de floarea- soarelui, in conditiile in care Romania este un mare producator", sustine Nitescu.

Principalii competitori ai Ultex pe piata locala sunt americanii de la Bunge, care detin trei facilitati de productie, urmati de Cargill (tot din SUA) care au achizitionat recent doua fabrici de ulei ale Topway Industries, Argus Constanta, Expur Urziceni care a preluat Ulcom Slobozia si o serie de jucatori mai mici. stelian.negrea@zf.ro