Prima pagina

Investitiile elene trec oficial de 300 mil. euro. In realitate, ele sunt de 8 ori mai mari

25.03.2005, 00:00 22

RomTelecom, Coca-Cola, Alpha Bank, Loulis, Banc Post sau Diekat. Numai cateva dintre numele unor actori importanti in economia romaneasca, care poarta amprenta capitalului elen investit aici.


Romania a fost o piata atractiva pentru companiile grecesti imediat dupa revolutia din 1989, pentru ca ne-au considerat nu numai o piata potentiala cu o locatie strategica intre Europa si Asia, dar si o buna oportunitate de a fi cu un pas inainte fata de alti investitori europeni.


"Valoarea investitiilor companiilor grecesti in Romania este situata sub 400 de milioane de euro, conform statisticilor. Acestea nu iau insa in calcul capitalul investit de catre companii elene via Luxemburg, Cipru, Irlanda sau Olanda.  Conform estimarilor noastre, valoarea reala a investitiilor grecesti in Romania este de circa 2,5 - 2,6 miliarde de euro, ceea ce ar plasa Grecia printre primii trei investitori straini in Romania", a spus Thanos Dendoulis, ambasadorul Greciei la Bucuresti. Intr-un interviu acordat ZF pentru acest supliment dedicat Zilei Nationale a Greciei, care este astazi, ambasadorul vorbeste despre investitiile companiilor  elene pe piata romaneasca, despre succesul obtinut in unele sectoare, dar si despre esecul inregistrat in alte domenii.


Bancile si sectorul productiv sunt pilonii capitalului elen in Romania, spune reprezentantul statului cu o populatie de doua ori mai mica decat a Romaniei, dar cu un Produs Intern Brut de 111 de miliarde de euro. Romania a inregistrat in 2004 un PIB de 58,9 mld. euro.


In Romania activeaza peste 2.500 de companii cu capital elen, acesta fiind concentrat in proportie de peste 58% in sectorul telecomunicatiilor. De fapt, achizitia de catre OTE a celui mai mare operator de telefonie de pe piata romaneasca - RomTelecom - a propulsat ca valoare sectorul telecom in fruntea listei, cu toate ca numeroase investitii mari au fost atrase in sectorul bancar sau in cel al industriei.


Unii jucatori controlati de investitori greci domina practic industriile respective, cum este cazul RomTelecom (telefonie fixa), Coca-Cola HBC (in industria bauturilor racoritoare), Loulis (in panificatie), Delta (inghetata), plutoane compacte de jucatori importanti fiind prezente in sectorul bancar, piata de capital sau constructii.


Planuri de expansiune au anuntat deja unele banci elene, care cauta sa faca achizitii pentru a se extinde, iar pe piata constructiilor se anunta un interes masiv din partea altor firme de a intra in Romania si a se alatura celor de la Aegek, Diekat, Balafas sau Pantechniki. Poate singura frustrare a grecilor ar fi piata de energie, unde jocurile par sa fie facute aproape intre granzii Europei - Germania, Franta, Italia sau Austria.


"Trebuie sa spun ca nu exista o specializare a investitorilor, care activeaza aici de la panificatie, la banci, constructii, industrie sau servicii", explica ambasadorul Greciei.  "Cu sase banci elene in Romania, bancile fiind principalii donori de bani, eu cred ca acest inflow de capital grecesc va continua. Sectorul energetic prezinta lacune de investitii. Cand am venit la Bucuresti ca ambasador, trebuie sa va spun ca am fost curios de ce companiile elene nu au investit pe piata de energie. Am inceput sa discutam aceasta chestiune si cu partenerii romani - noi planuim o vizita la nivel inalt din partea ministerului grec al energiei, respectiv al secretarului de stat pe probleme de energie din cadrul Ministerului de Externe la Bucuresti", adauga Dandoulis.


"Romania este o piata considerabila la intersectia dintre Europa si Asia, iar romanii si grecii au avut de-a lungul istoriei legaturi foarte stranse, neavand niciodata diferende politice importante", mai spune Dendoulis.


"Aceasta regiune a Balcanilor a fost una macinata de tot felul de crize politice de-a lungul timpului. Romania si Grecia sunt doua dintre cele mai stabile state din regiune, aducandu-si contributii insemnate. Stabilitatea este cadrul, in timp ce business-ul este perceptia. Oamenii de afaceri nu sunt functionari publici care executa un ordin - investeste acolo sau dincolo! Ei au nevoie de incredere pentru a-si plasa capitalurile in conditii de risc scazut, iar stabilitatea asigura o astfel de minimizare a riscului. Aderarea Romaniei la UE si dobandirea de catre aceasta a calitatii de membru cu drepturi depline reduc, poate, din oportunitatile pe termen scurt, insa creeaza oportunitati de afaceri pe termen lung. Romania este o piata cu un mare potential."




Mentalitatea romanilor, atuul Atenei


"Faptul ca noi, grecii, suntem inauntrul acestei regiuni a Balcanilor ne face sa intelegem lucrurile mai bine decat altii dinafara. Mentalitatile noastre sunt apropiate, romanii si grecii avand aceeasi perceptie de a face afaceri. Chiar daca lucrurile nu pleaca asa usor la drum, si unii si altii cred si reusesc pana in ultima clipa sa-si atinga obiectivul, sa-si termine treaba in grafic", afirma diplomatul elen.


"Pentru investitorii greci, Romania a fost tot timpul Europa, fara a se pune problema ca Romania nu face parte din Uniunea Europeana. Aici un rol important l-au avut autoritatile elene care au pregatit populatia si investitorii cu ideea ca 'Romania nu este astazi parte din Europa, dar va fi peste cateva zile'. De aceea, nu au fost nici un fel de retineri din partea investitorilor pentru a investi in Romania", explica Thanos Dendoulis.


Apoi, nici temperamentele nu sunt diferite, sustine ambasadorul grec, care afirma ca gena latina a romanilor si cea mediteraneana a grecilor seamana mult.


Totul depinde de adaptarea interna a pietei. Perceptia in a face investitii intr-o afacere depinde de seriozitatea mediului de afaceri local.


Daca aveti un plan de actiune predictibil, cu un regim fiscal stabil, cu reguli si reglementari egale pentru toti - cum ar fi cele in materie de concurenta - care nu sunt respectate de catre toti, aceasta ar putea schimba climatul local de investitii.




Turismul, oportunitate bilaterala


"Relatiile comerciale dintre cele doua state nu sunt la nivelul dorit, Grecia importa anual mai mult decat exporta pe piata romaneasca", comenteaza oficialul Ambasadei Greciei la Bucuresti.


"Este un potential atat in cresterea volumului schimburilor comerciale, cat si pe diferite sectoare ale economiei. Turismul este unul dintre acestea. Toata lumea stie de frumusetea legendara a insulelor grecesti de la Marea Egee, dar muntii Romaniei sunt in egala masura de spectaculosi. De ce sa nu organizam sa vina sa-si petreaca concediile turistii greci iarna in statiunile montane din Romania, iar din moment ce veniturile romanilor sunt in crestere, de ce turistii romani sa nu vina vara in insulele elene?!", afirma Dendoulis.




Cum s-au pozitionat investitorii eleni


Grecii au fost printre primii investitori din Romania in domeniul formelor moderne de comert. Mega Image, una dintre retelele de supermarketuri aparute pe piata locala, a fost dezvoltata in anul 1994 de investitori greci, avand ca obiect de activitate principal comertul cu amanuntul in magazine specializate de tipul supermarketurilor. Primul magazin a fost deschis in anul 1995. Pana la finele anului 2000, numarul de magazine a ajuns la zece si reteaua a intrat in atentia grupului belgian cu activitati in domeniul comertului Delhaize, care a achizitionat de la investitorii greci, in luna mai 2000, un pachet de 51% din actiunile Mega Image. Ulterior, participatia la capital a fost majorata pana la 70%, iar in prezent Delhaize este singurul actionar al retelei de supermarketuri.


Marci de imbracaminte, precum Marks & Spencer, Harley Davidson sau Lacoste, de cosmetice, precum Beauty Shop sau chiar marci de produse sportive (Nike) sau electronice si electrocasnice (Samsung) sunt comercializate in Romania de companii cu investitori eleni. Companiile din Grecia detin de cele mai multe ori francizele pentru intreaga regiune balcanica, activitatea din Romania fiind de fapt o prelungire a activitatii din Grecia. In prezent exista magazine Marks & Spencer, Harley Davidson, Beauty Shop sau Nike in aproape toate centrele comerciale mari din Romania si pe arterele comerciale cele mai importante.


In industria de panificatie, Loulis a devenit in urma unei investitii de 80 de milioane de euro intr-o facilitate de productie langa Bucuresti unul dintre cei mai importanti jucatori. Compania are o prezenta puternica si in regiunea balcanica cu facilitati de productie in Bulgaria si Albania.


Brandy-ul Alexandrion, liderul de piata din Romania pe segmentul sau, este o afacere pornita in urma cu 10 ani de un grup de investitori greci. In urma unor investitii puternice in capacitatile de productie si in marketing, Alexandrion a atins o cota de piata de peste 75%, avand vanzari anuale de aproape 30 de milioane de euro. Compania este intr-o campanie sustinuta de achizitii, cumparand anul trecut un producator local de bauturi spirtoase - SAB Radauti - si fiind pe finalul negocierilor pentru cumpararea a 1.000 de hectare de vita de vie.


Star Foods, unul dintre jucatorii importanti din piata snacks-urilor, este o afacere de 40 de milioane de euro anual, dezvoltata de un grup de investitori greci. Star Foods a fost cumparata anul trecut pentru circa 20 de milioane de euro de gigantul american din industria bauturilor racoritoare Pepsi.


Jean Valvis, presedintele si actionarul majoritar al grupului LaDorna din industria lactatelor este un alt investitor de origine greaca care a dezvoltat o afacere de peste 30 de milioane de euro anual. Anterior, Valvis vanduse catre Coca-Cola afacerea sa cu apa minerala in cadrul unei tranzactii de 40 de milioane de euro.


Cea mai mare investitie elena din industria alimentara romaneasca apartine Coca-Cola Hellenic Bottling Company din Grecia, cel


de-al doilea imbuteliator mondial al bauturilor racoritoare Coca-Cola. CCHBC a intrat pe piata romaneasca in 1990 prin infiintarea CCHBC Romania. In prezent, compania detine sapte fabrici si circa 2.800 de angajati, fiind cel mai mare producator de bauturi racoritoare de pe piata romaneasca. Compania a investit pana acum peste 400 de milioane de euro. CCHBC alaturi de The Coca-Cola Company au cumparat in 2002 producatorul apei minerale Dorna, pentru 39 mil. euro. Recent, Romania a fost desemnata centrul regional al CCHBC pentru sapte tari din regiunea Balcanilor.


"Vom continua sa investim in Romania, atat in comercializarea produselor pe piata romaneasca cat si pentru cresterea exporturilor catre tarile vecine, astfel incat Romania sa devina un pivot pentru exportul in regiune. Pentru CCHBC,  Romania este una dintre cele mai importante tari din perspectiva dimensiunii operatiilor desfasurate", spune Mugurel Radulescu, director de relatii publice si comunicare Coca-Cola HBC Romania.


Compania cu capital elen Delta Romania a ajuns principalul jucator pe piata inghetatei, cu o cota de piata de aproape 40%. Delta Romania, care detine marcile de inghetata Aloma, Hit, Twisty, are o cifra de afaceri anuala de circa 16 mil. euro. Compania are o fabrica de inghetata in Bucuresti si circa 300 de angajati. Actionarii sunt Delta International Holdings SA din Grecia, cu 75% din actiuni, si fondul de investitii Global Finance, care a devenit actionar in 1996.


Intrat pe piata romaneasca in 1999, lantul elen de restaurante de tip fast-food Gregory's s-a extins puternic, ajungand anul acesta la noua unitati in Bucuresti. Compania a avut anul trecut o cifra de afaceri de circa 2,9 mil. euro, iar pentru acest an pregateste deschiderea a inca trei restaurante. Gregory's si-a anuntat recent intentia de a se lista pe bursa electronica Rasdaq, fiind primul lant strain de restaurante interesat de o astfel de mutare.


Sarantis Romania, filiala grupului elen de cosmetice Sarantis, a devenit unul din principalii jucatori pe piata cosmeticelor din Romania. Compania activeaza in Romania din 1996 si a raportat pentru anul trecut o cifra de afaceri de circa 24 de milioane de euro. Anul trecut si-a schimbat denumirea din Romsar Romania in Sarantis. Compania vinde in Romania marcile de deodorante BU si Diavolo sau sampoanele Elseve si Neutro Roberts. Grupul elen Sarantis este prezent in 23 de tari si are o cifra de afaceri anuala de peste 230 mil. euro.


In industria constructiilor, companiile elene au devenit jucatori redutabili prin intermediul celor de la Diekat, Balafas, Aegek sau Pantechniki. Diekat a avut o crestere chiar spectaculoasa a cifrei de afaceri in Romania, sub conducerea lui Alexandros Ignatiadis. adrian.mirsanu@zf.ro